søndag 6. oktober 2019

Høstferie, men noen må jobbe


Jeg har ikke høstferie lenger, det ble slutt når jeg fikk ny økonomisjef. Tidligere hadde jeg en avtale om at jeg jobbet når skolen hadde vinterferie og fikk fri når skolen hadde høstferie. Men høstferien er alltid i månedsskiftet, så da røyk min høstferie. Det er mye som endret seg da jeg fikk ny sjef. Jeg lar det ligge med det, ingenting endres om jeg ergrer meg over det.


Etter lørdagens regnvær ble det en en flott dag med sol på søndag. Jeg gikk en tur rundt om hengebrua, en svipptur oppom hoppbakken for å nyte utsikten. Etterpå var jeg litt flink da, jeg vasket gulv og tørket litt støv. Fikk ut valpebingen som har stått i stua siden Bella ble hentet. Tenkte at hun kan være på kjøkkenet om natta, for der er det grind inn uansett. Så får vi se hvordan det går. 


Mandag var det regnvær, hagleskur, regnvær og knallsol... Det ble fyring i ovnen og skvinsteik med gratinerte poteter med stekte asparges til middag. Da ble det ikke noe tur, så skal jeg få til en tur etter jobbe i morgen bør nok det skje før middag. Det sier seg selv at det ikke frister med tur når en er god og mett og har fyret i ovnen. Nei da ble det en time i badekaret med ei bok gitt. Hun som egentlig er i kantina på jobben to dager i uka var syk i dag. Så siden jeg hadde handlet inn til varm mat i dag, så endte det opp med at jeg måtte lage lasagne med salat. Håper hun kommer på torsdag, eller så må jeg vel bake boller også.


Jeg som var så stolt før påske, da hadde jeg gått ned 6 kilo. Det er dumt å jobbe et sted der det er vekter på hvert hjørne i produksjonen, så når en går forbi kan en gå over vekta. Jeg har sett de har kommet snikende gjennom sommeren, men i dag var alle sammen tilbake på plass. Så om jeg gjør en innsats før jul kan jeg kose meg julemarsipan og annet digg. Kan jo ikke gå gjennom jula uten å kose seg. Og over jula må sommerkroppen bygges så en kan få ei hand å holde i på sikt i det minste.


Tirsdag følte jeg meg skikkelig lykkelig, ja for jeg tar jo den store potten i Vikinglotto på onsdagen, ja også Jokeren i tillegg... bare fordi jeg fortjener det! Så når jeg handlet etter jobb kjøpte jeg en 5-ukers med joker i tillegg.


Sola skinte fortsatt når jeg kom hjem så det ble tur med alle unntatt Tessy. Planen var å prøve å få til et bilde av alle sammen med noen fine høstfarger. Det kan du si jeg klarte. De bildene er i kamera så det kommer eget innlegg med de. Dette var en liten testtur for Bella.


Opp til Hølkollen fra Frisvatnet er en liten kilometer, litt bratt, men den flotte utsikten når en kommer opp. Dette var Bellas test tur på å gå på tur i bånd i flokk. Sist hun var med på tur med flere av hundene løp hun løs på Kollsjø'n. 


På utsikten er det en krakk som vi slo oss ned på. Bella hadde ikke særlig lyst til å sitte på kanten, av fjellet, men etter litt koseprat så slappet hun av i kroppen. Så når jeg satte meg på krakken kom hun raskt til meg for mer kos og ha litt tryggere grund rundt seg.


Onsdag ble det en tur litt opp over Holleia etter jobb, så fikk Tessy løpe løs og strekke på beina også. Da så jeg at det var blitt hvitt på Norefjell iløpet av natta. Ronja ble hjemme, det satte hun pris på for i skauen var det vått i dag. Ronja liker seg ved ovnen når det er nustrint ute. Jeg for min del fant badekaret og laget meg en skikkelig middag etterpå. Resten av kvelden ble det siste sesong av White collar. 


Torsdag regnet det hele dagen og når jeg kom hjem fra jobb så sluddet det jammen meg litt også. Nei det er for tidlig med vinter nå altså! Ikke nok med det, men Bella skulle jo på valpekurs på kvelden også. Jeg har nok ikke noe særlig innflytelse på været lenger, for det regnet hele tiden som vi var der. Våt på beina var vi vel alle sammen for det var noen sølepytter på parkeringen som var litt smådype. 


Bella var kjempeflink i kveld også, hun imponerer hver gang. Det var tydelig at hun forventet godbiter når vi var der, for det første hun gjorde da hun kom ut av bilen var å sette seg rett foran meg og se på lomma med godbiter. Vi hadde følgetrening, sitt ved fot og så smått trente vi på sitt og bli så vi gikk ifra. Innkalling hadde vi et par ganger og Bella stormet fram.


Det var utrolig godt å komme hjem igjen og få igjen varmen i fingrene ved ovnen som det fortsatt var fyr i. Så er det bare å håpte at det ikke er hvitt på bakken i morgen tidlig.


Det var ikke snø her på fredag morgen, men det var ikke langt oppover Holleia en skulle før det lå snø både på bakken og på trærne. Nesten så jeg vurderer å legge om til vinterdekk, men det er spådd varmere neste uke, så da er det bare å krysse fingrene på at snøen holder seg borte noen uker til. Kunne godt tenkt meg å ha sommerdekk når jeg skal til Oslo og på utstillingen i Mjøndalen. For der regner jeg med at det er bart lenge ennå.


Siden det ikke var plass i sofaen så la Mounty seg likegodt på bordet. Jeg har kort dag på jobben på fredager så etter en liten tur på butikken ble det tur oppover Holleia for å sjekke hvor mye snø det var der. Bella ble med også siden det ikke er lange biten bare opp på toppen og ikke noe videre. Det var ikke mye snø og hjulsporene var bare, enda det ikke hadde kjørt noen der.


Oliver konkluderer med at musejakt er for pingler, her i gården jaktes det på...


rådyr og annet hjortevilt som er på jordet på kveldingen. Han er litt skeptisk til elgen ennå, men det kommer seg nok etterhvert.


Vinteren er bare et "steinkast" unna.


Lørdag tilbragte jeg og Bella på Ekeberg. Siden det var kommet snø på fjellet så ble det bytur på oss. Hun fikk så mye oppmerksomhet at hun var skikkelig sliten når vi kom hjem igjen til og med. På kvelden fikk jeg pizza hos mamma og pappa, så da ble det med den aktiviteten i dag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...