Viser innlegg med etiketten jordbær. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten jordbær. Vis alle innlegg

torsdag 18. juni 2026

Livet på landet

 blåmeis

Det er faktisk ikke bare blomster i min hage. Det er noen fugler også som har et iherdig liv for å skaffe ungene sine nok mat. Og ikke minst fort nok, for det er et svare leven bare foreldrene er ute av kassa noen sekunder.

pilfink

Jeg er litt usikker på om pilfinken har rede både i fuglekassa og under takmønet på huset. Det høres ut som det er unger begge steder.

iris

Den ene tua med iris har begynt å blomstre, snart følger alle de andre etter regner jeg med.

prestekrage

Prestekragene står i utkanten og bølger i takt med vinden. Ja for vind har det vært mye av hittil i år. Vind og regnbyger. Jeg har hatt litt eksponeringsterapi med tur i regnvær for å si det sånn. Må vel gå seg til litt, for jeg har planlagt tur til ei øy med 250 til 300 regndager i året og opp mot 1300 mm nedbør i året. 

prestekrage

Du husker sikkert sommerferien på Island for noen år siden? 2023 dro jeg og Patran til øya langt ute i havet og fikk en god slump med regn. Når de to eldste ungene var små var jeg noen dager på Svalbard, da var det faktisk oppholdsvær så vidt jeg husker. Det var før jeg hadde startet med blogging. Så i august går jeg for ei ny øy ute i havet.

prestekrage

August blir en travel måned, så jeg får lade opp i juli. Da skal jeg bare se etter kuer og sauer noen uker. Så da blir det nok en god håndfull bilder av dyrene. 

hvit gjeterhund

Jeg hadde ikke noe planer om noe aktivt liv i 2026, men jeg ble vel litt trigget av å måtte være i ro i starten av året. Så jeg får vel "ta igjen litt aktivitet" på slutten av året.

løytnatshjerte

Så sånn sett så må jeg ha stauder i min hage. Stauder som klarer seg mye selv. Med så mye regn som har kommet så er ikke det noe problem ser det ut til. Det er verre med plen klipping. Det tørker seint opp i graset når er langt og tjukt.

lavendel

De siste dagene har det kommet flere insekter på blomstene. Både humler og sommerfugler koser seg på lavendelen.

morellkart

Mange av disse bildene er testing av ny linse til kamera, men de skaper jo litt stemning, og bilder av naturens små undre skal man ikke kimse av. Håper frukt og bær får modnes, så ikke alt blir fuglemat til trosten.

smørblomst

Det må være enorme mengder med smørblomst i år. Jeg har fått hele skråningen full, så de må virkelig ha frød seg siden i fjor.

tomater

Tomatene kommer med store klaser med blomster også, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på solmodne varme tomater som man kan spise rett fra planta.

squash

I år ser det jammen ut til å bli squash også. Sist jeg hadde det var det bare blomster, men det kom aldri frukt etterpå. De ble bare avblomstret.

drue

Drueranken hadde ikke dødd av frosten som tok de første skuddene i vår. Jeg så 4 klaser som hadde kommet. Kanskje det kommer flere de neste ukene.

agurk

Agurker har jeg spist av allerede. Knaskeagurker tror jeg de het. På størrelse med sylteagurker, men smaker som slangeagurk egentlig.

jordbær

Jeg hadde vel egentlig ikke trengt å kjøpt flere jordbærplanter i vår. Jeg synes de så så pjuskete ut og glissent mellom plantene, men nå kommer det så mye blomster og kart at jeg kan nok få problemer med å spise opp alle sammen utover sommeren.



mandag 15. juni 2026

Blomstring i hagen

squash

Rett før vi dro til Bergen så fikk jeg den nye linsa til kamera mitt. Så da var det enklest å bare gå ut i hagen for å ta noen testbilder. Konklusjonen er at jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på bildene igjen. Nå er det bare moro å knipse løs og kanskje til og med dra på en liten utflukt eller to for å ta bilder av ting.

snacksagurk

Både snachsagurk og squashen forandrer seg fra dag til dag.

jordbær

Jordbærplantene står fulle av blomster alle sammen.

hageliv

Det blir litt mer dybde i bildene nå

hageliv

Håper denne klarer seg i gryta fram til neste år. Siden det er en staude så har jeg trua på at det skal gå veldig bra.

