mandag 17. juli 2017

Karma


Kamera har jeg ikke engasjert meg noe i i dag, men dugget inne i linsa er i det minste borte. På jobb i dag fant jeg virkelig ut at jeg egentlig støtter meg ganske mye på albuen iløpet av en arbeidsdag. Jeg sitter ofte med beina i kort også faktisk, det merket jeg på den ømme leggen min. Men det blir vel bare bedre og bedre ettersom dagene går håper jeg. Det er stort sett alltid verst de første dagene når en skader seg med skrubbsår og kjerringstøt. 


Etter hjemmelagde kjøttkaker til middag så har jeg ikke gjort noe særlig, for Merethe har vært kjempesnill og gått tur med hundene til jeg kom hjem fra jobb. En svømmerunde i bassenget hadde det blitt på dem også. Er det noen sak å ha litt hjelp til tider. 


Mye overtro og mystikk har gjennom tidene vært knyttet til nøkkerosene. Det er kanskje ikke så rart at fantasien ble satt i sving av disse hovformede bladene som kan dekke hele overflaten på et tjern, og av de store og vakre blomstene som kommer opp fra det mørke dypet. Man mente at vetter som holdt til i vann kunne skjule seg under de flytende bladene, og at man i mørke, stille netter kunne høre strengespill fra nøkkerosetjern. I folketroen ble nøkkerosene ansett som farlige, og barn ble advart mot å plukke vannliljeblomster, da de kunne bli tatt av nøkken og dratt ned i tjernets dyp.


Nøkkeroseartene som vi finner i Norge tilhører samme plantefamilie som den hvite lotusblomsten (Nymphaea lotus), som har spilt så stor rolle både i den egyptiske og indiske kunsten og kulturen. I India ble lotusfrøet symbol på skapelsen og fruktbarhet, og nøkkerosen ble tempelblomsten frem for noen annen. En forklaring på dette kan være at frøene til lotusblomsten spirer allerede i frukten, og planten vil på den måten "føde levende planter". Lotus var festens og gledens blomst, og de døde fikk kranser av lotus med seg i gravene.


Plinius (23-79 e.Kr.) gjengir en gresk myte som forteller at planten Nymphaea ble skapt av en nymfe som tærte bort av ugjengjeldt elskov til sin store helt Herakles. Den greske filosofen og botanikeren Theofrastos (ca. 372-269 f.Kr.) skrev at bladene, om de ble pulverisert og lagt på sår, kunne stille blødninger. Også hvis det var fare for koldbrann kunne man legge på blad av nøkkerose. Dioskorides (1. århundre e.Kr.) anbefalte rotstokk og frø inntatt sammen med vin mot dysenteri og mageplager. På samme måte som flere andre av oldtidens medisinere, mente Plinius at nøkkeroser kunne dempe seksualdriften og hindre sædavgang om natten. Hvis mannen var for viril eller kvinnen for elskovshungrig, skulle knust rotstokk av nøkkerose i vin stanse sædproduksjonen, nedsette ereksjonen og temme kvinnens lyster. Nøkkeroser har til alle tider vært et symbol på kyskhet og renhet. Derfor ble urten også anvendt av munker, nonner og prester for å hemme kjønnsdriften.


Jeg har fått sett noen flere episoder av 13 reasons why, så nå er jeg vel halvveis i serien. Den siste episoden jeg så i går kveld var ganske merkelig. Hovedpersonen Clay begynte å oppføre seg veldig merkelig og så ting som ikke skjedde og lignende ting. At serien handler om Hanna er ikke jeg enig i, selv om det er hun som tidvis forteller handlingen. Det er også merkelig at det er så mange som har hørt på disse kassettene og ingen har visst noe, og hvorfor Clay bruker så fryktelig lang tid på å komme seg gjennom dem. Konklusjonen er at jeg skal se ferdig sesong en som jeg er halvveis i og ikke starte på sesong to. Ja om ikke siste halvdel er betraktelig bedre enn den første halvdelen.

¨
Her er den berømmelige dammen jeg tok årets første bad.


Det skulle ikke være så vanskelig, men liten cockerjente har jo to bein mer enn meg... Tre arbeidsdager til nå, så har jeg en uke ferie!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...