søndag 11. mars 2018

Lykken er...


Gratulerer Sognafarets Moonlight Shadow "Kodak" og Erika som godkjent besøksekvipasje hos Røde Kors. Så stolt av dere!


Ja hva er egentlig lykke? I Hønefoss åpnes et "Gledeshuset" i sommer. Sikkert praktisk da sommeraktivitetene i Hønefoss har bestått av et telt som flyttes fra sted til sted ettersom temaet for tilstelningene på innsiden av teltet har endret seg. 


Hønefoss revyen som holdt til i bakgården til Hotell Ringerike og Jailhouse Rock som holdt til i bakgården til det gamle fengslet. I jula er det Jul med din glede som er innendørs, kunne blitt kaldt i telt da gitt. Nå får alt et eget hus hvor de kan underholde folk i. Problemet med et lite sted som Hønefoss er at det er de samme menneskene som står bak alle arrangementene omtrent, da får en den samme type humoren på alle stedene. 


Jeg har ikke samme humoren som de i barnehagen, jeg synes ikke rumpehumor, eller humor hvor en gjør narr av de i salen er morsomt. Så revylivet i Hønefoss har jeg sluttført mine besøk, for å si det enkelt. Jeg har også sluttet å gå på Jailhouse Rock, da de gikk over til å spille sanger som en hører daglig på radioen. Det er ikke de sangene jeg vil betale 3-400 kroner for å sitte på en plaststol å høre på. 


Er lykke og glede det samme? Eller er det bare et definisjonsspørsmål? Et kjapt søk på google viser at lykke for andre trenger ikke være lykke for meg, eller lykke for deg. Det som gleder noen trenger ikke glede meg eller deg. 


Lykke, psykisk tilstand, filosofisk begrep, har siden antikken blitt betraktet som det største eller som en av de største verdier, men det har vært sterkt delte meninger om hva lykke er, fra ren lystfølelse til det å fungere godt som menneske. Begrepet har bare spilt en underordnet rolle i moderne etikk, da det har vist seg vanskelig å oppnå enighet om hva det betyr. 


Størsteparten av den greske etikken beskrives gjerne som eudaimonistisk. Eudaimonia oversettes som regel med lykke, men betyr snarere «det å være besatt av en god ånd». Platon og Aristoteles skiller mellom lykke og lykksalighet. Ifølge Platon består lykken i harmoni i sjelen. Hver av sjelsevnene har sin dyd eller «dygd» (arete). Tenkningens dyd er visdom, viljens dyd er mot og begjærets dyd er måtehold. Når alle disse dydene er i harmoni, blir man et rettferdig menneske, og et rettferdig menneske er ifølge Platon et lykkelig menneske.


Aristoteles har beslektede tanker. Lykke er noe langt mer dyptgripende enn nytelse. En nytelse er alltid kortvarig, mens lykken er noe som utfolder seg gjennom et helt liv (eller i det minste store deler av livet). Lykken er knyttet til at man er i virksomhet og får utfoldet sine evner til det ytterste.
Senere filosofer Augustin forstår lykke som sjelens tilstand i det hinsidige, i en ikke-sanselig skuen av Gud. Ifølge Kant er lykken så intimt forbundet med den enkeltes personlighet at den ikke lar seg definere allment. De britiske utilitaristene, Bentham og Mill, forbandt lykke med følelse av velvære og fravær av lidelse.


Glede er en følelse som setter en tilstand av lykke. Gleden er en individuell opplevelse og hva som føles som glede for en person, er nødvendigvis ikke glede for andre...


Lykke er ikke å eie alt, men å være glad og tilfreds med det man har... hevder noen. Om man er fornøyd med det man har kan jo være bra, men hva er galt i å kunne ønske seg noe da? Man blir jo glad av å endelig kunne få noe som man har ønsket seg i lang tid, noe man har spart til for endelig å kunne skaffe seg. Om man er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå rundt, så bør man da være fornøyd med en sak på fire hjul som virker. Bør man ikke ha noen forventninger til denne saken på fire hjul, annet enn at den skal virke?


Alle må ha mat, skal man være fornøyd med tørt brød og reint vann? Ja for en trenger ikke annet for å overleve. Men akkurat mat gjør ikke meg lykkelig, men jeg vil ha litt variert mat... men lykkelig over en bedre middag... nei kan ikke si det. Men de som ikke har tilgang på daglig mat blir sikkert lykkelig av det.


