torsdag 28. juni 2018

Plenkosfunderinger


Uff ferien er over for denne gang, men en dag i uka har jeg fortsatt fri. Bare i morgen nå så er det en ny helg og noen dager nærmere neste ferie. Godt fornøyd med alt jeg rakk disse to ukene som jeg har hatt ferie. Jeg rakk til og med noen dager hvor jeg ikke gjorde en dritt. Ikke var det så varmt når jeg hadde fri heller, så det gikk ann å finne på noe uten å ta forbehold om å kvavne.


De fleste reirene er tomme for fugleunger nå, kjøttmeisungene dro for noen dager siden. Fuglekassa med blåmeisunger ble også tom før helga, så nå kan småfuglene nyte litt mer frihet når ungene skal lære seg å finne mat selv.


Det var veldig koselig når kjøttmeisen satt på klessnora og hvilte før den smatt inn til ungene sine med maten den hadde fanget. Nå ser jeg den ikke lenger.


Men alle fuglene er ikke borte. Men de holder seg stort sett i buskene nå om dagene.


Dagene går fortsatt med til avkjøling i bassenget, med kos på plenen etterpå. Man må jo tørke seg på ryggen før en er riktig ferdig med badet.


Patran har dratt på sommerferie for noen uker. Hyttetur ved Arendal så da er vel hun brun og fin når hun kommer hjem tenker jeg. Jeg for min del har mer enn nok med tre netter borte, da må jeg hjem igjen. Så når en er i syden så hadde jeg klart meg med halve tiden egentlig. En langhelg passer meg best. Da har jeg rukket det jeg skal som regel.


Har så smått begynt med litt planlegging av ferieukene mine i august. Da skal det bli flere fjellturer og mer fotografering. Kunne egentlig tenkt meg en snartur over til vestlandet og kjørt trollstigen. Så vi får se hvor det bærer avsted.


Det blir i alle fall ferie med hund, en eller flere... aller helst flere regner jeg med.


Både peoner og iriser er avblomstret og snart er det vel ikke lenge før høstblomstene slår ut i full blomst. Er det da en skal forvente en tidlig vinter?


Kom forøvrig over at NKK skal fjerne mang av storCertene på utstillingene sine. Om det bare skal være de internasjonale utstillingene som har storCert, og fremdeles så er det jo så en må ha et storCert for å bli champion... også klager de på lavt påmeldingstall på utstillinger. Med den ordningen der så blir det jo bare de mest ihuga tittelrytterne som gidder å reise land og strand rundt for å sanke resultater. Noe av gleden ved å dra på utstilling er jo å oppnå noe. Tror veldig mange kun stiller så de får nok premiering til å komme på valpelisten om det her fortsetter.


Ettersom jeg hører så har de fleste lange valpelister før valpene sine er født, så det er ingen som sliter med å finne kjøpere til valpene sine. Hvorfor skal de da betale 200,- kroner for å stå på ei liste de ikke trenger å være på? Er nok redd det kommer til å utarte seg til endel useriøs avl etterhvert. Man gidder jo ikke å følge noe som en ikke ser hensikten med. Det gjør i alle fall ikke jeg. Det er jo helsa som har mest å si uansett, så er det bonus om hunden ser flott ut i tillegg.


Fontena har velta serru... skal bare reise den opp igjen...


Skal bare vanne plenen litt i samme slengen. Hjelpsomheten selv i sin helhet.

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder på hundar, fåglar och blomma. Jag hade en golden till för några år sedan och jag blir alldeles varm av att se din fina golden. Festligt att den vill bada i fontänen :D Jag förstår att vår talgoxe heter kjöttmeis på norska. Båda namnen är kul på olika sätt men påminner inte ens om varandra :)
    Jag tycker att det är bra om utställningar gör så att kvalitet på uppfödning är under uppsikt för djurens hälsa är absolut det viktigaste. Men en sida av utställningsvärlden gillar jag inte och det är att hos vissa raser premieras utseenden som är direkt skadliga för hundarna. Kan inte förstå att vissa uppfödare vill hålla på med sådant bara för att en del anser att det är fint eller sött. Men alla bra verksamheter har väl också sina baksidor. Det är ju ändå det bra som överväger.
    Kram

    SvarSlett
  2. Du er snart helt utlært i norsk du nå :D

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...