lørdag 1. oktober 2011

Tur til Høgås

Aktiv med jobben har startet, og hele oktober er det om å gjøre å gå mest mulig. Vi skal registrere skrittene på Aktivmedjobben, og den som går mest av oss får et gavekort på 1000 kr. Da er det jo bare å satse på å gå til tops i år. I fjor ble jeg nr 2, og hun som vant har sluttet, så da er det et håp! Men det har begynt flere nye også, så jeg vet ikke helt hvor jeg ligger i år. I dag er første dagen så iløpet av uka så vil det vise seg hvem som er mest aktv i år.

Siden det var så mye tåke på morgnen så ble det en kjapp Hønefosstur på meg i dag. Patran fikk seg en motorsykkeltur til Sverige med Leif, så da hadde jeg hele dagen til egen rådighet for en gangs skyld.

Når en har med både vorden mor og gammel dame på tur så må man ta det litt rolig med pauser innimellom. Totalt ble turen på fire timer i steikende sol, så var det godt å kunne legge seg ned i lyngen og nyte solens varme stråler.

Det var nok varmt for dem, for når vi kom til bekker og myrer så la dem seg ned for å få avkjølet magen sin.

Lady, Mounty, Malin, Ada og Guro

Hjemmefra gikk vi veien innover Langedal og fulgte stien mot gruvene til vi kom nesten helt ned til Gruvetjern. Så svingte vi skauleis i retning Høgås. Da vi nærmet oss toppen var det en utrolig flott utsikt.

Storkoser meg i stillheten så langt inn på Holleia. Møtte ikke på en eneste jeger, eller elg, men så mange storfugler.

Høstfargene har kommet for fult, men mye av lauet har falt av allerede.

Guro er ikke sliten virker det som, hun hadde store omveier hele turen igjennom.

Guro har blitt en liten maskott hos oss. Skikkelig kosebamse. Hun har virkelig blomstret opp etter at Vesla tok seg en ferietur.

Mange myrer på veien tilbake, og det var ikke noen fare med at de skulle tørke ut med det første.

Vurderer om jeg skal medle på Ada i veteranklassen i Porsgrunn. Det hadde vært litt gøy å se hvordan hun klarer seg, det er mange år siden hun har vært i ringen.

Idyllisk plass langt inn i ingenmannsland.

Når en går så langt i fra der folk flest ferdes så er det mye forfallen natur å se. Har sin sjarm det og da...

Her ble det skikkelig kos i sola før vi gikk videre.

Malin begynte å bli sliten iløpet av turen. I går kveld når hun lå på fanget mitt og koset seg så kjente jeg to valper i magen hennes. Blir spennende dager framover nå. Kullet ligger ute på valpelista også, så nå begynner det snart å ringe og komme mailer. Koselig jul med valper i hus blir det i allefall.

Kunne tatt en hel fotoshoot der i dag, med mange farger i lyngen og på mosen rundt om.

Her virket det som elgen hadde vært på besøk for en stund siden. Mye snusing fram og tilbake.

Nedenfor Høgås så ligger Støvernputten.

Mounty bar ikke preg av at han har vært syk, han har jo fått mer mat enn han skla lenge nå så nå er det bare å følge med om han blir for tykk. Men hittil så får han mat to ganger om dagen med 1,5 dose. Tror jeg fortsetter med det framover, for nå blir det lengre turer enn de pleier skla jeg klare å holde tritt med Oktoberprosjektet Aktiv med jobben.

Siste stopp på tuppen av Holleia før det bare er nedover bakker. Bommet litt på veien helt nederst i og med at vi gikk utenfor stier og veier tilbake, så for å slippe å gå helt til grinda mot utmark løftet jeg dem over gjerdet. Malin og Lady hopper over gjerdet om dem får beskjed om det, men nå var dem slitne og Malin er slett ikke så spretten nå.

Etter turen i dag ble det en time i badekaret mens pizzadeigen hevet seg. Patran og Leif kom tilbake når vi andre satt og spiste.

Håper på nok en knall dag i morgen!