onsdag 6. desember 2017

6. luke


Dagens gladsak er skituren med hundene. Jeg skal ikke skryte på meg noe silkeføre, for med snø som går over til duskregn så blir det litt småkladder etterhvert. Men det hadde snødd i natt, så det var noe snø å sette spor i der grunnlaget var lagt på jordet.


Noen setter litt mer pris på å komme inn igjen for å snorke på sofaen enn andre. Mounty foretrekker å strekke seg ut nesten under vedovnen isteden. Tidligere på dagen hadde Ronja og Hailey fått en tusletur ved Stalla, så i dag har alle fått sin dose.


Det er kos å høre hundene snorke og knitringen fra vedovnen. I ettermiddag ble det vasking og litt støvtørking slik at julepynten kunne komme opp fra kjelleren. For å finne fram til julepynten så måtte jeg bære ut tomflasker fra boden, så da vet jeg hva jeg må gjøre etter jobb i morgen. Innom butikken for å pante flasker. Da kan jeg jo likegodt handle inn til helga også, så har jeg helt fri for gjøremål når det blir helg.


Bare å nyte kvelden... men synes du det er litt i tidligste laget å ta helt kvelden kan du jo nyte bildene av supermånen i helga. Jeg var klar søndag kveld når den viste seg over skaukanten og helt til den var oppe på himmelen. Har du sett månen "ståop"? Det går utrolig raskt, det er ikke mange minuttene fra du så vidt kan skimte den til den er helt oppe og fult synlig.


Månen har til alle tider vært forbundet med overtro. Tidligere trodde man blant annet at sinnssykdom var fremkalt av fullmånen, og selv om vi i dag vet at det ikke er noe i det, er månen fremdeles omgitt av mystikk. Mange mennesker sier for eksempel at de sover dårlig når det er fullmåne. Og noen steder melder politiet at folk begår flere vanvittige handlinger når månen er full. Men ingen har noen gang greid å dokumentere at det faktisk er månen som har en spesiell innflytelse på menneskets psyke.


Noen forskere har forsøkt å registrere hva som skjer i fullmånens skjær. Blant de interessante resultatene som de fant, var en økning i antallet voldelige overfall, en mindre økning i antallet selvmord og en viss økning i fødselstallet. Men resultatene er som regel enkeltstående. Hva det er månen eventuelt gjør med oss, er imidlertid fortsatt i det uvisse. Noen tror at varmere og fuktigere luft forårsaket av fullmånen er skyld i søvnforstyrrelser og dermed i den avvikende atferden. Andre forklarer fenomenet psykologisk: Vi legger merke til fullmånen når det skjer underlige hendelser, og i letingen etter en forklaring knytter vi de to tingene sammen. Og noen hevder at månen skaper elektromagnetiske forstyrrelser i cellene våre.


En forklaring kunne være selve lyspåvirkningen fra månen. Vi vet at det er sammenheng mellom depresjon og mengden av dagslys, så det er kanskje også en sammenheng mellom menneskets psyke og månelyset. Forskerne har faktisk målt at øyets følsomhet varierer i takt med månefasene. Nettopp i tiden omkring fullmåne er netthinnen mer følsom for gult lys.


Jeg prøvde meg med noen forskjellige innstillinger på kamera så jeg vet litt mer til neste fullmåne. Skal en ta bilde av noe på himmelen så er man litt avhengig av at skyene holder seg borte. Det er ikke så spennende å ta bilde av en halv måne som av en full måne heller synes jeg. Det er stort sett i vinterhalvåret en får muligheter også, for på sommeren er det alt for lyst til at månen skal gjøre seg noe på et bilde eller i virkeligheten.


Supermånen Søndag kveld kom årets mest lyssterke måne opp over horisonten. Månen kommer til å være nesten 8 prosent større og lyse 16 prosent sterkere enn en gjennomsnittlig fullmåne. Månen var full søndag klokka 16.46 og vil være nærmest jorda klokka 10.45 mandag morgen. Den befinner seg da 357.492 kilometer fra Jorden. Søndagens superfullmåne var den første av tre supermåner. De neste finner sted 1. januar og 31. januar.




1 kommentar:

  1. God kväll, har varit på kreativt café ikväll o har precis kommit hem nu. Här börjar också temperaturen krypa uppåt, det ska bli många plus imorgon. Härligt att du varit ute på tur, det är så skönt och man blir så nöjd när hundarna har fått sitt och ligger och snarkar. Vidskepelse vid fullmåne, är du säker på att det bara är vidskepelse?

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...