onsdag 20. juli 2011

Fisketur


Jeg visste jeg hadde en apporterende fuglehund, men en apporterende fiskehund er greit å ha med seg når en skal på fisketur!

* *

Skjønner vel ikke helt vitsen med å være på fisketur og få mange fisker om dem bare skal bli liggende å gape på land til dem dør av vannmangel. Kjempetøft å ha seks hunder som oser fisk etter en tur i elva! For fisker er jo til for å rulle seg på, ikke sant?

Da ble det bading på hele bunten, men fiskelukta sitter godt i lang pels.

Hundene storkoser seg i allefall og vil nesten ikke oppigjen.

Hoppe fra land er kjempegøy!

Der det ikke er så dypt går det nesten like fort å løpe. Selv om det er mye vann i elva så er det ikke så fryktelig kaldt, men langt ifra min badetemperatur i ellefall. Etter turen på formiddagen hadde jeg tenkt å klippe plenen, men så kom det ei skikkelig regnskur gitt. Så da slapp jeg det, håper det tørker opp til i morgen.

Nå er snart juli over også, da har jeg to uker ferie til! Da skal jeg ha sol og feriere litt til. Har ikke feriert så mye noen gang jeg som det planen er  i år. Godt at jeg ikke har passet en eneste hund i sommer, da kan jeg ha det litt alright på ferie som alle andre pleier om sommeren.

På formiddagen var det godt og varmt så når Vesla ennå ikke har antydning til at pelsen skal løsne fra kroppen, noe som kalles røyting, er det nødt til å være varmt. Hundene liker å spise blåbær de også.

I ettermiddag så skal jeg og Patran til skogs og plukke sopp. Det er et par stykker på jobben som svært gjerne vil spise noen eksemplarer av arten sopp. Blir vel helst kantareller, for dem har fått en flott størrelse nå.

Da blir hundene fornøyde i allefall, med to skauturer på en dag.

I går leste jeg endel i Naturfoto boka, så det ble seint før jeg kom meg i seng.  Hovedpunktene var Utstyr og innstillinger, det er jo veldig vesentlig når en skal ta bilder. Mange nybegynner feil var at de hadde kjøpt seg et for avansert utstyr som dem ikke behersket.  Neste kapittel handlet om hvordan det var å være ute i felten. Forberedelser var alfa og omega. Alt fra hvor du skulle finne det du hadde tenkt å ta bilder av, til klær og matpakke. Lyset er veldig vesentlig for å få til et bra bilde. Ikke minst lysets retning, motlys, reflekser, skygger, siluetter, vannspeilinger.

Så det som er innlysende, selve komposisjonen av bildet og hva du vil uttrykke med bilet ditt. Konsentrer deg om å få til et par bra bilder isteden for masseproddusere mang og håpe på å få til et blinkskudd.

Til slutt var det noen gode tips om du skulle på fotosafari, reise eller bare om du ville lage din egen fotobok. En såkalt POD-avtale.  Så skulle du spesialisere deg innen et felt så du fikk en signatur på bildene dine.

Dette er også et viktig poeng med POD tjenestene. For man kan da egentlig lage hva man vil, innenfor rammene. Man kan lage familiealbum, feriebøker og så videre. Ønsker man å lage fotokunstbøker til salg kan man gjøre det. Via Blurbs sider har du også muligheten til å velge om boka skal være tilgjengelig for andre kunder, og til hvilken pris den skal selges for. Da vil Blurb ta den delen som dekker produksjonen, mens resten tilfaller fotografen, eller forfatteren. Dette betyr at boka i prinsippet kan reproduseres i ubegrenset antall, enten du vil lage flere selv, eller andre interesserte vil bestille den. Så på sett og vis finnes boka både som uten og med ubegrenset opplag på samme tid. Men det er likefullt mulig å lage en unik, høykvalitetes portfolio, noe som er perfekt for profesjonelle eller studenter. Det skal her også poengteres at ikke bare fotografer bruker denne muligheten, men også illustratører, grafikere og arkitekter som har muligheten til å presentere prosjekter og portfolio med hell. Mange fotografer benytter også Blurbs tilbud til å lage dummies i utviklingen av en fotobok.

2 kommentarer:

  1. Den der fotoboka trur jeg jaggu jeg skal få tak i, flotte bilder i dag;-))

    SvarSlett
  2. Ja absolutt verdt å lese, annonse på Facebook som jeg kom over.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...