torsdag 23. august 2018

Dare to love, dare to live


Vi har bare ett liv sier de som ikke tror på reinkarnasjon, jeg tror vi har bare ett liv. Men på en måte så er det jo litt rart om vi er så intelligente, lever så lenge, formerer oss veldig lite i forhold til andre arter kun lever en gang? Egentlig burde vi fått ett avkom hvert år som vi var i produktiv alder og menn burde fått barn med mange forskjellige for å få spredt sine gener. Men så ble vi utstyrt med følelser. Både negative og positive følelser. Og i bunn og grunn så er det vel følelsene våre som styrer livet vårt... sunn fornuft er bare en bivirkning som inntreffer til tider...


Jeg må innrømme at det blir i overkant store doser med kos på denne gjengen her om kvelden. Når en har litt sånn skikkelig ferieliv om dagen, så blir det gjerne litt seine kvelder med Netflixtitting. Ja for på TV er det bare repriser å se. Men snart er høsten her og da starter det både nye og gamle serier opp for fult.


På dagtid så er det ikke veldig mye aktivitet egentlig, prøver å gjøre litt fornuftig, men først og fremst så skal jeg kose meg denne ferien. På tirsdag er den over... Det har blitt noen turer med hundene, men ikke i fjellet. De har derimot vært med på fototurer i nærområdet isteden.


Det har blitt både sauer, kurer, hester og fugler, så nå er det rundt 400 bilder på kamera. Jeg har hatt det med meg i bilen når jeg har kjørt og hentet Patran på skolen. Da er det enkelt å ta en liten stopp i veikanten og knipse et par bilder. 


I morgen blir det bading av Hailey så hun er klar til utstillingen på Hadeland Glassverk til helga. Tror ikke jeg skal stille henne noe mer egentlig, det har jo ikke noen hensikt når jeg ikke kan ha valper på henne. Men på en annen side, jeg har aldri hatt så pen hund noen gang som har gjort det så bra hver utstilling. Så da er det jo gøy da.


I dag ble det litt husvask, støvtørking og en anelse ommøblering. Når man drar fram sofaene for å vaske bak og under dem, da behøver de jo nødvendigvis ikke å havne tilbake på samme stedet... må de vel? Før jeg flyttet hjemmefra husker jeg at jeg ommøblerte rommet mitt nesten hver uke. I alle fall en gang i måneden. Men når man har et helt hus så er det liksom litt mer jobb, særlig når en egentlig har litt for mye møbler som ikke passer alle steder. Da er det bare litt man kan flytte på.


Noen som ble ekstra ivrig når jeg fant fram vaskebøtta var pusekattene. Da er det full fart på alle tre. Jeg hadde verandadøra åpen for det var sommertemperatur ute. De løp ut og inn og spant rundt alle steder. Særlig på badet var det morsomt, helt til jeg skulle spyle av såpa med hånddusjen. Nei våte på de små potene sine sto ikke høyest på ønskelista deres gitt. Da ble det full vask på dem.


Noe mer reinslige dyr enn en katt skal en leite lenge etter, særlig når en tenker på hvor mye de avskyr å bli våte. 


Lurvens første tur ute på plenen. En lettere skeptisk pusekatt, som til nød kunne holde seg på trappa til verandaen. Nei plenen var ikke noe man skulle sette potene sine på med det første.


Man merker at høsten nærmer seg både i temperatur og i fuktighet på kveldene. Da dukker slike slibrige vesener opp når en er ute på tur i skauen.


Men fordelen er at det dukker opp slike også. Kantareller har jeg ikke sett ennå i høst, men de kommer nok om vi får litt mer varme utover. Sopp gror dårlig når det er kuldegrader.


Gjesten er på plass, noen ganger er det to av dem. Håper de holder seg på jordet her og i havna så de overlever jaktsesongen i år også. 

2 kommentarer:

  1. Underbara bilder på dina fina kattungar. Kul att de tyr sig till varandra så mycket redan. Jättefin bild även på grodan och roligt att du fick se både en fin sopp (kanske en björksopp) och rådjur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tok bare noen få dager så var dem en av flokken. Jeg hadde trodd det hadde tatt mye lenger tid. Jeg er så glad jeg bor landlig til så jeg har et yrende dyreliv rundt meg.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...