Lykke er vel da kanskje å få eller oppnå noe som en ikke har ennå...?


For å være ærlig så er ikke akkurat lykke et ord jeg bruker når jeg snakker. Ei heller glede på en måte. Jeg kan glede meg over ting og bli glad av ting... men den helt store lykkefølelsen har jeg vel aldri kjent på. Noen vil vel da tolke det dit at jeg er missfornøyd og kravstor, men er jeg det? Man kan vel være fornøyd uten den store lykkefølelsen?


Godt og varme beina litt før en skal svømme igjen.


Blir man mer glad av uventet hjelp enn av hjelp en forventer?


Merethe klippet alle flatene når hun var hjemme i helga. Det var bare igjen for meg å klippe klør. Da tok jeg Hailey og Ronja også så alle var nyklippede. De har fått noen klumper i mellom potene når vi har vært ute på ski i det siste, så nå som det er meldt mildere vær så kommer det mer klumper også. Da er det godt å ikke ha så lang pels som det kan feste seg i. 


Lady haltet litt etter dagens skitur, den var ikke så lang heller. Jeg var litt treg til å komme meg ut, så det hadde begynt å snø. Da stikker det litt i ansiktet, særlig når en aker i bakkene.  Ikke allverden til kos på flat mark heller, men da har hundene fått trimmen sin i dag. For ikke å glemme meg også, for i helga har det blitt mye snopspising gitt. La liksom grunnlaget på kinoen på fredag, så gikk det liksom slag i slag videre i helga. Noe godt må man da unne seg... så lenge en er aktiv mellom slagene så har det lite å si. 


Nå som løpetiden er over så er sosialiseringsturene med Hailey igang igjen. Bare det blir et snev av sommer så skal vi på utstilling igjen. Nå skal vi ha det bart under føttene og sitte i teltet vårt neste gang. Trange haller trenger vi ikke før til høsten igjen.


Kråkene satt tett i tett ved Hønefoss skole.


Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle gamle bygg i Hønefoss vurderes revet av kommunen. Både skole og jernbanestasjon, men de blir vel ikke enige ellers hadde de vel vært borte alt.


Tilbake over brua kom det sykebil med fulle sirener, men det stusset hun ikke nevneverdig over. Stoppet og kikket, men ikke noe mer heller.


Litt rart det der når en går den samme runden når en er på bytur, så går en forbi de samme statuene og skulpturene hver gang. Og noen bare må man ta bilde av, hver gang...


Sentrum bærer fortsatt preg av at det er skikkelig vinter med mye snø.


Bjørnene er litt skrekkblandet fryd for dem begge, enda så mang ganger de har sjekket dem.


Familieidyll 


Lurer på om denne flomsteinen får en ny strek til våren når all snøen smelter i år.


Litt lenger ned i elva er det flere svaner som prøver å finne mat på bunnen av elva.


Hailey synes det er spennende med svaner, alle fugler egentlig.


Rådhuset


Verdens beste turkompiser


Langs Schjongslunden var krakkene dekket av snø og bare venter på at våren skal komme så turgåerene med god tid kommer tilbake.


Hailey begynner å bli ganske flink til å sitte på krakker hun også, men selve oppklatringen er litt verre. Men det kommer seg sikkert med litt trening.


Ronja derimot er oppe på krakken før en får sukk for seg.


Jeg laget pizza i dag før Marius og Merethe skulle dra hjem, men det ble igjen endel når Patran hadde spist etter jobb også. Da var det bare å ringe for å høre om Kenneth hadde lyst på litt mat også. Det hadde han, for han hadde jobbet i dag og var på vei hjem. Kjekt med alt som blir spist opp. I morgen er det ny uke på gang og jammen er vi snart midt i mars også. Månene bare fyker avsted så det er vel snart jul igjen. 


Svanene træler litt for å komme seg langt nok ned for å komme til maten.


Når man er på bytur så får man litt inspirasjon til hva man kan lage til hjemme. Men mye av det jeg ser går ikke helt greit å lage hjemme, jeg har noen firbeinte som er litt hjelpsomme for likt stæsh for å si det sånn.


Så er det bare å sette kursen mot bilen og dra hjem. Ny uke rett rundt hjørnet og påskeferien nærmer seg med stormskritt! Skal bli godt kjenner jeg, for våren kommer stort sett sammen med påsken. Bikinikroppen skulle en vel snart ha startet på, men med over en meter snø ute så føles det som en har riktig god tid til akkurat den jobbingen. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...