Viser innlegg med etiketten Akvariet i Bergen. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Akvariet i Bergen. Vis alle innlegg

mandag 8. juni 2026

Dag 2 i Bergen med akvariebesøk

bergen

Onsdag skulle vi i Akvariet, men først måtte vi ha oss litt frokost. Siden vi bodde i tredje etasje så ble det litt heiskjøring på oss, til Sofies store glede. Heis har hun trykket på i mange år allerede.

bergen

Frokosten besto av tomatbønner og panekaker med brunostkaramell hver morgen. Må jo kose seg når man er på hotell. 

bergen beffen

«Beffen» er navnet på 3 små ferger i Bergen. I sommermånedene juni, juli og august kan du ta Beffen på en lengre og mer scenisk tur. Økt industri og handel førte til en voksende befolkning i Bergen fra 1850-tallet. I 1894 så en ingeniør behovet for en fergeforbindelse over Vågen i Bergen havn. Den 15. mai 1894 ble «Bergens Elektriske Færgeselskab» stiftet.

bergen beffen

I august 1894 startet 2 ferger i drift, begge i stand til å frakte 16 passasjerer. Senere samme år ble ytterligere 6 ferger satt i drift på forskjellige ruter i havna. Fergene fikk ikke navn, bare tall: «BEF 1», «BEF 2» osv. Båtene fikk etterhvert kallenavnet «Beffen». Båtene var 8 meter i lengden, 2 meter i bredden og stakk 8 desimeter dypt. Etter 10 timers drift måtte fergens batterier lades. Ladestasjonen var ved Bradbenken. Ladingen tok bare 4 minutter og ble gjort mellom hver tur.

bergen havn

Til tross for at Bergens Elektriske Færgeselskab ikke eier eller driver Beffen lenger, eksisterer det gamle fergeselskapet i dag. Styrets hovedmål er å støtte den nåværende eieren og operatørene av fergene, beskytte merkevaren og fortsette å bygge videre på sin 130 år lange maritime historie.

bergen

Sofie var kjempeflink og gikk helt til akvariet selv. Vi lå på rundt 10 000 skritt hver dag, så jeg er skikkelig imponert over henne. Jeg og Patran var også sigene når middagen var spist og vi hadde dusjet til kvelds.

bergen

Det er mange fine hus i Bergen

bergen akvariet

Vi tok runden ute først. Er man i Bergen må man ta det som passer etter været. Det skulle komme regnbyger seinere på dagen, så da kunne vi se på dyrene inne. Oterene var veldig aktive. De dykket ned i vannet og hoppet opp på land igjen. Svømte rundt og koset seg.


Vi satt og så på sjøløveshow. Det var mange kunster og sjøløven vinket til publikum.

bergen akvariet

Sofie storkoste seg virket det som.

bergen akvariet

Det var ikke særlig stor forskjell fra tidligere besøk i akvariet i Bergen, 

akvariet i bergen

Det er mange år siden jeg har hatt akvarie, innimellom så savner jeg det litt. Du kunne sitte på en stol og bare se på hverdagslivet deres glir sakte forbi.

akvariet i bergen

Det var mange akvarier med sjøstjerner og kråkeboller

akvariet i bergen

Ikke alle fisker er veldig fine eller pene.

akvariet i bergen

Unike er de i alle fall.

akvariet i bergen

Når man ser alle disse variantene så skjønner jeg hvorfor jeg ikke liker å bade i salt vann egentlig.

akvariet i bergen

Anemoner er nydelige

akvariet i bergen

Det kan virke som de er nysgjerrige, men jeg er ikke så sikker på at de ser noe særlig av det som finnes på utsiden av karet.

akvariet i bergen

Ikke alle steder var det krakker, men det er godt laget til for unger der.

frosk akvariet i bergen

Vi fikk se at froskene fikk nytt basseng og fylt opp med reint vann.

akvariet i bergen

Så tok vi beina fatt på tilbakeveien. 


torsdag 7. august 2014

Akvariet i Bergen


Sjøløvebassenget med resten av akvariet i bakgrunnen. 


