mandag 28. september 2015

Fjelltur på Norefjell

Bursdagsfeiring er over og Leif er på jobb, da ble det fjelltur på meg og Patran. Lady, Tessy og Mounty fikk også en tur på Norefjell. Vi kjørte opp til Gulsviksetra ved Fyrisjøen. Der blåser det aldri, Vi hadde knallvær i hele dag og måtte kle av oss oppover fjellsiden.

Etter fem timer i fjellheimen i knallsol, så blir en litt sigen når en har dusja, spist middag og fyrer i ovnen. Greit å ha ferie hele uka, så en kan ha litt kveldskos også.

"Olaf du må vakne, indianarane kjem!"

Fjellet byr på små og store hindringer til tider.

Men superkvinner løser det meste!

Det er ikke langt en skal gå før en bare har lyng og mose så langt øyet kan se.

Første drikkestopp på oss, Mounty, Lady og Tessy hadde hatt utallige stopp for å drikke allerede.

Godt å ha hunder som legger seg når en ber om det og ikke bare løper rundt og nistresser.

Tessy skjønte ikke helt vitsen med å hvile ennå.

Mounty kikker nedover for å se om det kommer flere på stien.

Lady

Det ble en skikkelig runde i dag. Jeg bommet litt på stien vi skulle gå opp, for jeg hadde planlagt en runde. Det ble til at vi gikk opp den stien jeg tenkte vi skulle komme ned igjen.  Så da ble det Ranten først og over til Høgevarde og ned igjen til Gulsviksetra der vi hadde parkert.

Egentlig er det bare å gå og nyte stillheten og solsteiken når det er sånne vindstille dager i fjellet.

Siden det var så masse folk i fjellet og med den store reinsdyrflokken friskt i minnet sist vi var der, så ble det bånd på hundene hele tiden.

Godt for dem å avkjøle seg i friskt fjellvann.

Tessy avkjøler seg skikkelig når hun første gjør det.

Patran hadde med eget kamera i dag.

Her svingte vi bort sist jeg var på tur her, nå gikk vi til venstre isteden.

Det nytter ikke å være på fjelltur med Patran uten at det ender endel stein i sekken på vei hjem.

Og klatring fra topp til topp.

Med så mye folk i fjellet så var det absolutt å anbefale stilaus framkomst. Jeg gidder ikke gå i kø på stier, så da var det bedre å stake ut sin egen kurs.

Her er et glimt fra stien opp til Høgevarde som kommer fra Tempelseter.

Nei da er det bedre å nyte fjellet litt uten for stiene. Man vet jo hvilken topp man skal til, så hvorfor gå der alle andre går. Mellom Ranten og Høgevarde ble det kjeks stopp med drikke. Når man har gått i mange timer så er det greit å ta en skikkelig hvil så en får slappet av i beina.

Tessy følger aktivt med på alle som siger forbi i fjellsiden på andre siden enn der vi satt.

Jammen var vi ikke heldige å fikk se reinsdyr i dag også. Ingen flokk, men bare Rudolf som var på speiding etter snille barn.

Jeg lever lenge på en sånn dag i fjellet jeg altså. Og ennå er det bare mandag!

Høgevarde

Høgevarde turisthytte ligger på Norefjellryggen, 1400 moh, som første hytte på ruta mot Hardangervidda. Eldste delen av hytta (steinbygningen) ble åpnet som DNT Drammen og Omegns første betjente hytte, i 1893

På vei ned fra Høgevarde fulgte vi den vanlige stien ned fra fjellet. Hardtråkket og full av steiner.

Langt der nede er bilen

Høyt der oppe har vi vert i dag

Det gjorde ingenting om vi var nesten framme til bilen nå.