onsdag 4. april 2018

Hva med 3. dag påske?


Jeg må innrømme at jeg tenkte litt på om det kunne finnes en tredje dag påske også, ja sånn vel halve dagen eller så... Jeg har vært forholdsvis flink i påsken og ikke pådratt meg veldig mange ujæler, men det er rart med det. Sove til en våkner i 10 dager, da sover jeg lenger enn til klokka seks for å si det sånn.


Før Marius og Merethe dro på søndag så fikk jeg påskekort med to kvikklunsjer inni av dem. Jeg har vært flink, men de ryker nok i kveld tenker jeg. 


Merethe er utrolig flink til å lage kort, så jeg har fått en liten samling etterhvert. Nå har jeg funnet på noe lurt, så jeg får hengt dem opp på veggen. Jeg har nemlig tenkt å male kjøkkenveggene i sommer. Så skal jeg kjøpe sånn brun gammeldags hyssing og små klyper. Da kan alle kortene pynte veggen som klær på en snor. Et par øyeskruer og vips så er det klart. Det må bare bli såpass temperatur ute at jeg kan ha vinduene åpne mens jeg holder på. 


I går morres var det en helt utrolig flott soloppgang, men det var vel det eneste en så til sola også. Det gikk ikke lange stunden før skyene trakk seg sammen både lenge og tjukt. Men til helga kommer våren har Mr Yr lovet.


Etter en i overkant aktiv arbeidsdag, da jeg hadde 85 mail fra påsken som ikke var lest, så var det bare å starte fra en kant og jobbe seg nedover i bunkene. Jeg kunne jobbe litt lenger enn jeg måtte, men ikke så mye. Jeg hadde lovet Kenneth å plukke han opp på Gardermoen etter endt påskeferie i trøndelagen. Planen var opprinnelig å få tid til å ta litt bilder av noe fly i lufta, men når jeg kom dit var det så iskald vind at det var bare å finne ankomsthallen og vente innendørs. Jeg fant en parkering rett under motorveibrua ut fra terminalen. Aldeles gratis ved siden av en gravemaskin. Sikkert ikke helt etter boka, men det sto ikke noe skilt med parkering forbudt i alle fall.


De må ha litt av en utsikt når dem er på jobb. I går kveld begynte det å snø litt igjen, så i dag tidlig var det ganske subbete på gårdsplassen, men når en har mange planer så er det bare å starte fra en kant for å bli ferdig. Først kjørte jeg Patran på skolen for å innom på bensinstasjonen på Sokna og plukke opp bursdagspakka til Marius som endelig hadde kommet. Sendte en snap til han for å gjøre han ekstra nysgjerrig. Kan jo ikke si hva det er for her leser han jo til tider. Men praktisk er det.


Jeg trengte noen ting på butikken og Hailey trengte en tur aleine, så da ble det Hønefoss etterpå. Snøen gikk raskt over til sludd og tilslutt regn, så noen fornøyelse var det ikke til å starte med. Men sosialisering er ikke væravhengig.


Det var kommet flere forskjellige fugler i elva siden sist jeg var for å ta bilder der.


Svanene var fortsatt på plass.


Hailey er nysgjerrig på det meste som leer seg. Fulgte ivrig med når svanene nærmet seg bryggekanten.


Til slutt kom de helt inntil, men jeg hadde ikke med noe mat til dem.


Både måker og gjess hadde kommet i tillegg til endene.


Kvinandhann


Minner meg på at jeg skal ta en tur til Østensjøvannet igjen bare våren gjør sitt inntog. Hadde tenkt meg dit flere ganger enn den ene i fjor også, men så gikk sommeren så alt for raskt. Rart med det når en har mange planer, men i år så ...


Etterhvert så holdt det opp med regnet og det ble nesten trivelig på tur. Vi fortsatte litt oppover langs elva og sidegatene i byggefeltene. Tenkte vi kunne ta Hønengata ned til brua igjen så det ble en liten rundtur av det.


Litt langt unna til at det ble bra.


Det er noe eget ved dyr i bevegelse.


Siden Kenneth kom ned igjen aleine så spiste han pizza her i går, i dag kommer han etter jobb for å spise kyllingsalat med hvitløksbaguetter. Koselig å spise sammen med noen når Leif bare jobber natta. Patran er på frierføtter, så da blir det litt ensomt. Godt påsken er over så de faste tingene er tilbake på tv igjen. Litt må man jo følge med på og ikke bare knote på data'n hele kvelden. 


Like før vi skulle gå tilbake mot bilen så tok vi igjen en dame med engels springer spaniel. Den hadde fryktelig lyst til å hilse på Hailey, men dama var ikke fult så sikker på det. Til slutt ga hun etter og kommenterte litt tørt at Hailey ikke så fryktelig skummel ut så han kunne få hilse da. Jeppe ble iallefall overlykkelig og inviterte til leik med en gang.


Dama hadde egentlig ikke tid til at de skulle leike, for hun skulle bort. Men en liten stund ble det nå. Vi pratet både om hund og om fotografering, så det var veldig trivelig morgenstund.


De ble husvarme med en gang.


Synd de ikke hadde bedre tid, men jeg vet jo hvor de bor så jeg kan jo gå forbi en annen onsdag også.


Når Jeppe gikk inn igjen så gikk vi videre.


Etter nattens snø så var det slett ikke bare fortau heller. Litt småvått da det var blitt varmegrader og hadde regnet i tillegg.


Eller så var det is fortsatt, men ikke så gladd da de hadde strødd godt.


En runde over rutebilstasjonen og ned til bilen.


To dager til nå så er det jammen meg helg igjen!


1 kommentar:

  1. Så många fina fåglar! Nu blir man så glad att se dem igen, och även att höra dem sjunga. En del sjunger vackert andra trumpetar, men det spelar ingen roll, det är som ljuv musik!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...