tirsdag 6. februar 2018

Svigersønn med baktanker


Neste søndag er det morsdag, men siden Merethe ikke skulle komme hjem den helga så fikk jeg nydelig kort som hun har laget og flotte hvite roser  denne helga. Hvite blomster er de peneste blomstene synes jeg, så når jeg blir pensjonist så skal jeg ha hage med bare hvite blomster så langt øye kan se.


Kan jo ikke si seg annet enn veldig fornøyd når  en får sånt. Men Marius hadde også "morsdagsblomst" med til meg. 


Når Marius kommer med blomst til meg etter at jeg har fått roser av Merethe, da er jeg bitte litt usikker... særlig når han ikke tar den med seg når han drar igjen...


Det finnes flere kjøttetende planter å få tak i, men Venusfluefanger, også kjent som Donaldvarianten, er nok en av de kuleste kjøttetende plantene vi har. Med sine to motstående blader som lukker seg ved den minste berøring blir planten en skummel felle for insekter som kommer forbi. Fluer og små edderkopper er det beste Venusfluefangeren vet. Bladene lukker seg fort ved berøring, og en litt uoppmerksom flue vil fort bli sittende fast mellom bladene. Ytterst på bladene har planten sensorhår bestående av små kjertler som inneholder et proteinnedbrytende enzym som hjelper planten med å fordøye byttet.


Det er veldig artig å se hvor raskt bladene på Venusfluefanger lukker seg, så det kan være fristende å pirke på bladene for å lure planten til å lukke bladene. Men vær oppmerksom på at bladfellene kun lukker seg 4-5 ganger i løpet av sitt liv. Etter det dør den. Kjøttetende planter trives best på en lys, men ikke for varm plass. Siden plantene opprinnelig er sumpplanter, skal de holdes konstant fuktig, men uten at røttene blir stående i vann. De trenger ikke å gjødsles, men blir veldig fornøyd hvis de «mates» med en flue eller to, en gang i mellom.


Nå sitter jeg med rumpa godt planta i sofaen med pledd og gruer meg bitte litt til jeg må ut for å hente Patran etterpå. De sier en er frisk når en er kald på nesa, men det kan da umulig være sunt å være kald på nesa inne når en fyrer i vedovnen? 

2 kommentarer:

  1. Hah, jeg har akkurat samme problem med nesa! Greier ikke å slappa av på sofaen etter middagen, fordi nesa er iskald. Frisk som en fisk, jeg å. Jaja, det er en irriterende bagatell.
    Fint kort, og fine blomster - sikkert velfortjent.👍🏼

    SvarSlett
  2. Firar ni mor nu, i februari? Både Sverige och Finland firar mor i maj...undrar varför det är så olika.
    Trist att ni inte fick lära er något nytt på föreläsningen, men glassen såg jättegod ut
    Trevlig helg i snöyran!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...