lørdag 9. juli 2016

Sol og sommer


Nesten som ferie med sånne lange late dager på verandaen


Til tross for at planen ikke var å gjøre noenting i dag, så lykkes jeg ganske greit tror jeg. Ingenting var å ta litt hardt i, så det ble husvask og klesvask. Men innimellom så lå jeg rett ut på verandaen. Det er godt å kunne sitte i kveldssola og bare nyte at det er lørdag og at en kan gjøre ingnenting i morgen også. 


Men ingenting i morgen ble brått til fjelltur til Ringerikes høyeste topp. Da blir det forhåpentligvis et nytt smilefjes på kartet og et tall til serien ultimate Ringerike.


Det virker ikke som fuglene er missfornøyde med den nye foringsplassen ved garasjen, de har møtt opp i hopetall med alle fugleungene sine. Men blåmeisen med familie har jeg ikke sett noe til etter at de forlot fuglekassa.


Har en misstanke om at kamera mitt snart synger på siste verset. Det har nok fått litt for hard medfart etter noen fall i fjellet. Jeg får ikke valgt alle innstillingene, knappen virker rett og slett ikke. Den hopper galant over enkelte valg.


Se som det myldrer av fugleunger på bakken under fuglebrettet. Mye frø som detter ned når de er litt grådige i matfatet.


En enslig kjøttmeis har jeg.


En liten sjekkerunde må man ut på, Mounty er ikke helt sikker på om Ronja er helt ferdig med løpetiden sin. Når Ronja forteller han at DET er hun, så er det ingen tvil lenger.


Iherdige arbeidsjern


Når kakene er bakt, gulvet vasket, huset pyntet og jula står for døra har du kanskje lyst til å ha en fredelig julehøytid der du glemmer alle bekymringer og «lar humla suse»? Men du tenker kanskje at uttrykket strengt tatt passer bedre i sommerferien, når humla virkelig suser rundt ørene mens du slanger deg på en solstol? Vel, uttrykket passer bedre til jul enn du kanskje tror. I alle fall om du er blant dem som brygger juleøl. Uttrykket har mest sannsynlig ikke med insektet, men med planten humle å gjøre. Man brukte humle når man brygget øl, og for at ølet skulle bli godt, skulle det stå lenge og bruse og suse. Det har ført til at man bruker uttrykket om å nyte livet sorgløst.


1 kommentar:

  1. Hoppsan! Nu vaknade husse till när det blev tal om öl och humle. Skönt för Mounty att få slippa löptikar ett tag. Jag hoppas att kameran hänger med ett tag till så att det blir ordentliga bilder i bloggen... Kramis!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...