lørdag 27. juni 2026

Medhjelper på marked

 marked lillestrøm

Jeg hadde lovet Merethe å hjelpe til når hun hadde salgsbod på markedet i Vollaparken på Lillestrøm i  helga. Så med barnepass fra fredag til lørdag og medhjelper på søndag, så kjentes helga litt kort ut. Jobb på mandag med turplaner på ettermiddagen, turplaner etter jobb hadde jeg både tirsdag og onsdag denne uka, kos med Sofie på torsdag. Ja da er det vel greit at det er ny helg nå uten for spikrede planer.

marked lillestrøm vollaparken

Det var mange fristelser der, men jordbær har jeg selv i drivhuset nå. Men jeg kjøpte meg en angus burger med stekt løk og tyttebærdressing. Den er veldig god. Jeg har sett samme mannen på mange markeder. Mener han sto på Sundvollen når det var markedsdag der også.

marked lillestrøm vollaparken alpakka

Det var mulighet for å holde i båndet til en alpakka der. Jeg har vært på alpakkavandring før, så det sto jeg over.

marked lillestrøm vollaparken

Jeg fant salgsboden til Merethe og kunne sjekke ut om hun hadde noen skatter. Om du ser bilde av noe du kan tenke deg så er det bare å ta kontakt med henne på instagram eller på Eplas garnkurv og Eplas hobbykrok. Om du vil ha andre farger, eller andre tekster så fikser hun det til deg.

marked lillestrøm vollaparken

Termokrus i flere størrelser.

marked lillestrøm vollaparken

Kosedyr var populært hos kundene. De er myke og gode for både små og større unger. Disse dyrene kan lages i andre farger om du foretrekker det.

marked lillestrøm vollaparken

Dyrene finnes i mange størrelser med mange forseggjorte detaljer.

marked lillestrøm vollaparken

Det er snart på tide å tenke på julegaver, så vil du ha noe spesiallaget er det lurt å være ute i god tid. Snart er det både høst markeder og julemarkeder så varene forsvinner raskt.

marked lillestrøm vollaparken

Denne helga har hun stand på markedet på Rena i Østerdalen. Så er du på de kanter kan du jo stikke innom og titte på utvalget.

marked lillestrøm vollaparken

Kjenner du noen som har fått baby, eller skal ha baby snart så trenger du kanskje en koseklut i vissitgave? Disse kan du få i valgfri farge om ingen av disse faller i smak.

marked lillestrøm vollaparken

Hun selger både glass og notatbøker med personlig preg. Disse kan du få med navnet ditt på også om du foretrekker det.

marked lillestrøm vollaparken

Her kan du notere handleliste, eller noen gode ideer. Liste over hva du må rekke, eller hva du har drømt om natta. Bare fantasien setter begrensingene.

marked lillestrøm vollaparken

Reisesmykkeskrin 

marked lillestrøm vollaparken

Bodyer til baby med valgfritt trykk og i flere størrelser

marked lillestrøm vollaparken

Om babyen blir født til høsten så trenger den både strikkede dresser og vognteppe i ull.

marked lillestrøm vollaparken

Hun har ullsokker i alle varianter, nåde farger og mønstre.

marked lillestrøm vollaparken

Om du ikke liker mariusmønster, så har du mange andre varianter av sokker også.

marked lillestrøm vollaparken

Men den ultimate salgssukseen forrige helg var handlenett i tre forskjellige størrelser.

marked lillestrøm vollaparken

Førstegangssett med jakke, bukse og sokker i valgfri farge.

marked lillestrøm vollaparken

Når du først har kjøpt deg et par sokker, så hadde det kanskje vært lurt med et par ullvotter også, om de er tovet eller ei.

marked lillestrøm vollaparken

Om du vil pynte opp litt på badet, eller sette litt sommerstemning i vindusposten så kan du kjøpe en hel familie i valgfrie farger og kombinasjoner.

marked lillestrøm vollaparken

Er du eller kjenner du noen som er lesehester, så trengs det et personlig bokmerke. Enten med trykk av et gullkorn, eller kanskje ett med navnet ditt på?

Ta en titt på linkene under for å se hva som ligger ferdig, eller ta kontakt for å få noe som er laget spesielt for deg, eller til deg med ditt personlige preg på. 



Du kan være tidlig ute med julegavene i år, eller så har noen snart bursdag kanskje?

fredag 26. juni 2026

Første overnatting for Ludvig


Jeg tro til og var veldig hjelpsom sist helg. Jeg plukket opp Sofie i barnehagen på fredag, kjørte henne hjem for å bytte bil med Ingrid og Kenneth slik at jeg hadde sete til Ludvig også. Så kjørte vi hjem og kunne starte badesesongen på verandaen. Søndag var jeg med Merethe på marked på Lillestrøm, da hun hadde salgsbod. Det kommer en annen dag.


Varga har ikke glemt fjorårets opplegg med bading på verandaen. Da skal det sprutes og slenges vann i både kopper og bøtter.


Sofie er like glad i å spise ute som det jeg er, så vi spiser ute så sant det er vær til det. Store jenter spiser sjøl og kjøttkakene gikk ned på høykant.


