fredag 24. februar 2017

Vinterferie


Jeg har ikke vinterferie, jeg skal jobbe helt til påske, men da skal jeg ha ferie noen dager. Det er en del på jobben som skal ha ferie og noen har hatt denne uka. Nå er det noen rolige dager fram til neste månedsavslutning. 


Andebildene er fra onsdagsturen i byen på onsdag. De kunne vært betydelig bedre, men jeg får klare meg med det kamera jeg har en stund til. Både på prisguiden og på prisjakt så holder det seg stabilt på samme prisen i evigheter nå. Ikke var det romjuls salg på det, ikke var det januar salg på det, ikke var det vinterferie salg på det... så nå håper jeg på påskesalg! Er det ikke det så kjøper jeg det til den prisen. Da kan jeg ikke vente lenger.


Kamera er alt for seint på utløseren, så objekter i fart blir så som så.


Det er flere typer fugler i elva ved Glatved brygge ved Storelva.


Kvinand, fugleart i andefamilien. En dykkand, hunnen 600–800 g, hannen 800–1000 g, noe mindre enn stokkand. Vinter og vår har hannen grønnglinsende svart hode med stor hvit, rund flekk foran øyet, svart rygg og hvit underside. Hunnen med brunt hode, hvit halsring og lysegrå kropp. Hvinende låt i flukten. Lever av smådyr som den dykker etter. Reiret legges helst i hule trær og reirkasser, men også i skjul på bakken. Legger vanligvis 8–12 blågrønne egg. Når ungene er klekket, hopper de ut fra reirhullet, gjerne 8–10 m over bakken, og følger etter moren til et vann i nærheten. Delvis trekkfugl. Utbredt i nordlige deler av Europa, Asia og Nord-Amerika. Hekker i det meste av Norge, sørpå mest i høyere strøk og sjelden på Vestlandet. Jakt på kvinand er tillatt i hele landet fra 10. september til 23. desember.


Jeg har ingen store planer for helga, men skal prøve å få til en skitur eller to. Det kommer litt ann på været, men jeg får vel ta en liten skuv i huset på formiddagen i morgen. Det ble ikke noe vasking på onsdag når jeg hadde fri, og det er ikke noen andre som gjør det så da blir det meg. Ronja er så si ferdig med løpetiden sin, så i dag fikk Mounty litt tilsnakk til tider. Så når jeg har vasket hus og badet henne i morgen så lar han henne nok være i fred regner jeg med. Da er det bare en ukes tid til så er de to andre ferdige også. Det passer jo bra for Tessy, for da kommer Merethe hjem til helga. Kanskje jeg får lurt henne med på en liten fototur?


Fugler er egentlig veldig fasinerenede dyr, de ser like ut ved første øyekast, men har mange forskjellige små detaljer når en ser litt nærmere på dem. Spørs om jeg må ha med litt brød til dem neste gang, så kommer de litt nærmere land.


Noen solskinnsbilder blir det nok ikke i morgen, for det skal snø på ettermiddagen. Kanskje det laver ned så jeg kan få litt makrobilder.


Ender er ganske vare på lyder, de er ikke som svanene som er ganske så freidige når de seiler rundt i strømmen i elva.


"Hun var så treg at hun ikke engang rakk å komme for sent."

1 kommentar:

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...