onsdag 28. februar 2018

Beast of the East


I Aftenposten i dag kunne en lese at noen hadde åpnet døra til fryseren. Vi har sprengkulle i Europa og rekordvarme i Arktis. De polare jetstrømmene er stabile sirkelvinder som går rundt Nordkalotten og markerer skillet mellom svært kald luftmasse over Arktis og varmere luft i Europa. Vanligvis går denne sirkelvinden fra vest mot øst, men av og til gjør denne jetstrømmen rare ting. Det skjedde 15. februar da dette systemet delte seg i to. Vi fikk to runddanser i stedet. Jo takk runddanser merker en når en er ute. For selv om det ikke er uhyggelig kaldt hos meg, 13-14 kuldegrader er da ingenting. Men når en får stiv kuling på toppen, da iser det godt i kjakan når en er ute på tur.


Den isende kalde vinden går ut i Atlanteren der den snur. Der får den ikke varmet seg opp før den kommer tilbake igjen. Det blir som en kald føner som blåser over Norge og Russland. Været drives av mange faktorer på én gang, og meteorologene sliter med å forutsi denne jetstrømmen mer enn en uke i forveien.


"Gyrihaugen"

En slik kollaps i den vanlige jetstrømmen vanligvis varer opptil to-tre uker. Med andre ord kan man forvente så kaldt vær i maksimalt én uke til. De ser forandringer i de vanlige værmønstrene. Det kan være et tegn på at klimaet forandrer seg og gjør været mer uforutsigbart.


UrbaneTotninger slapp billetter i dag til årets sommershow på Kapp. Jeg hadde lyst til å prøve å få tak i billetter til premieren, men hadde vel ikke så store forhåpninger om at det skulle være noen ledige. Gruppesalget hadde vært åpent fra januar, men jammen hadde de ikke ledige billetter! Jeg trodde billettene skulle slippes midnatt, men etter å ha lest litt så fant jeg ut at de ikke ble sluppet før klokka ni i dag tidlig. Da kunne jeg gå å legge meg i går kveld før midnatt. 


Holdt nesten på å glemme det når jeg sto opp, men logget på når jeg spiste frokost og sikret med to premièrebilletter til 26. mai. Da er det bare å glede seg.  Vi har vært på UrbaneTotninger iallefall de tre siste somrene. Showene har vært veldig bra alle årene, så da satser vi på at det blir bra i sommer også. Kapp er jo ikke så avskrekkende langt unna for en liten kveldstur.


Man må da ha litt å se fram til her i livet, små drypp med litt kos og hygge. Jeg er ikke noen type til middagssammenkomster og vennesamlinger i de små mørke nattetimer. Jeg liker bedre å bli underholdt, kunne slappe av og nyte at andre byr på seg selv. Så kan jeg dra hjem når det er over og slappe av i eget selskap hjemme i sofaen før det er leggetid. Liker aller best senga mi, så overnattinger medfører til sjeldenhetene i livet mitt. Heller tidlig opp og seint i seng, enn å overnatte hist og pist. Sikkert helt greit, men jeg er nok litt i overkant vanedyr. 


På en av fototurene denne uka så kom jeg over "Betlehemsstallen med stjerna over taket" midt på Steinssletta gitt. Ikke visste jeg at denne sletta i Hole hadde egen hjemmeside heller før jeg søkte etter litt faktaopplysninger på nettet nå. Her kan du blant annet lese om Halvdanshaugen. Skjøtsel av kantsoner mot vann og vassdrag og bedre hevd av gjengrodde beitelandskap var det første store tiltaket på Steinssletta. Den største utfordringen var rundt Steinsvika. Her var det strandengbeiter fram mot 1950.


Strandengene rundt Steinsvika ble inngjerdet forsommeren 2010, og i juni ble det sluppet ti høylandsfe og nærmere 150 sau på beite. 


