fredag 2. februar 2018

"Bucket-list"


En såkalt "bucket-list", eller "Kisteliste" På godt norsk blir det en liste med ting man ønsker å gjøre før man dør. Jeg har ikke noen lang liste, for en sånn liste skal ikke inneholde hverdagslige enkelt oppnåelige ting synes jeg. Det skal være en liste som en må strekke seg litt for å kanskje få krysset av på et punkt eller to...  kanskje alle punktene på listen om en lever lenge nok...


#1 Jeg er ikke noe kjendistilbeder, eller dyrker kjente folk. Jeg kan fint tusle rundt i Oslo og ikke se en eneste kjent person. Jeg beundrer heller ikke kjentfolklivet og de goder og ulemper det medfører. Men en person kunne jeg faktisk kunne tenkt meg å tilbringe en dag med, det er Petter Stordalen. Jeg er nok ikke helt på det nivået  energimessig, men jeg tror det hadde vært en knall inspirerende dag å få følge med på dagens gjøremål en vilkårlig dag.

* *

#2 Jeg er ikke veldig opptatt av å kjøre store saker eller kjøre ting i det hele tatt, men jeg bor på gård så jeg har kjørt traktor med henger, jeg har jobbet på et senter for vanskeligstilt ungdom og kjørt dem rundt i minibuss, jeg kan kjøre "lastebil" opp til 7500 kilo. Men en ting har jeg hatt lyst til siden jeg var liten og leste Donald Duck blader om  hverdagslivet i Andeby. Om du tenker til bake så er det ett yrke som ofte går igjen. Jepp når de skal rive hus, eller bare ødelegge en ting. Da kommer de med en kranlignende sak med en sto kule i enden av en kjetting. Denne kula svinges tre ganger rundt og huset er knust. Tenk å få prøve å smæshe et hus eller flytte fjell med en sånn kule. Jeg skjønner jo at det skal litt mer enn tre sving til, men tenk så gøy da!



#3 Jeg er ikke så glad i å reise, mange år siden jeg hadde gyldig pass for å si det sånn. Men en lettere luksusseilbåttur kunne jeg tenke meg. Langs Australia nedover og krysse over til Marshalløyene og følge Amerika hjem igjen. Siden tålmodighet ikke er min sterke side, og den runden der kan nok ta et par døgn eller så... Så jeg måtte jo hatt med meg noen som har seilt mye og har mye spennende å fortelle. Tror Jarle Andhøy kunne vært et bra selskap. For noen som sier "ja, jeg er redd for å dø, men mer redd for ikke å leve" må være et spennende reisefølge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...