lørdag 6. oktober 2018

Jeg lukter lavendel


Kongen av sofakosen 


Det var ikke bare Lurven som trengte en kattevask i kveld. Mounty er ganske nøye og vasker fra en kant til den andre. Det er så grundig at ørene vrenger seg på katten. Etter en aktiv dag så er det ikke noe som å legge seg ned i badekaret med litt badesalt eller annet dæsj oppi det varme vannet. I kveld ble det lavendel med salt fra Dødehavet. 


Lavendel er kjent for sin unike og lindrende aroma. Som ren olje er den vidunderlig duftende og har flere fordeler i tillegg til sin roende og beroligende effekt. Den regulerer talgproduksjonen og hjelper til å forbedre akne. Den fremmer heling takket være dens høye innhold av linalool og er ideell å påføre solbrent hud, eksem, mindre kutt og insektsstikk. Lavendel stimulerer veksten av nye hudceller, forbedrer teksturen og etterlater den myk og naturlig oppfrisket. Tilfører volum og pleie og styrker håret. Lavendel har antiseptisk, deodoriserende og insektsfjernende fordeler.


Hekken langs veien ble stusset både på toppen og langs kantene. Granbuska på plenen ble også stusset rund baut, så nå blir de skikkelig fine når de får nye skudd til våren. Pappa kom med traktoren så jeg fikk stå i skuffa for klippe toppskuddene. Mamma har sånn elektrisk sag som hun brukte for å stusse rund baut. Så i dag var hele familien i sving. Kjekt med traktor så en får kjørt bort kvisene med engang. To fulle stor skuffer ble det før vi ble ferdige. 


Bjørka begynner å bli ganske stor nå, så litt kutting av noen kvister nederst som sto litt i hytt og pine gjorde seg. 


Alle kattene var ute mens vi hold på med kvistene. Så de ble ganske trøtte da vi gikk inn igjen. Jeg for min del skulle bare ha litt drikke før vi skulle på tur med hundene. Pappa ble med for å lufte seg litt han også. Det er godt å gå en tur om dagen selv om en har holdt på et par timer ute allerede. 


Daisy har mistet plasteret sitt i natt, så nå fikk jeg se såret på magen. Det var veldig tørt og fint og så ut til å gro veldig pent. Godt det ikke er spådd så kaldt framover så hun får igjen pelsen sin før hun skal ut i snø og is. Hun er like ivrig som gutta når de holder på ute. Uthuset er veldig fristende så tipper de har startet musejakten allerede.


Når de kommer inn igjen så er det full vask fra topp til tå på dem. Skulle ikke tro de kunne bli så skikkelig møkkete etter en runde et par timer ute.


Når vasken er unnagjort så er det sjekking av nyanskaffelsen på torsdag. Jeg hadde håpet at den snart ikke var fult så interessant lenger, men innimellom så virker det som de plutselig ser den igjen og da er det full sjekk.


"Oliver, ikke blomsten!" "Hæ?"


Daisy er ikke veldig vond å be når det kanskje skjer noe spennende. Da må hun være med å sjekke ut.


Men det er ikke mer lov for henne å klatre i blomsten enn for de andre.


Jenta i jungelen.


Etter turen i dag så fortsatte jeg litt av ryddeprosjektet mitt nede. Det er jo så mye så en må jobbe seg gjennom rom for rom. Du verden så mye som har hopet seg opp siden 1994 når jeg flyttet inn. Men nå begynner jeg faktisk å se enden på hele prosjektet. Mye i kjelleren er sortert, så nå er det nesten bare å kjøre det bort. Noe til Uff konteinere eller til Frelsesarmeen eller hvor det er klær som samles inn. 


Jeg fikk vasket nede og byttet om på hundeburene så de kom ett hakk lenger fram slik at det blir varmere for dem til vinteren. Siden jeg ikke får noe valpekull på et par år minst, så ble det litt annet satt inn der til jeg får ryddet boden og plassert det der.


Når jeg badet i kveld hadde Oliver lurt seg med inn og jammen tok han ikke sjansen på å balansere rundt på kanten når jeg lå der med boka mi. Egentlig ventet jeg bare på å få selskap i vannet, for badekaret er jo ikke så katteklovennlig. Ikke godt å få tak der nei.


Han fristet skjebnen såpass at han slikket i seg litt vann til og med. Og siden vannet var varmt med lavendel i så ble det vel nesten som en tekopp å regne for han?


Disse her derimot drar vel kosen bitte litt lenger enn å ligge rolig å nyte. Her er det mye full fart om kvelden.


Lurven følger bare litt halvinteressert med på hva de andre holder på med.


Som alltid så har det lett for å ta litt av med disse to.


To som er lettere oppgitt over at kveldsroen ikke kan senke seg i heimen med det første.


I morgen blir det vel ikke noe annet som skjer enn noen kjøreoppdrag, så jeg får nyte kvelden i kveld. Mandag er det ny arbeidsuke og månedsavslutningen er snart over for denne gang.


Ikke det enkleste oppdraget å være på fugletitting når en blir fulgt hakk i hæl av tre små musketerer med høy haleføring. De hadde gått ut en stund før meg, men jammen kom de ikke løpende når jeg listet meg fram for å komme nære nok for å prøve å få til noen flotte bilder.


Så var det hele over for denne gang.


Nå er det bare å nyte resten av lørdagskvelden med de firbeinte...

1 kommentar:

  1. Det är alltid skönt när trädgårdsarbetet är gjort och man kan känna sig nöjd med sitt jobb. Du var verkligen värd ett skönt lavendelbad. Men har man djur så är det de som styr det mesta av livet :D Klart de vill vara med och upptäcka allt kul som du gör. Både när du badar och fotograferar fåglar :) Så mysigt att hundar och katter trivs så bra tillsammans.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...