tirsdag 5. februar 2019

Gems of my life #6


Gemsweeklyphotochallenge uke seks har skär som stikkord. På norsk blir det skjære, som forøvrig har mange betydninger alt etter som hva man mener. Det er mange forholdsvis like tolkninger av oppgaven, så denne uken måtte jeg også tenke litt for å finne et unikt bilde jeg kunne presentere.


Ta en titt HER for andres tolkninger av ukens ord.


Skjære, Pica pica, art i kråkefamilien. Fuglen er rundt 50 cm lang, hvorav stjerten utgjør 20 til 30 cm. Den svart-hvite drakten og den svært lange stjerten med grønn metallglans gjør skjæra umiskjennelig. Også i flukt er den karakteristisk med sine raske vingeslag avløst av korte glideflukter. Skjæra er blant våre mest intelligente fugler og har som eneste fugl bestått speiltesten. Den forstår at det er seg selv den ser i speilet.

22 kommentarer:

  1. Så fina foton på skatorna. Jag har ett par här vid fågelbordet som gärna äter både margarin och talgbollar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel ingen andre fugler omtrent som spiser det meste av det de kommer over. Må være måkene da.

      Slett
  2. Alltså här har du verkligen lyckats med att lägga upp två helt unika bidrag till temat. Så mycket jag lär mig här, språkmässigt menar jag. Brukar först läsa din norska text, sedan låter jag Google översätta orden. Och idag kom jag underfund med att jag från och med nu håller mig till norska originalversionen, även om jag inte förstår alla ord;-)

    Ett toppen bidrag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Norsk er ikke så veldig forskjellig fra svensk synes jeg, det er mye en vane.

      Slett
  3. Jag förstår norska, har bott vid norska gränsen, så jag översätter aldrig. Bara roligt att läsa.
    Underbara bilder du visar. Tack för förklaringar till temat! Toppen!

    SvarSlett
  4. Trots att jag har bott i Norge i två år var det har nytt för mig. Man lär så länge man lever! Tack för fina bilder!

    SvarSlett
  5. Nu har jag lärt mig ett nytt ord på norska ... tack för det! Härliga bilder på skatorna!

    SvarSlett
    Svar
    1. Om man følger litt med så plukker en opp litt både her og der.

      Slett
  6. Ny variant på temat hos dig! Kul med Norska vinklingar!
    Kommer nu ihåg att Skata heter ju Skör i Sydjämtland - gamla Norskbygder.
    Härliga foton på de vackra fåglarna!

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøver å tenke litt nytt, så det ikke blir likt som hos alle andre.

      Slett
  7. Jag har ju knepigt med norskan, men gillar verkligen din tolkning och jag lärde mig ett nytt norskt ord! En tjuv till fågel säger vi att skatan är, den vill ha allt som glimmar.

    SvarSlett
  8. Heisann, kjempeflotte skjærebilder, vanligvis tenker vi ikke på å ta bilder av de fuglene...Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er ikke så enkle å ta bilde av for de er aldri rolige.

      Slett
  9. Vad roligt med så många olika tolkningar på temat. Tack för ditt bidrag :)

    SvarSlett
  10. Jag skatan som vi säger ska vara intelligent men ganska irriterande ibland. En helt annorlunda tolkning från oss svenskar =) Nu läste jag sakta och grundligt så tror att jag förstod det mesta även om jag tycker att det kan vara svårt med både norska och danska.

    SvarSlett
  11. Kul med lite språklektioner i bloggrundan. Här fick jag lära mig det norska namnet för Skata. De är vackra fåglar och som sagt väldigt intelligenta djur. Fast igår sa de på TV att chimpanser också klarat spegeltestet men det kanske var det enda andra däggdjuret och de räknade nog inte med fåglar.

    SvarSlett
  12. Visst är våra språk lika i mångt och mycket men skiljer sig också åt ordentligt. Jag är halvnorska och talar båda språken och det är fint att få dela olika tolkningar. Fin tolkning!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...