tirsdag 4. desember 2018

20 dager igjen til jul


I samme øyeblikk som nevøen var på vei ut, kom to tykkfalne herrer inn av døren. "Vi samler inn penger til julemat og drikke til de fattige," sa en av mennene. "Hvor mye kan De tenke Dem å bidra med?" "Ingenting!" tordnet Scrooge. "Finnes det ikke fattighus, kanskje? Finnes det ikke fengsler? Hvorfor skulle jeg glede disse elendige lathansene? De to herrene skjønte at det ikke var noen vits i å bli værende og forsvant.


Kveldsluftinga med hundene nå var en kald og sur fornøyelse. Det blås iskaldt rett gjennom marg og bein, det kjentes ut som regn eller snøblandede saker som kom ned fra himmelen sånn innomellom. Langturen uteble i kveld også den gitt. Virker som jeg har tatt juleferie allerede. Rumpa plassert i sofaen og godteri innen en armlengdes avstand. Nei nå må det se å bli litt kaldt og hardt på bakken eller litt snø så det går ann å gå ut uten å velte på isen. Blir nok aldri helt fortrolig med å valse rundt på isen etter at jeg brakk ankelen for en ti års tid siden.


Det var førjulasi det tenker jeg. Gubben som kjørte langtransport og jeg som slett ikke var kjørbar. Kenneth som øvelsekjørte og måtte pent kjøre litt mer enn han hadde tenkt til ut i januar. Husker at vi dro til Krokstadelva og handlet alle julegavene. Alle tre unga som pakkesler og jeg humpet etter på krykker og betalte. Det var litt slitsomt, men det er utrolig hva som går når en ikke har noe annet valg.


Jula i år blir annerledes, men det merkes vel knapt. Har aldri vært særlig opphengt i tradisjoner og ting man bare må ha eller må gjøre. Når jeg var liten så jobbet pappa tredje hvert døgn året rundt, så det hendte jo at dette tredje døgnet havnet på både bursdag og julaften. Det er ikke hvert år jeg har juletre, men har jeg så skal det være stort. Det skal gå i taket og litt "vidt i vingene" så en merker at en har juletre i stua.


Testet litt med en liten plastikksak i dag for å se hvordan kattungene reagerte på både lys og kuler. Man skulle jo ta obligatorisk bilde med nisseluer på serru. Da må en også lage litt rømlingsfritt område skal man ha katter med nisseluer og julepynt. Om du tror jeg fikk det til, eller om det ble bilder uten nisseluer på småpelsene så får du følge med her utover når resultatet postes.


I morgen er det EFIT igjen, og det blir vel ikke fult så interessant når jeg er på jobb om dagen. Jeg tenkte jeg skulle henge med, for det er jo litt gøy å dokumentere dagen sin på denne måten. Egentlig hadde jeg tenkt å ha hele desember som en EFIT prosjekt... men det kunne bli litt vel ambisiøst fant jeg ut. For desember skal jo være kos først og fremst. Hittil i desember så har kosen stort sett bestått av spise kos... så fortsetter dette her så kommer jeg til å trille inn i det nye året. Og det kan jeg fortelle med en gang at det er slett ikke planen!


Men så kjøper en litt snop når en handler, det er jo så mye fristende i hyllene. Men når en handler litt mer grønnsaker og litt mer frukt enn godterier, så er det innafor i desember. I januar skal jeg ha mye snø så jeg får gått på ski! Da renner jo alt godteriet av igjen... Gjør det ikke? Jeg sliter jo litt da om det blir regn og sur vind i januar... "Skal du ut å gå tur?" "Ehhh nei, jeg får trille bygda rundt liksom"


Dagens juleglede må vel være fotoshooten med kattene og julepynten. Lurven er nok ikke enig i den konklusjonen, for om blikk kunne drepe så hadde vi vel vært døde både jeg og Patran er jeg redd.


Litt rart med det når klokka nærmer seg leggetid, da har en sluttet å gjespe kjeven ut av ledd, men myser ikke mot skjermen og man henger slett ikke på armlenet til sofaen så en ikke skal sovne sittende. Nei da er det hundre ting som skal sjekkes ut, og tjue ting som må gjøres og fem uventede ting som dukker opp. Så ser en på klokka og finner ut at nå MÅ en legge seg skal en komme seg opp når klokka ringer i morgen tidlig. Sånn som det blåser nå, så blir det vel ikke så fredelig natt når en sover med vinduet åpent.


Nå i disse juletider og hundefolket poster det ene bildet etter det andre av sine firbeinte med og uten julestæsj. Jeg utfordret Iselin, Vibeke og Anne til å ta imot denne utfordringen om å stæsje katta! I ettertid så fant jeg jo ut at jeg har jo et titalls folk til på vennelista mi på Facebook, som jeg kunne tagget i utfordringen. Så derfor tar jeg det her også, har du pusekatt, har du lyst på en utfordring? Ja så blir du med. Skriv en kommentar nederst i innlegget så kan jeg gå inn å se på resultatet ditt. Seinere i uka kommer mitt resultat av stæsjinga. 


Nå er det kvelden i stua her, kroken på døra og lysa skal slukkes. Tessy har tatt kvelden og Lurven glimter så vidt med øynene. Da er det på tide for meg å finne loppekassa også. God natt og nyt førjulstiden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...