lørdag 11. august 2018

Nordisk jakt og fiskedag på Elverum


Ferie dag nummer fire og jeg stiller min vekkeklokke på 0556! Ingen vel bevarte som gjør slikt, men når en har meldt på utstilling på Elverum og en bor et stykke unna, så må man pent stå opp tidlig. Iallefall om man helst vil sove i sin egen seng, som jeg liker. Jeg står opp tidlig og kommer seint hjem istedenfor å sove borte.


Etter inngangen ble vi møtt av to griser som så ut til å ha både masker og bukser på seg.


Jeg parkerer alltid på Glomdalsmuseet, der er det ikke så stor parkering og er man tidlig ute så får man plass ved døra. Men det hjelper ikke stort, for det er et stykke å gå ut til Prestøya hvor utstillingen holdes.



Som et preludium til høstens opplevelser inviteres det til jakt- og fiskedager, denne gang de 56. i rekken! Gjennom årene har jakt- og fiskedagene blitt Norges viktigste møtested for friluftsfolk, jegere og fiskere med over 30 000 besøkende årlig.


Hailey har lang erfaring med hengebru så det er ikke noe problem. Men jammen er det mange både folk og hunder som var stive nok i beina og klamret seg til gelenderet.


Oversikt over begivenhetene


Jaktcapsen er på, sekken med stol og støvler. Gamlekara er klare til jakt uansett årstid og tidspunkt.


Noen hadde satt opp en UFO-landsby. Skulle jeg noen gang sove ute så måtte det bli en slik. Hadde ikke trengt liggeunderlag som var en meter tykt for å slippe stein og stubber i senga da. Men med fire hunder så måtte jeg vel kanskje hatt fem UFOer da?


Prøvde på et par tisserunder, men Hailey var ikke helt i det hummøret så da var det bare å håpe at hun klarte å holde tett når vi var inne i ringen også. Jeg kan røpe at det gikk helt greit helt til vi nærmet oss utgangen for å lempe sekk og stol inn i bilen før vi skulle ta en runde for å kikke litt etter at vi var ferdige i ringen.


Jeg var så heldig at Susanne var der for å stille både Haileys pappa og mamma. Her er Haileys pappa i aksjon i ringen. Så synd, men han endre opp med reserve certet. 


Jeg synes han er skikkelig flott for min del. Jeg tok endel bilder av han i bevegelse, men de ble ikke bra. Enten gikk han i ett med bakgrunden eller så var han haleløs og med noen merkelige bein. Så det får bli med disse.


Certet gikk derimot til denne herremannen.


Haileys mamma gikk det ikke så bra for, for Hailey endte opp med reserve certet for tispene.


Bra steglengde, men litt høy hale her.


Hun ble ikke plassert i beste tispeklasse.


Dommer: Lise Frandsen, Resultat: Excellent, 1 konk, CK, resCERT, 3BTK 

Kritikk: 15 måneder feminin tispe, god størrelse, godt pigment og øyenfarge. Fin hals, velvinklet framme, godt forbryst, god beinstamme og poter. Seidelse. God velrundet brystkasse. Sterk lend, velvinklet bak. God pels og underull. Bevegerseg bra fra alle sider. Trivelig temperament.


Jeg må si meg godt fornøyd med hva Hailey har oppnådd de første 15 månedene av sitt liv. 3 ck og 2 reserve cert på 3 deltakelser på utstilling i år.


Når utstillinga var over møtte jeg Marius og Merethe som var på Rena i helga. De sto i pølse og bruskø, så mens jeg ventet på dem så var det noen som mente ganske tydelig at det måtte være Lillian! Jupp det var det. Så nå har jeg fått hilst på deler av slekta til Marius også. Hyggelig å hilse på Line, ikke bare på FB.


Mange boder og mange gode messetilbud, men jeg kjøpte meg ikke noe.


Stedet er fult av gamle hus og gårdstun.


Måtte jo ta bilder av noen av dem.


Kunne tenkt meg en slik gammal bu på plenen.


Alle disse husene er tatt ned der de opprinnelig ble bygget og satt opp igjen på museet.


Ikke en reint liten jobb det her.


Koselig liten stue


Tenkte jeg skulle tatt bilde med sløyfene, men de hadde jeg jo lagt i bilen så da ble ikke det noe av,


Takk for en trivelig dag, og gratulerer alle vinnere! Nei alle hunder er ikke verdens fineste, til tross for eierens manglende selvinnsikt.


Skikkelig avkjøling ble det på Hailey før vi fant bilen og kunne dra hjem.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...