søndag 15. mai 2022

Fra Damtjern til Jaklefoss

Steinsfjorden Røyse

Dette tror jeg er en av få turer hvor turen i seg selv er bedre enn målet for turen. Jeg har hørt mye om Jaklefoss, men aldri vært ved denne fossen. Etter endel googling så kommer det fram at det er først og fremst vinteren som denne fossen er praktfull. På torsdag var det definitivt for seint på sesongen til at det var noen vannmengde av betydning i dette fossefallet.

Damtjern

På torsdag var jeg ferdig med månedsavslutningen for min del, så da avspaserte jeg etter lunsj. Tok med meg hundene på jobb og dro til Damtjern der vi skulle møte Åse klokka 12. Frida og Una satte stor pris på turselskapet de også.

Steinsfjorden

Denne utsikten skulle prege resten av dagen.. Steinsfjorden og mer eller mindre deler av Tyrifjorden, til tider hele Røyse også.

elg

Vi hadde ikke gått mange meterne innover veien ved dammen før jeg fikk øye på en brun rumpe inniblant steinene på hogstgruppa. Vi stoppet og kikket, men den var ikke skeptisk i det heletatt. Det er ikke noe som å treffe dyrene i sitt rette element.

Elgen skjønte etter hvert at vi kom til å bli stående å se på den, så da luffet den sakte ut av hogstgruppa.

eventyret

Innerst i veien ligger Eventyret. Absolutt en pensjonistbolig vi kunne tenke oss begge to. Men tipper den er verdt så mange millioner at vi må både vinne i lotto og finne en rik mann.

Åsahytta

Åsahytta var hytta til Hønefoss-speiderne de første årene etter krigen. Hytta var også utgangspunktet for speideraktivitetene i og omkring «Djevelens punsjebolle». Utsikten fra hytta er dårlig, men bare 40 meter videre mot vest er det utsikt fra Gyrihaugen i syd til Norefjell i vest. Jeg og Åse har vært på tur her tidligere. Vi klarte etter hvert å resonere oss fram til når det måtte vært. Så når jeg kom hjem måtte jeg sjekke. Flott tur dette her også.

krokskogen

Det vekslet mellom sti og traktorvei, så det ble slett ikke noe buching som vi hadde sett for oss. Noe vindfall måtte vi forsere, men adskillig færre enn jeg hadde sett for meg før vi gikk.

dansk svensk gårdshund

Det er et hav av stier og veier på kryss og tvers der, så det ble noen stopp for å sjekke kartet, slik at vi ikke behøvde å gå lengre enn nødvendig. Vi hadde lagt inn Djevelens Punsjebolle og Tiurtoppen som sjekk punkter, når vi av likevel befant oss på stien ørlite lenger opp i terrenget. Turen ble på 11,74 kilometer i veldig variert terreng.

Frida er 9 måneder og var vel de av hundene som var mest på på alt som luktet rundt omkring.

Una tok livet litt mer med ro.

Krokskogen

Brei sti videre innover. Vi sjekket kartet i hvert stikryss for å være sikre på å holde stø kurs.

Djevelens punsjebolle

Siden Åse fremdeles holder på med Geocaching så la vi turen nedenom Djevelens Punsjebolle for å komme ned til Tiurtoppen der en uavhentet boks fantes på kartet.

Det er forholdsvis langt ned i bunnen av punsjebollen. Det går sti ned på begge sider av bekken.

golden retreiver leonberger

Bella og Hailey måtte pent vente litt lenger unna kanten. Litt dumt om jeg plutselig snublet i båndet på kanten der.

Djevelens punsjebolle

For å slippe å gå et godt stykke oppigjen på stien for å gå ned igjen på den andre siden av bekken slik at vi fikk med oss cachen på Tiurtoppen. Valgte vi å krysse bekken.

Fra andresiden ser en fossen litt bedre.

Ikke mye å se på en tørr sommerdag.

Djevelens punsjebolle

Når vi kom litt lenger ned så måtte vi le, for der var det jammen noen som hadde laget ei bru over bekken. Den var ikke der sist vi gikk her, eller ved nærmere ettertanke så gikk vi jo ikke lenger ned enn Djevelens punsjebolle sist. Det var før Tiurtoppen var funnet opp som turmål og alle skulle gå dit.

bru

Brua hadde både troll og de tre bukkene Bruse intakt.

