onsdag 21. august 2019

Skogens gull


Det er ikke mye med august som minner om sommer, så jeg regner med at jeg kan ønske høsten velkommen. Her er det bare å sette pris på hver dag som det er oppholdsvær.


Jeg regnet med at det hadde kommet både kantareller og blåbær i skauen nå, så da ble det en liten snuserunde på Bella sammen med Tessy og Hailey. Mounty og Ronja hadde fått en runde rundt hengebrua på formiddagen så det var ikke synd på de som måtte vente i hundegården så lenge.


Det er godt valpekurset snart drar i gang, for det er ikke så enkelt å posere ennå. Men med litt øvelse så skal nok det meste gå ganske glatt framover, regner jeg med. 


Innimellom så er hun liten, men jammen vokser hun raskt. Jeg klarer ennå å bære henne og hun sitter på fanget og koser seg. Tipper vi fortsetter med det en stund til.


Det var overraskende mye kantareller i skauen i år, særlig med tanke på at jeg ikke fant en eneste en i hele fjor. I år derimot så formelig bugner det alle steder. Jeg hadde ikke med noe å plukke i denne gangen, vet ikke om jeg skal plukke noen av dem heller, for jeg spiser dem jo ikke selv.


Vi fulgte stien langs gjerdet så hundene kunne løpe løse.


Bella fungerer like godt aleine som sammen med andre, hun løper dit hun lurer på noe uansett.


Jeg bare ventet på at hun skulle ta seg et jafs av kantarellene, men hun holdt seg til å mose dem.


Vi gikk forbi flere kilo sopp.


Noen ganger ble hun litt etter, da kom hun byksende gjennom lyngen for å være i teten igjen.


Hun enser ikke at hun blir sprutet ned etter at Tessy har badet i bekken.


Ikke alltid like enkelt å bare sprette tilbake på stien, merker at hun er litt kortere i beina enn de andre ennå.


Ei uke eller to nå så er de like store.


Tessy leiter etter juletre, godt å være tidlig ute.


Man skjønner at blåbærene er modne når bærfisen er på plass. 


2 kommentarer:

  1. Vilka fina kantarellfynd. Jag förstår att du inte plockar dem om du inte äter dem själv men jag hoppas att någon annan hittar dit och tar med dem hem. Jag blir riktigt avundsjuk ;)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...