tirsdag 7. november 2017

Jeg sliter


Søvn er svært viktig for alle mennesker. Hvor mye søvn vi trenger for å kjenne oss uthvilt er individuelt, og vil variere gjennom livet. Uansett er den subjektive, individuelle opplevelsen av søvnmangel nok til å diagnostisere et søvnproblem. Det er viktig å ta dårlig søvnkvalitet på alvor. Dårlig søvn skaper mye stress, kan gi helseplager og en betydelig redusert livskvalitet. Ta en titt HER


Jeg sliter ikke med å sove, eller sovne for den saks skyld. Men når jeg sover så drømmer jeg. Ingen gode dagdrømmer, men nattedrømmer. Noen drømmer er gjentakende med varierende intervall, andre er engangstilfeller. Men de har alle samme tema. Døden. 


Om drømmene kan kategoriseres som mareritt vet jeg ikke. Jeg er ikke redd, selv om jeg blir "jaktet" på. Men jeg "sloss" for livet for å overleve. Jeg kjemper mot både de jeg kjenner, helt ukjente og kjent folk. Jeg tar livet av folk, gir dem juling og gjemmer meg for å unngå å bli sett. 


Den drømmen som kommer tilbake til stadighet er et stort to etasjes tømmerhus med mange rom langt inne i en tett skau av høye bladtrær på høsten. Ingen blader på trærne og det er kaldt. Jeg går alltid inn i huset og jeg må alltid passe meg for en eller annen inne. Jeg ser aldri noen, men hører en annen person som lister seg rundt i huset. Det knirker i golvplanker og i trappa. Denne andre personen jakter ikke på meg på en måte, men jeg kommer heller aldri nære nok til å få sett hvem det er. Jeg våkner alltid når jeg er på leliting.


Søvn deles inn i to faser – non-rapid eye movement (NREM) og rapid eye movement (REM), den førstnevnte utgjør 75-80 prosent av tiden vi sover. Det er i denne perioden man sover tyngst, mens det er i REM-fasen man drømmer mest livaktig.


NREM er viktig for å lagre hendelser og minner i langtidshukommelsen, samt det er da kroppens celler fornyes og repareres. Hva som er formålet med REM-søvn er man mer usikker på, men enkelte mener den hjelper oss med å håndtere dagens følelser og opplevelser. Under REM er kroppen midlertidig paralysert, noe som gjør det umulig å leve ut disse minnene. Det er altså fem stadier, som går i syklus. 

Første nivå (1-7 minutter)
Du glir inn i søvnen, øyelokkene er tunge og du blir døsig. Hjernen er fremdeles ganske aktiv, og du våkner lett.

Andre nivå (10-25 minutter)
Du er inne i lett søvn. Øynet slutter å bevege seg under øyelokket, men du våkner fremdeles lett. Vi går gjennom flere søvnstadier i løpet av tiden vi sover, forklarer søvnekspert Gaby Badre.

Tredje nivå (20-40 minutter)
Moderat søvn, og hjerne-aktiviteten avtar. I løpet av fasen oppnås dyp søvn, og det er vanskeligere å våkne.

Fjerde nivå (20-40 minutter)
Enkelte er usikre om det er forskjell på nivå tre og fire, eller om dette er en fase. På nivå fire er man i den dypeste søvnen, og det er svært vanskelig å vekkes. Musklene slapper av og pusten går sakte og rytmisk, noe som kan medføre snorking.

Femte nivå (10-60 minutter)
Etter den dype søvnen begynner hjernen å «starte opp igjen», og minner om hvordan den er i våken tilstand. Det er her man drømmer mest. Musklene er midlertidig paralyserte, og øynene beveger seg frem og tilbake, noe som har gitt navnet til fasen, nemlig REM.

Disse fem (fire) fasene går man altså gjennom flere ganger i løpet av en natt.


Lett slumring etterfølges av tyngre slumring, og vanligvis etter 45-60 minutter begynner REM-søvnen (rapid eye movement). Under REM-søvn blir skjelettmusklene avslappet, men man ser raske øyebevegelser på personer i dette stadiet, og det er hvordan det har fått navnet sitt. De fleste drømmer skjer også på dette stadiet, men fordi musklene er paralysert, vil du ikke kunne bevege deg. Hvis du er stresset, veldig trøtt eller har uregelmessige søvnmønstre, kan du gå inn i REM-søvn tidligere enn kroppen din er klar. Derfor kan du drømme, men fordi musklene dine ikke slapper av ordentlig ennå, rykker og vrir du deg som om du beveget deg på ekte. Dette kalles myokloni.


Når en drømmer mye gjennom natta hver natt så blir man litt sliten når man våkner. Jeg har liksom aldri følelsen av å være utsovet, men jeg er ikke trøtt... bare sliten på en måte. Skulle nesten vært morsomt å hatt en test på søvnkvaliteten over en tid, for å se om ting er slik jeg tror det er... Da er det isåfall ikke mye dyp søvn jeg har iløpet av natta.

2 kommentarer:

  1. Hej, jag har läst att drömmar om döden är sk. motsatsdrömmar, dvs. betyder något bra och säkert ett långt liv. Jag minns sällan mina drömmar, mormor lärde mig att drömma om ormar betydde falska människor. Tappar man tänder är det någon i släkten som dör, ju närmare fram i munnen desto närmare släkt. Det tycker jag är lite läskigt.
    Hoppas du sover gott inatt, o jag hoppas jag gör detsamma, om bara värken håller sig borta
    Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja la oss håpe på en god natts søvn begge to!

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...