fredag 9. juni 2017

Eidvatnet

I pinsen ble det tur på ukjente stier.

Med noe regnvær i det siste så må man på tur når det endelig er oppholdsvær. Med en langtur for hundene når det er fint vær så holder det med en runde oppe i havna når det regner. Eidvatnet har jeg bare sett på kartet, så i pinsen fant jeg ut at nå skulle stedet få et besøk. Da jeg pakket i bilen så dukket pappa opp og ville være med på tur.

Vi kjørte innover Strømsoddbygda og parkerte ved starten av Solskinnveien som vi kunne følge helt fram til Eisvatnet som ligger på 592 meter over havet. Så vi fikk en tur på vel 400 meter høydestigning fra parkeringen.

På vei oppover så dukket det ene kjente fjellet opp etter det andre.

Det var varmt nok i sola oppover, så det var godt med noen vindpust og litt skyer iløpet av turen. Hundene benyttet enhver anledning til drikke og avkjøling i bekken som fulgte veien tett oppover i lia.

Langs veien var det små voktere, tydeligvis noe de hadde funnet når de gravde grøftene til veien.

Når vi nærmet oss vannet kom vi på den blåmerkede løypa som går til Partisanersteinen. Vi tok en liten snartur bortover langs stien, men det var skikkelig bløtt på myra langs vannkanten så vi fant ut at vi heller skulle følge veien litt til for å se om vi fant et fint sted vi kunne sette oss litt.

Det var flere hytter i området, men ingen i bruk til tross for at det var pinsehelg.

Eidvatnet viste seg å være både stort og idyllisk.

Ute på myra lå en stor stein som tydeligvis har rast ned fra fjellsiden bak hyttene en gang for lenge siden. Kanskje den er så gammel at den har fulgt med i smeltingen av en isbre...

Hundene satte stor pris på en skikkelig svømmetur når vi kom fram til vannet.

Kollen i bakgrunn så mye mer spennende ut på kartet enn den var i virkeligheten, så det ble ikke noen bestigning av den. Kanskje en annen gang...

Riste seg må til.

Mounty er det ikke mye aiering med, han står heller å nyter vannet.

Her kunne jeg nok trivdes med litt hytteliv... jeg liker ensomheten jeg.

Om lysten til å bade hadde vært der, så kunne det friste med en sandstrand

Ingen bading uten dykking

Ferdig med å bade? Alt nå?

De kunne vel badet i timesvis, men det var greit å kunne komme seg litt videre også når vi først var gått helt opp.

Tessy er nesten mer under vann enn over.

Så ble dagens oppdrag utført og jeg er ett steg nærmere slutten på dette prosjektet.

Merket at bjørka var litt seinere ute her oppe enn hjemme, så det ble litt pollen nysing.

Rester fra brøtningen kan en finne alle steder

Nå var nok misjonen nedgradert til å holde fisken på plass i vannet så den ikke skal stikke nedover bekken.

Jeg må ta en vedlikeholdsrunde innover til Vidalen også, for å bytte ut de cachene der med noe som småfuglene lar ligge i fred. Da kan jeg jo ta en tur opp på en topp i samme slengen.

Det ble noen stopp i bekken nedover på vei tilbake til bilen igjen.

Mange flotte fossefall langs turen også.