hageliv

Ganske mange av de jeg kjøpte i vår var slike som var merket som bievennlige, eller hva det nå sto på dem.

hageliv peon

Den tidlige peonen min synger snart på siste verset. Den er godt ut i siste refreng i alle fall.

hageliv peon humle

Det må være litt pollen igjen inne der, for humlene er fremdeles ganske ivrige.

peon

Årets siste knopp holder på å åpne seg.

hageliv humler

Humler er like trivelige som sommerfugler synes jeg

hageliv humler peon

De har et iherdig liv, tror du insektene nyter sommeren?

hageliv klematris

Den hvite klematrisen blomstrer fremdeles, men den røde ser ut til å ha fått litt mye regn på seg. Kvelden 9. juni hadde jeg til sammen tømt ut 63 millimeter med regn i juni. Nå vil jeg snart ha skikkelig sommer altså.

brennesle stemorsblomst hageliv

Stemorsblomstene pynter opp i brennesla. Nå venter vi bare å larvene til neslesommerfuglen. Håper den finner fram hit i år også.

løvetann

Man får nyte de blomstene som finnes, avblomstret løvetann er vel kanskje ikke den fineste.

hageliv klematris edderkopp

Edderkoppene er ivrige når det er oppholdsvær

hageliv

De blå blomstene som jeg spadde opp, var ikke sånne blå som jeg tenkte på når jeg tok de med meg.

hageliv stemorsblomster

Stemorsblomstene som står i ei krukke på steinbordet under bjørka ser virkelig ut til å trives

smørblomst

Det er tykke tepper her av smørblomster, blir nok ikke klippet ned så lenge de er fine.


Den nye blåbærplanta som skulle komme med bær i fire måneder har fått seg mye kart og flere blomster, så får vi se på resultatet utover sommeren.

lavendel

Jeg håper lavendelen sprer seg utover sommeren.

løytnantshjerte

Løytnantshjerte har så vidt begynt å blomstre. De finnes i hvit og i rød variant også. Det har jeg hatt tidligere, men tror hundene har gravd opp de for et par år siden. De sto i skyggen av drivhuset, så de trivdes nok ikke så godt.

markjordbær

Ved garasjeveggen vokser det mye markjordbær


Noen dager nå så blomstrer akeleiene. Jeg sådde noen flere ved siden av, men der er det ikke akkurat overflod som kommer opp igjen.

sjasmin

En gledelig nyhet er sjasminen min som kommer med blomster for første gang i år! Det er sikkert en 5-6 år siden jeg kjøpte den. I fjor kjøpte jeg en annen som jeg satte på plenen. Spørs når den begynner å blomstre. Gleder meg til lukta brer seg rundt veggene.

hageliv

Her er beviset på at den nye blomsten må ha sol for å få mørke blader.

hageliv

Sånn går no dagan, det er liksom ikke en dag uten at det er spådd utrykt for regn eller at regnet bøtter ned.

ringblomst

Ringblomstene kommer litt i tetteste laget i verandakassene ser det ut til. Spørs om frøene har flyti litt rundt når jeg vannet til å begynne med.


 Når jeg fikk den nye linsa til kamera så ble det litt testing på forskjellige motiver. Dette bildet ble tatt før vi dro til Bergen. 


tirsdag 29. juli 2025

Reparasjons alderen

breivannet brekkebygda

Første dag på jobb etter ei uke med ferie var hardt. Det er fremdeles alt for varmt for at jeg skal fungere. Inne på kontoret er det 28 grader, selv med gjennomtrekk. Nei tenkte jeg på vei hjem, det er bare å plukke opp hundene og dra for å bade.

breivannet brekkebygda

Når hundene hadde fått duppet seg og lå i skyggen etterpå, så kunne jeg spise de to berlinerbollene med vaniljekrem som jeg hadde kjøpt med meg fra butikken. Sitte dryppende våt og slikke sukker fra fingertuppene var godt da.

