fredag 20. april 2018

Jovial er jeg vel ikke


Jovial betyr glad og munter, godslig og gemyttlig. Ifølge astrologene i middelalderen ga planeten Jupiter (stella jovialis) menneskene et lyst og fornøyd sinn. De som ble født når denne planeten stod høyest på himmelen, ble derfor lystige, joviale.


Men det er denne her kanskje?


Om det er samme blåmeisen som okkuperer alle fuglekassene mine er ikke godt å si, men jeg har kanskje en misstanke om at han ikke helt har bestemt seg hvor han skal flytte inn i år. Jeg har jo hatt blåmeiser i fuglekassa med kamera i to år, så nå er det vel på tide med litt småblåmeiser som lager seg egne reder vel.


I går flyttet jeg fuglematen fra garasjeveggen til ei bjørk ved hundegården. Det ble så mye solsikkefrø på gårdsplassen etter vinteren, så det blir bedre å få det litt unna veggene når en skal mate dem til vinteren.


Forhåpentligvis blir en av kassene godkjent og redebyggingen kan starte.


Jeg har ikke så god utsikt fra verandaen på maten nå, men jeg har ganske godt skjul fra noen busker ved hundegården så jeg kan nok få bra bilder til sommeren forhåpentligvis.


Når jeg vasket på verandaen i går og satte ut hagemøblene så fløy det et tranepar forbi. Jeg har stort sett kamera innen rekkevidde, men jammen flyr fugler raskt forbi. Hadde vært gøy å tatt en tur til Sverige til Hornborgasjön. Der er det nemlig tusenvis av traner på våren.


Det er noen jorder på Sokna de pleier å ha tilhold på våren, så jeg får ta meg en kjøretur i morgen for å sjekke litt.


Når vi var på besøk hos Merethe fikk jeg nydelig kort og ikke minst en flott hundeduk som hun hadde brodert selv. Jeg er bitte litt heldig da!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...