Ludvig tok livet med ro i vogna så lenge. Det ble mye soving i vogna på verandaen iløpet av helga. Tror fossesusen gjør ungene søvnige der. Jeg blir trøtt selv jeg om jeg legger meg der etter jobb, når jeg er ferdig med middagen.


Merker at jeg ikke er like dreven på to små samtidig som jeg en gagn var. Så når Sofie ville ha kveldsbadet ute, så synes jeg det var litt i kaldeste laget til at Ludvig kunne joine oppi balja hennes. Så da ble løsningen litt seinere i seng enn vanlig for henne, litt sånn Bergentid. Hun fikk se barnetv så lenge, for det klarer hun aleine. Ikke at jeg tror hun hadde druknet i balja om jeg hadde badet han inne heller. Men man veit aldri.


Han sov når hun var ferdig med å bade, så da kunne jeg jo ikke vekke han synes jeg.


Etter en stund ble han innviet som Lanounge og melkeflaska varmet opp. 


Mens han tørket seg etter badet...


Så pusset hun tenner.


Jeg lot som jeg ikke klarte å legge Ludvig aleine og lurte på om hun kunne hjelpe meg. Egentlig var det jo hun som skulle legge seg til kvelds.


Hun var borte i løpet av 5 minutter, så jeg og Ludvig sto opp igjen så han skulle få kveldsmelka si. Tror han savnet puppen litt, for det er ikke samme kosen med plaska.


Jeg måtte opp med Ludvik i to tiden og halv femtidenm så når Sofie var klar for å starte dagen halv sju så var ikke jeg helt der, for å si det sånn. Jeg slo i en plate at det var natta enda, så vi måtte sove litt til. Hun var nok litt sigen, for hun sovnet fort igjen og det gjorde jeg også.


Jeg og Ludvig våknet i halv ni tiden og koset oss. Det virket ikke som han var sulten, bare ferdig sovet. Han var så blid og smilte fra øre til øre og hadde så mye han skulle sagt.


Vi sto opp for å varme flaske til han, så lot vi Sofie få sove til hun var utsovet også. Trøtte unger er lite hyggelige å finne på noe med.


Hun fikk se litt barnetv mens hun spiste frokost, siden hun var så flink dagen før. Jeg hadde fått bildene jeg hadde tenkt av henne og Ludvig på formiddagen, men etter lunsjen på verandaen så lurte jeg på hva vi skulle finne på da.


Hun hadde lyst til å ta mer bilder sammen med lillebror. Jo det kan vi gjøre sa jeg. Du får si hvor du vil ta bilder, så legger jeg han i vogna så vi slipper å bære rundt på han så lenge, sa jeg.


Jeg ble riktig imponert jeg over stedene hun plukket ut. Så stolt storesøster som virkelig koset seg når hun fikk bestemme og styre på med en utrolig tålmodig lillebror. Skjønner ikke jeg at alle mine unger og nå barnebarn er utrolig mer tålmodige enn jeg noen gang har vært.


Når jeg tømte minnekortet etter barnepasset et døgn, så var det ikke overraskende 200 bilder. Så som du skjønner så er det bare et bitte lite utvalg her. Dette her var egentlig ett av de fineste synes jeg.


Det var poseringer og lukting på blomster.


Hun tok dyna de satt på og la i vei bortover jordet. For om jeg trodde vi var ferdig med å ta bilder, ja så trodde jeg feil.


Hun stoppet og kikket på noen hvite blomster i veikanten. Synes du de hvite blomstene er fine, spurte jeg. De heter hundekjeks, svarte hun. 


Han fant seg i å bli hufset rundt på fanget, så jeg lot vær å kommentere det. Da hadde det sikkert blitt mye mer av det, regnet jeg med.


Dette her er også en annen favoritt.


Vi hadde nok en 5-6 stopp bortover i veikanten, og han var i vogna på hver transportetappe.


Hun ble varm i trøya og jeg mente at hun måtte holde rolig om vi skulle fortsette. Hun mente at det gikk veldig greit, for hun holdt godt.


Nå var ikke jordet lenger, så da sa jeg at vi måtte trille tilbake til gårdsplassen igjen, ellers havnet vi hos naboen.


Kanskje markjordbærene er modne snart? spurte jeg.


Brått var Ludvig glemt og kunne få sovne i vogna på veien tilbake. Sofie fant markjordbær, men alle var nok ikke særlig modne skjønte jeg. For hun delte litt for ivrig med Varga.


Jeg ymtet frampå om de kunne få stå til de ble røde på begge sider, men det trengte de ikke.


På gårdsplassen står traktoren og da måtte den latekjøres en tur. Den er sund for øyeblikket, så da ble det ingen tur med motoren igang denne gangen,


Ludvig var tre måneder på lørdag, så da måtte det leses eventyr for han. Hun overtok lesingen når jeg hadde lest både Kaptein Sabeltann, Bukkene bruse og et par stykker til. Lese høyt er ikke min favorittaktivitet. Det stiller på lik linje med brettspill.


På ettermiddagen kjørte jeg dem hjem for å spise middag med dem, da hadde hun mye å fortelle om hva vi hadde holdt på med.