fredag 30. desember 2016

Mitt første år som geocacher


Nå har det blitt et helt år siden jeg lastet ned geocacheappen på telefonen, laget meg en profil og var igang med min nye fritidsaktivitet. Jeg veide veldig for og imot om jeg skulle starte med dette her. Tålmodigheten min er kortere enn neglen på lilletåa om høsten.


Men man blir jo litt hektet når en finner mye rart. Det er nesten alltid spennende å plukke en ny cache, hva vil åpenbare seg...


Det er noen av cachene som en husker lenger enn andre, de som en må jobbe litt for å få tak i. De en ser, men ikke skjønner helt hvordan en skal få tak i.


Noen steder har man ganske nærgående tilskuere som sikkert har hatt besøk av andre cachere tidligere. Ved Fluberg så var tilskuerne  litt i overkant nysgjerrige og kom løpende imot oss.


Noen cacher hadde en opphopning av sporbare saker i utallige størrelser.


Jeg vil med hånda på hjertet si at jeg har gjennomført mer enn de fleste som driver med dette. Både nybegynnere og gamle veteraner. Og jeg er stolt av det! Jeg har lært mye om mange steder jeg har besøkt gjennom året, og jeg har fått sett mye bra og ikke minst alt som har overrasket meg.


Om det frister deg å komme igang, så har jeg ett innlegg HER om hvordan du kommer igang.


Jeg har funnet mange forseggjorte cacher som har latt meg imponere, noen som en har måtte gi opp å finne som man ikke glemmer og tar turen igjen og igjen. Lært mye om nye og kjente steder ved å lese gode cachebeskrivelser. Selv har jeg lagt ut en serie som følger tømmerets vandring nedover i vassdraget og helt ut i Tyrifjorden.


Brøtning - tømmerfløting #1 (GC6FHCC)
Brøtning - tømmerfløting #2 (GC6FHB3)
Brøtning - tømmerfløting #3 (GC6F2RQ)
Brøtning - tømmerfløting #4 (GC6EX1H)
Brøtning - tømmerfløting #5 (GC6EX01)
Brøtning - tømmerfløting #6 (GC6FJDW)
Brøtning - tømmerfløting #7 (GC6FH94)
Brøtning - tømmerfløting #8 (GC6FH7Y)
Brøtning - tømmerfløting #9 (GC6F2NX)
Brøtning - tømmerfløting #10 (GC6EWYB)
Brøtning - tømmerfløting BONUS (GC6EWWA)


Logget sporbare saker i alle størrelser. Ikke alle er like enkle å få lagt fra seg igjen i en ny cache.

Jeg har også laget en multi som viser deg hele Hønefoss by... en multi i hele 12 steg før du er i mål.
ANNO Hønefoss (GC6PRKM)
Margotoe



Jeg har fått nye venner som en kan samarbeide med for å få tak i og logget en ny liten eller stor boks. Noen krever litt mer forberedelser enn andre for å få lokalisert.


Turer ble planlagt både i urbane strøk...


... med forseggjorte cacher som testet julekunnskapen før loggen åpenbarte seg...


... og på høye fjelltopper langt fra kjørbare veier.


Ser fram til ett år til som geocacher, men siden jeg har plukket de fleste i nærmeste radius så får jeg enten kjøre eller så får jeg satse på mange nye utlegg. Ikke sikkert jeg får plukket like mange i 2017, men noen turer skal det nå bli. HER kan du lese om alle årets cacheopplevelser.


Nye cache turer betyr nye cacheblogger å lese for geodoggene. Jeg har stort sett med meg et par av dem på hver tur. Alltid trivelig med nytt område for dem også.


Jeg dro i gang og arrangerte mitt første GeocachingEvent 
"Synsbedrag og plastbokser" (GC6R6D5)
med hjelp av tre til, Åse, Karin og Knut Olav. Jeg har selv funnet over 700 cacher. Jeg har lagt ut over 60 cacher. Jeg har gjort forberedelser, funnet koordinater og laget mysterier og multibokser. Mitt siste stunt er en adventskalender...



