onsdag 14. mars 2018

På leit etter overskrift


Dagen startet litt tidligere enn jeg hadde tenkt i dag, men sånn går det når en har kolleger som sørger for at en ikke trenger vekkeklokke på fridagen sin. Jeg gikk å la meg igjen, men en halvtime er ikke mye å sovne på igjen. 


Vel avlevert Patran på skolen i forholdsvis mange kuldegrader, så var det bare å vente på at sola skulle finne fram og varme opp temperaturen litt. Pappa skulle ut og kikke til kalven, så da ble jeg like godt med. Glemte helt fotoapparatet da det ble bråbestemt, så jeg får slå følge til helga og ta noen bilder tenker jeg. For gjett om den hadde vokst!


Det gjør ikke akkurat noe med slikt vær når en har fri fra jobb. Jeg puslet litt ute og tømte Vectran for det jeg skulle ha i den, flyttet inn i Astran for det er så kipt å plutselig skulle ha noe som er i den andre bilen. Vectran skal vrakes, så er det noen deler du har lyst på er det bare å si ifra.


Kan jo ikke annet enn å knipse litt bilder i dag når det er så flott vær, da er det greit å lage et lite lager for mindre fotogene  dager. Men først må jeg bruke opp noen av bildene jeg tok i helga, for Merethe klippet hundene. Så da kan en ikke blande klippede og uklippede hundebilder. For at ikke Ronja skulle være den eneste som var uklippet så fikk hun en runde med maskinen i dag. Så nå er de bra alle sammen.


Egentlig skulle jeg på Vikefjelløpet på lørdag, men så sov jeg helt til halv ti! Det har ikke skjedd på flere år at jeg ikke er våken i åttetiden, så det var sikkert en mening med det. Om jeg skulle dratt dit da, så hadde vel de fleste kommet i mål før jeg var der i og med at mange av løperne hadde startet allerede kvelden før. Bedre lykke neste år.


Om planene ikke står i kø framover, så skjer det da bitte litt innimellom, men det får jeg ta når de dukker opp. Blir ikke så spennende om jeg har lagt ut hele kalenderen i forkant. Noen ganger er jeg litt på etterskudd med bilder, så da kommer det ikke den dagen det skjer heller, men noen dager etter.


Litt utpå dagen ble det nesten varmegrader og skiene kunne finnes fram. Mars er en herlig tid, før det blir klinete og før pollenet kommer rekende med vinden. Skiføret holder seg og det er egentlig bare å nyte solveggen når en kan. Det er store snøskavler på gårdsplassen, men med bare en ukes tid til påske så minker det nok på dem tenker jeg. 


Etter påske kan jeg reise innom og plukke ned bildet mitt fra utstillingen i Veienkulturminnespark, så får jeg se hva jeg gjør med det. Om det ender her eller i Hønefoss kirke som det er bilde av. Må si jeg er litt fornøyd med å bli plukket ut til å delta der.


Lady er blitt skikkelig gammel og grå nå i vinter. Synes hun har blitt tynnere også, så det er nok ikke veldig lenge til jeg får ha henne tror jeg. Men når jeg finner fram skiene så er det full fart fortsatt, men ikke "til evig tid" som det var tidligere, men hun holder bra følge på rundene på jordet. 


Mounty har fått sin dose med grå hår rundt snuta han også, bikker snart mot veteran han også. Kanskje jeg skal tørke litt støv av han og stille han til høsten når jeg avlikevel skal avgårde med Hailey? 


Nå som Leif er på guttetur igjen så har jeg Hailey i senga, det er noe hun stortrives med. Ronja synes jeg har det for kaldt på rommet, da jeg sover med vinduet åpent. Hun ligger under dyna med hele seg, til og med snuta. Noen kvelder nekter hun å være med inn på soverommet til og med. Hailey starter under dyna, men trekker seg litt og litt utenfor iløpet av natta. 


To som virkelig har funnet hverandre er Tessy og Hailey. Der er det mye leiking iløpet av dagen. I alle fall når jeg er hjemme. Tror nok de leiker endel i hundegården også, iallefall nå som det stadig blir varmere om dagene. Resten av dagen nå tror jeg at jeg bruker på tv'n, så får en gjøre en innsats på jobb i morgen. 


Om en ukes tid er det både klokkestilling og påskeferie, så da er det bare å nyte late dager og skiturer før snøen forsvinner.



2 kommentarer:

  1. Ja tänk så tråkigt det är när våra bästisar blir gamla. Ja det blir för all del också vi, men inte lika fort. Jag fick min första hund när jag var över 40 år, hade ingen erfarenhet av hundar innan dess. Larissa blev bara tio år, hon var en fin rottweiler men kroppen orkade inte längre. Sen hade vi en basset som fick hjärnhinneinflammation och inte blev ens så gammal. Och nu är min Blinka 11 år och jättepigg men visst märker man att hon är en äldre hund. Jag vill inte tänka på när hon inte finns längre, för nu tycker jag att jag är för gammal för att skaffa mig en ny hund. Men kanske ändrar jag mig sen, eller så är jag glad i mina katter som sällskap. Grannen har nu en valp, o jag ser så tydligt hur mycket jobb som krävs för att ge dem en bra start i livet. Valpkurs och mycket träning och motion, o jag är inte så rask längre. Hur gamla är dina hundar?

    SvarSlett
  2. Jeg har en flat Lady som blir 10 år i juni, Mounty som blir 8 år i august og Tessy som ble 6 år nå i november. Hun er egentlig Merethe, min datter sin. Cockeren Ronja blir 6 år i slutten av april, så har jeg goldenvalpen Hailey som er 10 måneder øyeblikkelig.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...