tirsdag 18. september 2018

Høst i naturen


Etter kalenderen er det høst, men når jeg kom hjem fra jobb i dag viste jammen gradestokken 22 varmegrader og jeg kunne sette opp verandadøra. Det satte kattungene pris på i alle fall. Mamma hadde vært her i dag og luftet dem også, så i dag har de virkelig fått rast fra seg.


Høstfargene har kommet hit også, ikke bare på fjellet. Etter middagen i dag så var jeg en tur oppe i havna, da plukket jeg med meg noen rognekvister med både røde og gule blader. Det var noe kattungene satte stor pris på. Jeg var slett ikke helt imponert over det, men jeg hadde vel kanskje regnet med det. Det positive var at det luktet veldig godt av dem, så nå er det skikkelig naturlukt på kjøkkenet.


Bjørka på gårdsplassen er flekkevis gul. Snøen kommer aldri før buskene er reine for lau, så det er nok en god stund til snøen kommer. Men blir det kaldt og litt vind så tar det ikke lange tiden før den er rein. En liten titt på langtidsvarslet på yr så skal det bli 12-14 varmegrader de nærmeste 10 dagene, så det er bare å nyte høsten.


Kjenner det går litt smått med ryddingen min, i dag har jeg ikke ryddet en eneste ting. Men jeg har fått vasket møkkete klær, så litt er bedre enn ikke noe. Spørs om jeg virkelig må gjøre en innsats på torsdag, for Merethe kommer på fredag. Da har jeg ikke tenkt å rydde og vaske i alle fall.


Tyttebæra begynner å få fin farge, men det er utrolig kjedelig å plukke, så det havner ikke mye her. Får jo kjøpt slikt på Rema jo...


Når en nå først holder seg til naturen så må jeg si at 71grader nord sin nye vri i år er på en måte helt grei. Det blir mange momenter som ikke kan planlegges i forkant og hvem som må dra hjem er mer vilkårlig. Men hvorfor kan de ikke samle folk som vil på tur, som har fysikken i kroppen og som har litt kondis i det minste. Ikke er det noe lagånd heller, de gjør heller narr av hverandre. Jeg får se noen episoder til før jeg skrinlegger prosjektet, eller om det tar seg opp. Det blir stort sett bedre når de er på ett lag, så om det ikke er en ny vri på det i år også. Men det er aldri godt å vite.


I år er det faktisk mer enn en person som bare kunne ha pakket sakene sine og dratt hjem i kveld. Fatter ikke hva hjernedøde sinkere skal melde seg på et slikt program etter.


I morgen skal jeg på jobb til en forandring. Litt rart med kortere dager enn jeg er vant til, så jeg rekker ikke alt jeg har tenkt om dagen. Men det går seg vel til innen neste uke tenker jeg. Jeg må bare planlegge litt annerledes. Kjente det var veldig digg å kunne dra litt etter lunsj på mandag. Er det ikke to uker de sier før en får etablert en ny rutine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...