lørdag 24. november 2018

Prosjekt soverom


De siste årene har vel soverommet blitt mer og mer oppbevaringsrom. For et par år siden skiftet vi vinduet, for det var et sånn dumt vindu som gikk inn i rommet og hengslet på høyresiden. Siden jeg sover med vinduet åpent så sier det seg selv at det blir stor slitasje på vinduskarmen. Som du ser så er vinduskarmen ubehandlet ennå. Ting har bare blitt satt der også, i mangel på å sette det i boden nede eller på loftet. Det syns jo bare to ganger i døgnet og ikke om en får besøk. 


Kattungene var helt i hundre når jeg satte opp døra inn dit for å slippe inn litt litt varme før jeg skulle starte. De har aldri fått vært der tidligere, for jeg synes det er greit å ikke ha noen i senga. Det hender Hailey og Ronja får ligge der når jeg skal skifte på senga. For det er ikke til å komme fra at det blir både hår og annet der når de får sove der gjennom natta.


For å få vasket og malt så er det veldig greit å få tømt rommet helt. Den ene madrassen i senga er helt grei å ta ut i sin hel het og stables opp etter veggen i stua. Den ble veldig grom for kattene når de ble kastet ut av soverommet. Oliver fant raskt ut at om han satt på toppen der, så nådde han nesten bort til takvifta ved trappa.


Utover kvelden ble soverommet litt og litt tommere, og snart var det bare hybelkaninene som måtte temmes og forvises før malingen kunne finnes fram,


Resten av senga er blitt katteseng den også, så det spørs om jeg må kjøpe meg ny seng? Men det er jo forholdsvis fult i stua med to nattbord og ei dobbelt seng, så det er vel greit å få det på plass igjen etterhvert. Jeg er ingen stor fan av å tilbringe natta på sofaen i stua, så jeg fant ut at jeg skulle campere på rommet til Merethe i helga. 


Det var litt tungt å plukke ned de selvlysende stjernene jeg har hatt i taket i mange år. De sitter forholdsvis godt, for en kan fint vaske taket uten at de løsner. SÅ etter en hard skrubbing med salmiakk vann så var det ennå igjen forholdsvis mange som måtte fjernes en etter en. Jeg må nok kjøpe meg en ny forsyning med stjerner til å klistre i taket. Sjekket ut en løsning med fiberoptikk, men det var ikke for lommeboka mi akkurat nå. Med de er stilige da, ta en titt hos Designbelysning. Jeg gikk for en billigere variant og denne gangen skal jeg sette de opp i stjernebilder og ikke helt vilkårlig som jeg hadde dem. Men planetene og annet stæsj som følger med tror jeg nok jeg dropper.


Oliver var veldig ivrig på små nylonmøll eller hva nå disse småfluene med lange vinger heter. De kom fram når det ble varmt på rommet. De hadde vel gått i hi mellom alt som har vært lagret der de siste årene. 


Endelig var rommet vasket fra topp til tå, inne i skyvedørsgarderoben og golvet. Jeg hadde kjøpt litt diverse maleremedier når jeg kjøpte malingen, så da var det ingen unnskyldning for å starte opp. Hundene hadde fått en runde i havna på morgenen, så de satte pris på å campere ved vedovnen etterpå. Gradestokken har jo krøpet ganske mye nedover de siste dagene og i dag hadde den stoppet på tretten kalde grader. Nå er det bare å vente på julesnøen.


Dagens prosjekt startet med å maskere kanten av det ferdigmalte vinduet vi satte inn for et par år siden. Jeg tenkte det var greit å ha hvitt vindu i og med at kanten på skyvedørsgarderoben er hvit og ikke malbar med vanlig maling i alle fall.


Skrudd av skjermen på taklampa og maskert det som sitter igjen i taket. Så sånn kommer soverommet mitt aldri til å se ut igjen. Nå er det dags for å male!


Jepp, det skal være blågrått tak også. Tror dette blir riktig så stilig jeg når jeg blir ferdig. I kveld var jeg så si ferdig med første strøket, mangler bare to av dørene på skyvedørsgarderoben. Så er planen strøk to i morgen og innflytting på mandag. Dette ser ut til å bli fryktelig stilig, så bare jeg er ferdig så skal du få se resultatet!

1 kommentar:

  1. Vilken energi! Men det är kul när man väl kommer igång med själva målningen. Det blir säkert väldigt fint. Ska bli kul att få se det färdiga resultatet :D

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...