Kulturminner inngår ofte i en større helhet, et såkalt kulturmiljø. Eksempel på kulturmiljø kan være ei setergrend med bygninger, slått og beite, eller et bygningsmiljø ved fjorden med sag, kverntufter, naust og sjøbu. Et kulturmiljø er en helhet der enkeltminnene blir styrket ut fra sammenhengen de inngår i. Det er Riksantikvaren som har det overordna ansvar for landets kulturminner. Riksantikvaren har informasjon om freda kulturminner, oversikt over ansvarlige institusjoner, og tips og veiledning for bevaring av freda og verneverdige gjenstander og bygninger. Landbruket som sektor har et særskilt ansvar for å vedlikeholde og bevare de kulturminnene som finnes i landbrukets kulturlandskap.


Steinssletta har hatt kontinuerlig jordbruksdrift i 4000 år. De fleste gårdene er kjent i skriftlige kilder fra 1300-tallet. Gården Stein har vært et viktig knutepunkt langt tilbake i tid. Her ligger også en kirkeruin fra 1200-tallet. De kulturhistoriske verdiene er dels knyttet til overordna eiendomsstruktur, dels til enkeltelementer i form av forhistoriske kulturminner, tun og bygninger. Området har en rekke gravhauger fra jernalderen, blant dem Halvdanshaugen. Sistnevnte gjør et mektig inntrykk der den troner på sletta ut mot Steinsfjorden. Med en diameter på over 50 meter hører den til storhaugene i Skandinavia.


Litt utpå dagen så det ut til at sola skulle titte gjennom skydekket og det så ikke fult så surt ut når jeg tittet ut av vinduet.  Hundene ble sluppet ut og jeg gikk for å kle meg godt så de kunne få litt energibruk i dag også. I går var det så surt og kaldt at det slett ikke fristet å forlate sofakroken når middagen var spist. Hundene la seg til å sove også og gjorde ikke antydning til at de savnet tur på kvelden. De hadde ligget i hundehuset mesteparten av tiden jeg hadde vært på jobb også. Småguffne sånne dager som en helst ikke vil ut for å ta en tissetur engang.


Helt borterst på jordet så var det ikke antydning til at det hadde vært en skiløype noen gang i år. Der var det helt gjennføykede spor. Men ellers var løypa sånn nogenlunde bra når jeg fikk gått oppigjen runden. Hundene la i vei og storkoste seg når de fikk strekt litt på beina. Det ble ikke fult så mange runder som vi pleier, men en times tid holdt vi på ute. Klart det ble litt vedbæring på slutten av tiden, så vi skal slippe å ut i kveld. Er så kjedelig å balle rundt i et mørkt skjul på kveldstid når en kan gjøre det på dagtid. 


Snart er det lyst utover kveldene. I går var første dagen jeg kunne kjøre til jobb på morgenen uten å ha på fult lysene på bilen. Snart så er det soloppgang når jeg står opp, men da skal en straks stille klokken igjen. Det går raskt mot sommerlige tider nå. I morgen er det første vårdagen. Noen få uker er det påske og snøsmeltingen starter for alvor. Herlig tid med ny årstid, men pollen og kline kunne jeg godt vært spart for. Våren er ikke særlig ålreit når en har hund, eller for den saks skyld hunder!


Her kommer den kalde fine tida, Her kommer vinteren, Endelig fred å få.

* *

Bare å nyte så lenge den varer...


1 kommentar:

  1. Hej och tack åter för alla fantastiska foton du visar! Här hos mig har vi också fina gamla kulturmiljöer som blivit till naturskyddsområden. De ligger högt ovanför sjöarna med milsvid utsikt precis som du visar. Den gamla korasen har vi också liksom får och fårhundar. Finns ingen finare miljö...Visst är det underbart att dagarna blir längre, jag som sover länge på mornarna tycker mest om att det inte blir mörkt så tidigt, man kan gå hundpromenad framåt klockan sex utan pannlampa. Men kallt är det, och vi har sportlov nu så jag tycker lite synd om turisterna som fryser häcken av sig i skidbackarna.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...