mandag 27. november 2017

Snø Vær... eh Søye


Endelig har jeg kommet så langt ned i bunken med bilder at jeg kan vise fram bildene etter siste besøket hos Guro. Etter å ha fått konstatert at ikke alle sauene var flyttet inn for vinteren, så lurte jeg meg til et lite besøk for å se sauegjeting i praksis. Ask var helt klar når jeg kom, så det var bare å sette igang.


Når yr.no meldte snø så tenkte jeg at jeg kunne få noen stilige bilder. Man trenger ikke solskinn for å ta bra bilder. Bilder blir hva man lager dem. Siden gammel norsk spælsau kan gå ute hele året uten å fryse ihjel så må man benytte sjansen. Ikke sikkert det er så mange sjanser for snøvær seinere i vinter.


Jeg skulle komme ved tolv tiden, da passet det inn i skjema og disse jentene skulle trenes. Eller rettere sagt så var det Ask som skulle trene på å samle jentene. Så da måtte jentene ut på en liten joggetur i snøføyka.


Jeg synes det meste med dyr er spennende, særlig det jeg ikke har vært med på tidligere. Og se på gjeting i praksis ga mer smak. Og jeg for min del gravde og spurte om det meste. Minner vel litt om en 4-åring som ikke klarer å ti stille... på en måte. Nei riktig så ille var det ikke da. Kan jo ikke spolere alle sjanser for å komme for å titte igjen.


Jentene fulgte med når vi nærmet oss, for de visste godt hva som skulle skje.


Så slo instinktet til.


Ask var litt ivrig, så dagens prioritering var å få han til å holde nok avstand til flokken.


Flink gutt han


Lav kryp og sauene holder seg samlet


Det ble noen runder i innhegningen så jeg fikk tatt bilder fra flere vinkler. 


Det var til tider litt tett snødrev for å få klare bilder, men det skaper nå litt stemning da med snøen som laver ned.


Gårdens musefanger ville gjerne hjelpe til, men hun var ikke så veldig ønsket midt i treningen.


Ask klarer fint jobben aleine


Kom skal vi klippe sauen i dag
Klippe den bra, ja klippe den bra
Så skal vi strikke strømper til far
Svinge oss glad i dansen

Refr:
Surr, surr, surr. Surr, surr, surr
Rokken vår går, garnet vi får
Surr, surr, surr. Surr, surr, surr
Svinge oss glad i dansen


Kom skal vi karde ulla i dag
Karden den bra, ja karde den bra
Så skal vi strikke votter til mor
Svinge oss glad i dansen

Refr: Surr, surr, surr...


Kom skal vi spinne garnet i dag
Spinne det bra, ja spinne det bra
Så skal vi strikke sokker til bror
Svinge oss glad i dansen

Refr: Surr, surr, surr...


Kom skal vi farge garnet i dag
Farge det bra, ja farge det bra
Så skal vi strikke genser til Gro
Svinge oss glad i dansen

Refr: Surr, surr, surr...


Kom skal vi nøste garnet i dag
Nøste det bra, ja nøste det bra
Så skal vi strikke lue til Per
Svinge oss glad i dansen

Refr: Surr, surr, surr...


Kom skal vi veve tøyet i dag
Veve det bra, ja veve det bra
Så skal vi sy oss alle slags klær
Svinge oss glad i dansen

Dunk, dunk, dunk. Dunk, dunk. dunk
Vevstolen slår skyttelen går
Dunk, dunk, dunk. Dunk, dunk, dunk
Svinge oss glad i dansen


Søya følger hele tiden med på hvor hunden befinner seg.


Han ligger klar for å vente på neste kommando.


Synes Ask var riktig så flink til tider med å gjøre akkurat som han skulle. Øvelse gjør mester for alle.


Flokken holdt seg samlet hele tiden og bølget fram og tilbake i innhegningen.


"Melkebart"


Var de ikke raske nok med å samle seg etter ny retning, så var Ask rundt på andre siden av dem med en gang.


Sauene bare ventet på hundens utfall, ellers så sto de helt rolige og ventet.


Gjengen samlet og sanking avsluttet. 


Før jeg dro hjem igjen ble det en rask titt inne hos søyene som akkurat hadde fått besøk av forskjellige værer slik at verden kunne gå videre.



4 kommentarer:

  1. Vilka fina"! Är Ask din hund? Bordercollies är så duktiga vallhundar, vi hade för länge sedan en blandning av bordercollie och golden, men han vallade familjen hela tiden! Om vi var i olika rum så lade han sig i mitten, oftast i hallen där han kunde ha kontroll över alla. En arbetande hund som inte är lycklig som bara sällskapsdjur. Jag har haft getter förut, helt underbara djur. Får hade vi bara på bete, de var inte lika personliga eller tama. Bää på dej i vinterland!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei hunden er Guro sin som har sauene. Jeg har bare retrieverene og en cocker. Ja slike arbeidshunder må ha noe å jobbe med for å være lykkelige.

      Slett
  2. Helt rå bilder! De sauene er flotte, altså 😍

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Nydelige sauer, gleder meg til lammingen til våren.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...