fredag 24. mai 2013

Sogna går over sine bredder...


Med 55 millimeter nedbør siste døgnet da ser det sånn ut i Sokna sentrum. Elva går over sine bredder, men jeg har sett den mye større. Her er det Verkenselva som renner, den møter Sogna i andre enden av Sokna sentrum.


Sogna fyller opp jordene ved Bårnåskroken.


Den går nesten helt opp til veikanten enkelte steder.


Egentlig går den bak alle bjørkene.


Men ved Bårnåsbrua så går den over veien.


Godt jeg ikke bor bortover her!


Det er noen meter før elva når opp til brua som jeg kjører over for å komme hjem.


De som er gamle kaller elva "brøtningsstor"nå. Når de fløytet tømmer i elva, så demte de den opp så de skulle få samlet nok vann til å drive tømmeret helt ut i Tyrifjorden. Det tok et døgn fra Sognevannet som elva kommer fra og ut i fjorden. 


Ved brua på Veme var det adskillig mindre klaring ned til vannmassene. Jeg kan huske elva rant over broa en gang. 


Ved fotoboksen på Veme nærmer den seg også veikanten. Men det blir nok ikke mye mer den vokser nå, for de verste nedbørsmengdene har kommet. I ettermiddag tittet sola såvidt igjennom skyene en liten stund.


Siden jeg skulle hente Merethe i Hønefoss i kveld, så ble det noen bilder av selveste Hønefoss fossen også. Her er det Begna som renner ut fra Follum, eller Treklyngen som de kaller seg nå.


Voldsomme krefter i disse vannmassene her. Det sto iskaldt fra elva mange meter unna.


Oppgangssaga i en sky av vanndråper


Skulle en falle uti her så har en ikke særlig sjanse, blir sugd på bunnen med en gang.


Her deler egentlig elva seg i to rundt en stor øy.


Glatvedt brygge er borte, så en må ha flytebrygge for å komme ombord i båten.


1 kommentar:

  1. Vilka krafter! Man har verkligen respekt för detta vatten.
    Ha en skön kväll
    Fia

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...