Adventskalender Luke #1 "The final countdown" (GC6T5DY)
Kosunde

Adventskalender Luke #2 "Ønskeliste" (GC6T8XE)
Kosunde/Teamgeris

Adventskalender Luke #3 (GC6VMK5)
Kosunde

Adventskalender Luke#4 "Kakebakst" (GC6W58Q)
Msimarud

Adventskalender Luke #5 "Rudolf må trene" (GC6WHPM)
Kosunde

Adventskalender Luke #6 "Hvor drar vi først?" (GC6WHQW)
Teamgeris/Margotoe

Adventskalender Luke #7 "Håndverker" (GC6XA42)
Karfag

Adventskalender Luke #8 "Tornerose" (GC6XA4Z)
Elsbru

Adventskalender Luke #9 "Midt i tåka" (GC6XMET)
Elsbru

Adventskalender Luke #10 "Bare lurer litt..." (GC6XMFW)
Karfag

Adventskalender Luke #11 "På jakt etter juletre" (GC6XMG6)
HildeMB

Adventskalender Luke #12 "Nistemat" (GC6XX47)
Kosunde

Adventskalender Luke #13 "Lucia" (GC6XX67)
Elsbru

Adventskalender Luke #14 "Sliten?" (GC6XX8K)
Teamgeris

Adventskalender Luke #15 "Navigering" (GC6XYDW)
Kosunde

Adventskalender Luke #16 "Tradisjoner" (GC6Y0ZK)
Teamgeris/Msimarud

Adventskalender Luke #17 "Kvalitetstid" (GC6Y2J5)
Dymliv/Luneri

Adventskalender Luke #18 "På vei til skogs" (GC6Y2JQ)
Elsbru

Adventskalender Luke #19 "Er du helt sikker?" (GC6Y2KG)
Teamgeris

Adventskalender Luke #20 "Aurora Polaris" (GC6Y2MV)
Margotoe

Adventskalender Luke #21 "Hoderegning" (GC6Y5KW)
Msimarud

Adventskalender Luke #22 "The end is near" (GC6Y5NZ)
Kosunde

Adventskalender Luke #23 "God jul" (GC6Y6HV)
Msimarud/Teamgeris


Ekstra gøy er det da når en av de ivrige sankerne av adventskalenderen hadde lagt ut en egen privat cache bare for meg. Den kan du lese om HER.


Geocaching er gøy og det byr stadig på overraskelser! Og ikke minst så treffer man andre i samme ærend.


Takk for mange flotte logger og ikke minst alle favorittpoengene jeg har fått tildelt. Håper på mange flere logger i 2017!


Noen lager egne cacher så de sporbare sakene har egne steder å droppe innom for å få ny eier til en ny cache. Jeg har logget 54 sporbare saker.


Målet mitt når jeg startet for et år siden var å logge ti som var over 500 MOH og ti som var var under 50 MOH, det må jeg jo si jeg har klart.

Litt opptatt av statistikker, da er Project Geocaching en ypperlig side å sjekke. Den blir oppdatert nesten en gang i uka, så når en har vært på cacheraid så er det spennende å se på forandringene hva nytt som er kommet med, nye luker som er blitt fargelagt. 


Jeg har funnet en cache hver måned, en cache på hver dato, så i 2017 skal jeg fortrinnsvis cache på en dato som er blank. 


En cachetur er ikke bare en tur i naturen, det er en opplevelse.




3 kommentarer:

  1. Hoppas att det blir många fotopromenader med hundarna nästa år. Gott nytt År till hela flocken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg love deg at det blir Ludde! Godt nytt år til deg og din flokk :)

      Slett
  2. Jeg må si jeg er imponert over ditt 1.år av din geocache-karriere. Det har vært morsomt å lese blogg-innleggene dine fra cacheturene. Noen bilder og eller beskrivelser kjenner jeg igjen, andre inspirerer til å prøve selv. Håper at det passer seg sånn at jeg får logget noen av cachene du har lagt ut en gang.
    Artig å lese oppsummeringen din.
    Godt nytt år til deg!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...