onsdag 15. juli 2015

Blomsterbarna


Da jeg var liten så var sommerens høydepunkt når markjordbærene endelig var modne. Nå som forholdsvis voksen så frister de ikke så mye. De vokser i veikanter, der er det slett ikke reinslig med både bilstøv, eksos og ikke minst hundetiss og endel søppel. Nei skal en spise markjordbær nå, så må man til skogs.


Blåklokkene vaier i vinden.


Småfuglene følger nøye med hvor vi går, nærmer vi oss redet så er det fult leven for å få oppmerksomhet.


En annen sommergesjeft jeg hadde, var å fange humler på glass. Syltetøy glass med lokk. Putte noe blomster nedi så en kunne studere hvordan humlene samlet sammen nektar og pollen for å frakte det med seg videre. Når humlene arbeider så er de veldig lette å lure ned i et glass. Så må en være rask med å få på lokket. Var vi flere så var det om å gjøre å samle flest mulig i ett glass uten at noen rømte.


Etter at jeg ble voksen er det mer gøy å ta bilde av dem, enn å fange dem en periode for å slippe dem fri igjen, For når jeg var liten så var det ikke digitale kamera, vi hadde kamera som tok 24 eller 36 bilder på en film. Så måtte vi til byen for å levere dem i en fotobutikk. De måtte sende den til et laboratorium, så vi måtte vente en uke på å få hente bildene i butikken igjen. Etter hvert ble det litt utvikling, så vi kunne putte filmen i en pose selv, og sende den i posten. Så fikk vi bildene i posten sammen med en faktura. 


Det er et fraflyttet hus litt lenger bort i veien her. Der har hagen fått leve sitt eget liv hvor lupinene virkelig har tatt over. Tror det finnes alle lupinersvarianter i denne hagen,


En blomst er sammensatt av en drøss av små blomster


Noen korte og andre veldig lange


Noen har blomster tett i tett, mens andre er det lengre mellom


Koselig gammelt tømmerhus. Når jeg var liten hadde dem kuer der. Også dyrket de kjempestore gulrøtter. Skoleveien min gikk forbi denne gården, så noen ganger fikk jeg en gulrot på veien hjem.


Det var mange unger der, men alle hadde flyttet hjemmefra bortsett fra en gutt som var ett år eldre enn meg. 


I denne hagen er det peoner også. Jeg har sneket meg til noen avleggere av denne som jeg har plantet i egen hage. 


Det eneste som er dumt med peoner er at det er så få dager fra knupp, blomst til vissen.


I sånne hager er det som regel ett yrende dyreliv, hvor ikke alle er like pene å se på som sommerfuglene og humlene.


Det som er rart i sånne hager er at det nesten ikke er ville blomster der, hageblomstene dominerer fullstendig.


Skal man ta bilde av de ville blomstene, så må man i veikantene.


Geiterams


Mye pene blomster


Kos dere!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...