breivannet brekkebygda

Legge seg på teppet og lese ferdig krimboka jeg har holdt på med noen dager nå. Jeg har hatt sånn til og fra vondt i nakken en god stund, men nå i ferien har jeg kjent at den venstre skulderen min ikke er helt bra den heller. Når jeg svømte nå så hørte jeg godt at den knaket i den for hvert svømmetak. Lyden bærer godt under vann. Den ble bare mer og mer vond, så det ble ikke mye svømming denne dagen. Fungerer dårlig å svømme med kun en arm. Men ligge på ryggen og flyte fungerte bra.

breivannet brekkebygda

Etter å ha tørket et patre ganger så fant jeg ut at jeg burde dra hjem for å klippe plenen. Jeg skulle egentlig ha gjort det en stund, men når det er så varmt så er det uutholdelig å gå rundt på plenen, runde på runde.

breivannet brekkebygda

Hundene kunne nok tenkt seg å vært litt til de også. Men jeg hadde fått vann i øret som ikke ville ut hverken med det ene eller andre forsøket. Pirke, riste, holde for nesa og blåse. Nei den dotten er der fremdeles. 

peon

Vel hjemme og nyslått plen var jeg så svett at jeg hadde problemer med å få av meg kjolen. Lettere desperat for å få den over hodet var jeg litt småredd for at jeg kom til å revne den. Men det gikk bra. Alt ser mye bedre ut når man har slått gresset, så jeg knipset noen bilder etter at jeg hadde dusjet. Når man er svett så er småfluene ganske iherdige. Peonen har ennå noen få knupper, så den har blomstret lenge i sommer.

tomat

Tomatene begynner å bli modne, så nå kan Patran forsyne seg når hun kommer til helga.

tomater

Det er mengder med kart, men det blir ikke særlig framgang i modningen før det blir mørkere om kveldene. 

sukkererter

Sukkerertene har jeg spist av en god stund, så nå er det ikke så veldig mange igjen.

druer

Druene er det mange klaser av i år og nå begynner de å bli ganske store. Er nok ikke så mange ukene før de begynner å endre farge.

jordbær

Ennå kan jeg plukke inn en neve eller to om kvelden for å ha på vaniljeis.

solbær

Ennå er det litt tidlig på solbæra, den er i sureste laget.

solbær hvit gjeterhund

Varga synes ikke de er sure, så jeg tok henne på fersk gjerning når hun plukket til seg en munnfull.

bjørnebær

Jeg håper ikke at hun skjønner at de mørke bærene er knallgode og de røde ikke er modne. Bjørnebær smaker utrolig godt når de er modne. 

blåbær

Jeg skjønte ikke hvorfor det aldri ble modne blåbær, men det er jo for at hundene saumfarer det ved enhver anledning. Men jeg fikk endelig smakt på ett bær i dag. Det var knallgodt, mye bedre enn de man får kjøpt på butikken.


Til tross for mange blomster på både plommetre og epletreet i vår når jeg kjøpte dem, så har det ikke kommet en eneste kart på noen av dem. Nå gjenstår det bare å se om de overlever vinteren.

bringebær

Bringebæra er liten i år synes jeg. Det er ikke hagebær, men jeg synes nå de kunne vært litt større.


Jordvepsreiret er fjernet og jeg har plantet en syrin der isteden.. Hønsefamilien synes igjen og bare det kommer litt gras der nå, så blir det bra. Dagen før jeg slo plenen så fant jeg ett nytt hull som det kom veps ut av. Så det var sikkert noen som hadde overlevd den forrige kampen min. Men jeg hadde igjen gift til å blande ut jeg, så nå er det Lillian vs jordveps 2-1.

verandaliv

Siden jeg leste ut boka mi før vi dro hjem fra Breivannet, så var det bare å nyte vaniljeis med nyplukkede jordbær i den fine skåla jeg fikk for å passe dyrene forrige runde. Den potterosa der er merkelig. Den snur seg ikke etter lyset. Den var ganske bøyd, så snudde jeg blomstene inn mot veggen, men den strakte seg ikke mot lyset etter noen dager. Så skulle jeg se rosene så måtte jeg snu den tilbake igjen. Rosene begynner å bli litt brune i kantene, så den er snart avblomstret, så det kan jo være årsaken. Jeg får knipe dem av når de er helt visne, så kanskje det kommer noen knupper.

ringblomst

Jeg har knepet av de første ringblomstene og lagt til tørking, så nå er det bare å vente på mer blomstring.