Djevelens punsjebolle

"Hvem er det som tramper på min bru?"

Litt formasjonsoppvisning av jentene

Stier på krys og tvers, godt merket i både rød og to forskjellige blåfarger. Bare å velge og vrake hva man vil følge.

turskilt

I hovedstikrysene var det skiltet.

Tiurtoppen

steinsfjorden

Nyte utsikten og prøve å lokalisere cachen, så Åse fikk signert den.

Når en holdt på med dette som mest så hadde en enslags magefølelse på hvor disse var gjemt. Det var litt mer leiting nå kjente jeg.

Tiurtoppen

Da kunne vi sette kursen mot dagens turmål. Cachen ved Jaklefoss. Vi måtte ta et valg om vi skulle gå for toppen og klatre ned, eller vi bare skulle gå rett til bunnen med en gang. Cachen var nemlig i bunnen.

Krokskogen

Mye hogst gjorde at vi fikk en utrolig utsikt nesten hele veien fram til fossen. Lettere kupert terreng, men ingen lange bratte bakker.

jaklefoss

Turen var en nytelse med slikt terreng og ikke minst utsikt. Så turen fikk enkelte solglimt, men det var veldig greit å ikke gå i steikende sol. Ikke var det en mygg i sikte heller, så det varer nok ikke særlig lenge.

Åse så en grevling som smatt mellom buskene. Før vi gikk så var det litt studering av kart og litt googling for å finne noen turbeskrivelser. Men dem var det ikke mange av. Etterhvert som vi gikk så skjønte vi jo at det var merket sti hele veien og det var bare å følge skiltene mot grevlinghiet.

Om det ikke er Steinsfjorden å se på så er det bratte berg.

golden retriever leonberger

Det ble vannstopp ved hver anledning.

Tyrifjorden

En stund så vi ut over hele Røyse og helt til Tyrifjorden

jaklefoss

Det var til tider litt dårlig merket sti over hogstfeltene, men vi fulgte en slags traktorvei som glimtet til med noen blå malingsflekker hver. 100 meter eller så.

Når vi krysset strømlinja var alle hundene sikre på at det var noe inne i buskene, så om det var grevling eller elg er lettere usikkert. Kanskje det til og med var en ulv? Ikke så vi noe og ikke hørte vi noe, men det gjorde vi.

Når vi nærmet oss fossen så ble det straks ganske så uframkommelig.

jaklefoss

Vi hørte fossen, så vi visste den var der, men den var ikke enkel å få øye på når vi nærmet oss.

Det var vel her det gikk opp for oss at det ikke var fult så enkelt å stige i gradene, det vil si klatre oppover for å se litt til. Så vi slo oss like godt ned i bunnen av fossen, bandt hunder satte fra oss rumpetasker og startet leitingen etter cachen som skulle være gjemt i området.

Cachen ble funnet og loggboka signert, så kunne vi sette oss for å spise nista vår.

Jaklefoss

Inniblant kunne vi skimte resten av fossen

dansk svensk gårdshund

Frida og Una hadde også lyst på litt niste.

jaklefoss skolebrød

Etter knekkebrødet ble det skolebrød.

jaklefoss

Åse og Frida skulle på kurs i kveldinga, så vi fant ut at vi skulle ta en tur seinere for å se øverste delen av fossen. Håper på mer vannføring så det blir litt av et skue.

Krokskogen

Siden vi ikke skulle ned til Tiurtoppen og Djevelens punsjebolle. Ble den øverste varianten valgt på hjemveien.

Mye fint å se på om man nyter naturen.

Steinsfjorden

Hvorfor går alle til Kongensutsikt når du kan gå hit og nyte en bedre utsikt til alle kanter?

krokskogen

Avstanden fra parkeringa er omtrent den samme som fra Kleivstua til Kongensutsikt.

damtjern

Hvitveisen flommet i veikanten

Stakk bortom Damtjern før vi gikk i bilen. Tenkte kanskje hundene kunne tenke seg et bad.

Utrolig lite vann i Damtjern, så det er greit at Kjerraten ikke er i drift lenger.