tirsdag 27. oktober 2015

Deadwood


Så var vi brått mange hundre år tilbake i tid.


The Black Hills of Dakota, og når sant skal sies, så er vi bare på Kløftefoss. Deadwood har alt Kløftefoss ikke har: Saloon, bank, barbershop, telegraf, stall, galge og fengsel.


Kløftefoss stoppested er en stasjon på Krøderbanen. Den ble tatt i bruk 1891 som Ramfos holdeplass. Da Ramfos Træsliberi ble opprettet 1891 ble det bygget et sidespor dit fra holdeplassen. Senere ble den også utstyrt med tømmerrampe.


Rundt 1905 ble den oppgradert til stoppested, og 15. mars 1923 fikk den det navnet den har i dag. 1928 ble vokterboligen på Morud flyttet til Kløftefoss som stasjonshus. 


Noen av husene hadde en god dose moderne ting.


Noen av husene hadde utlys, så det hadde vært spennende å være der om kvelden.


Synd at bare halve byen lå i sola da vi var der.


Hjemmekoselig med blondegardiner og blomster bak smårutete vinduer


19. januar 1958 ble passasjertrafikken nedlagt, godstrafikken sluttet 1. mars 1985. Siden 1986 eies stasjonen av Stiftelsen Krøderbanen.


Her var noe for enhver smak, og mange yrkesgrupper var representert.


Det er ikke så mye som skal til for å lage litt stemning, kanskje jeg skulle lage en fornøyelsespark med bare spøkelseshus? 


Utrolig mange detaljer på disse husene. Det var en westernby med skikkelig stemning, til tross for at det kun var meg og Merethe der.


Ingen fare med at vi skulle gå oss vill, det var skilt flere steder.


Kanskje vi skulle prøve oss på et bankran når vi først var der. Det så ikke ut som sheriffen var i nærheten.


Om du skulle trenge tannlege...


Ronja oppdaget en innbruddstjuv på vei inn i banken.


Tjuven går og kikker på vinduene for å se om det er noen på jobb.


Alle bankranere driver med litt kartleggings jobb før det store brekket, så det er mindre sjanse for å bli tatt. Når man driver med slik rekognosering så må man spille litt uskyldig...


Alt tyder på at det er mange penger å hente her.


Kan kanskje komme noe telegram med verdifullt innhold?


Så må man sjekke muligheten for å komme seg fortest mulig i sikkerhet.


Siden det var ganske så folketomt så satte jeg meg ned for å vente på Merethe.


Folketomme gater hvor enn jeg så. Hvor i all verden var Merethe blitt av?


Alle var nok inne i saloonen, for på utsiden hadde de bunnet "hestene"sine


De ventet forholdsvis rolig på sine eiere, men før jeg visste ordet av det så ble jeg overfalt av en riktig så kjekk sheriff. 


Men det er bare å konkludere med at i VilleWesten, så må hver og en sørge for seg selv. Og er man litt treg når lovens lange arm kommer, ja da havner man i fengsel. Men det er tross alt bedre enn å bli skutt, eller dingle i galgen.


Men tiden gikk og jeg satt fortsatt bak lås og slå.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...