søndag 12. august 2018

Jeg har lest i ferien


Jeg har lest i ferien, når man har ferie så skal man jo gjøre noe annet enn det man pleier å gjøre...


Den første boka var enn såkalt feelgood bok ISBN 978-82-02-58374-3 på 384 sider.

"Den dagen Hannah skal fortelle ektemannen at hun vil skilles, får han slag og livet snus på hodet. Tom er bare 32 år gammel. Plutselig kan han verken gå, kjøre bil eller kle på seg uten hjelp, og Hannah føler seg fanget. Hun vet at hun må ta seg av ektemannen, men hun var jo på vei ut... Hun blir overrasket når Tom faktisk er den som anstrenger seg for å redde ekteskapet. Men er det for seint? "

Jeg leste hele boka, men syntes de var vel opptatt av drikking. De kunne ikke gjøre noe uten å måtte ta seg en øl, vin eller drink. Ikke en bok du egentlig kunne leve deg inn i, for den var veldig langt utenfor det jeg ville valgt og gjort, eller drømmer om for å si det sånn. Må nok ha en god dose mer empati enn meg for at den skal være umulig å legge fra seg, få meg til å le og gråte og ikke minst finne ut av hva som betyr noe i livet. Helt grei bok uten de store overraskelsene eller høydepunktene. 


Den andre boka var også en feelgood bok. ISBN 978-82-02-58375-0 på 399 sider.

"Hvis Essie ikke hadde skrevet brevet - et brev som ved en feil ble sendt til alle hun kjente - ville hun fortsatt ha bodd sammen med Paul, levd et ganske perfekt liv og kanskje planlagt sitt eget bryllup. På en annen side... da hadde hun ikke måttet flytte til leiligheten på det lille torget. Hun ville ikke ha funnet seg en ny og veldig morsom jobb. Hun ville i hvertfall ikke forelsket seg i en hun absolutt ikke burde falle for."

Jeg likte denne boka bedre enn den første. Denne var litt mer hva jeg kunne identifisere meg med. Noen usannsynlige hendelser hadde den, men viser litt hvor tilfeldig det er at livet blir som det blir. Hvor lite det skal til for at det blir et helt annet utfall enn en hadde regnet med. Noen tvister for å få litt spenning i historien, men det ble valgt noen litt for enkle løsninger på noe.


Jeg kan ta med en bra bok som jeg leste i Pinsen. Den var i kategorien krim ISBN 978-82-02-57983-8 på 496 sider. Det var en type bok du bare måtte lese mer i på en måte. Den holdt spenningen ved like hele tiden da den hadde kapitler inniellom som var skrevet i JEG stil av en person som karakteriserte seg selv som psykopat. "Jeg planlegger alt, jeg setter alle i bevegelse, og når øyeblikket kommer, slår jeg til..."

Boka handler om Dr Eric Parrish som er leder for psykiatrisk avdeling ved et sykehus utenfor Philadelphia. Han har begynt å stable seg på beina etter en nylig seprasjon, karrièren går strålende. Helt til en ny pasient får alt til å rakne. Absolutt en bok det er verdt å lese om du liker spenning og hvor du ikke har en anelse hvem denne mystiske JEG personen er før det blir avslørt på en av de siste sidene.


God lesning utover høsten... jeg har tre uleste bøker til, og ikke minst mange dager igjen av ferien. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...