tirsdag 6. oktober 2015

Tur til Gunhildåsen


Så kommer turen jeg og pappa hadde på søndag. Mounty, Tessy og Ronja fikk bli med på langturen. Når en har klatret oppover Holleia i vel en time i solskinn så er det ikke bare de tobeinte som ble varme. Men i motsetning til de firbeinte så forble jeg og pappa på land.


Det ble litt av en runde tilslutt, noe av den skauleis, men det er ikke pappa så glad i. Vi brukte tre timer omtrent før vi var hjemme.


Mounty nyter hvert svømmetak i de dammene som er dyp nok til å  svømme i. 


Når man bader så må man passe på å drikke litt samtidig. Ikke alle menn som klarer å gjøre to ting samtidig.


Hele Holleia er full av små vann og tjern i ulike størrelser.  Om du ikke er kjent kan du gå ti meter forbi, uten å ane at det er et vann bortenfor de trærne.


Fra toppen av Gunhildåsen er det utsikt helt til Jevnaker og Åsbygda.


Når det begynner å mørkne så ser en bilene på Steinsletta.


Høyeste steinen på Gunhildåsen, de siste årene så har det vokst veldig til der også.


Ronja og pappa tar seg en pust i bakken, koser seg i solskinnet. I år er det ingen postkasser på Gunhildåsen, hverken fra 10 på topp eller turistforeningen. Det er godt,for da er det en fredelig tur uten sjanse på å møte for mange andre på tur.


Tessy kikker nedover lia, kanskje hun hørte ett eller annet. Det er et yrende fugleliv på Holleia.


Røfflig så er Holleia innenfor den røde ringen. jeg har tegnet. Jeg er mestkjent i øverste delen av ringen. Krødsherad siden er jeg ikke kjent i det hele tatt, litt på Tyristrand siden i og med at det ikke er så langt fra der jeg pleier å gå og ned til andre siden.


I og med at vi skulle gå ned på andresiden av Gunhildåsen og ned til Setertjern, så skiftet utsikten mot Sokna. Det hvite nederst til høyre er Moelven Soknabruket. Den lille sikksakken til venstre er nye rv7 til Ørgenvika.


Ned lia ved Skurvmyr så gikk vi rett på Setertjern.


Et nydelig lite tjern med bra badetemperatur ifølge de firbeinte.


Blikk stille vann og ikke et vindpust.


Spørs om det blir tur på meg i morgen da jeg har fri fra jobben. Det er spådd glimt sol i morgen, resten av uka så er det bare grått ser det ut til. Greit nok det, for på torsdag skal jeg sitte inne på kurs hele dagen.


Det er blåbær der også.


På Holleia er det ei lita koie på hver en haug.



1 kommentar:

  1. Era skogar är fantastiskt vackra och trevliga med alla små vattenhål där man både kan bada och dricka... Kramis!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...