Det er mange andre dyr i akvariet enn de som lever i vann. Her kommer et lite utvalg av alle bildene jeg tok i akvariet.


Ikke alle dyrene var like aktive.


Denne slangen hadde ekle øyne


Det er skarpe øyne som ikke går glipp av mye bevegelser i nærheten.


Synd at det var glass i mellom, da blir det ikke så fine bilder. 


Skilpadde 


Jeg tok et bilde bakfra på denne øgla, men det ble så utydelig at ikke alle piggene kom fram.


Skilpaddene kunne være både over og under vann som de ville.


I et hjørne var det utstoppede norske dyr, men de passet ikke helt inn synes jeg. De har ikke noe med akvariet å gjøre...


Men det var vel får å gi et lite innblikk i norsk natur generelt.


De har et hav av forskjellige fisker og andre dyr som lever i vann der.


Det er faktisk ingen som eier Akvariet.


Gunnar Rollefsen, som var direktør på Havforskningsinstituttet, fikk til et samarbeid med handelsstanden i Bergen om å starte Akvariet. Etterhvert som det ble klart at prosjektet kom til å bli virkelighet bidro også Staten og Bergen kommune med penger. Akvariet i Bergen ble åpnet 27. august 1960. Til og med enkeltpersoner i Bergen hadde gitt penger for at Akvariet skulle bli til.


Akvariet er med andre ord et stort samarbeidsprosjekt mellom bergenserne og forskjellige institusjoner.


I dag består Akvariet av de som jobber her til daglig, Styret og Rådet. Direktøren og administrasjonen lager planer for hvordan Akvariet skal utvikle seg. Disse planene legges fram for styret til godkjenning. I styret sitter det kloke mennesker fra næringslivet i Bergen og en representant for de ansatte.


Akvariet har også et råd som består av representanter fra kommunen, Fiskeridepartementet, Bergens næringsråd, Universitetet, Bergen Rederiforening, Reiselivsrådet og NHH. I tillegg velger Rådet selv medlemmer som kan bidra til at Akvariet blir best mulig. 
Hva skjer med pengene Akvariet tjener?


Selv om både staten og kommunen har representanter i Rådet, lever ikke Akvariet av penger fra det offentlige. Og selv om det sitter dyktige representanter fra handelstanden i både Styret og Rådet, er det ingen personer eller selskaper som eier Akvariet og som blir rike når Akvariet går bra. Dette betyr at alle pengene som Akvariet tjener brukes på å utvikle Akvariet videre!


Da Akvariet ble stiftet ble man enige om noe som kalles en formålsparagraf. Formålsparagrafen sier hva Akvariet skal prøve å få til. Formålsparagrafen ble laget i 1960 og ser slik ut: Akvariet har som målsetting å spre kunnskap om livet i havet ved å gi publikum en representativ fremstilling av norsk marin fauna og en instruktiv innføring i dyrelivet i havet med sikte på å øke kunnskapen om havets dyreliv og å vekke interesse for og forståelse av naturgrunnlaget for norsk fiske, fangst og havbruk.


Gunnar Rollefsen var direktør for Havforskningsinstituttet og ble kjent både som en fremragende eksperimentator og en banebrytende forsker. Men først og fremst var han en mann med store drømmer: Han ønsket å vise folk hvor vakkert livet under vannflaten er, og å øke folks kjennskap til og respekt for alt som lever. Han hadde en visjon om et akvarium i Bergen som kunne være til glede både for forskere og for Bergens befolkning. En høstdag i 1950 vakte han bergensernes begeistring under et foredrag i Bergens Handelsforening. Foredraget resulterte i at det ble dannet en akvariekomité, og ti år senere hadde de sin offisielle åpning.


De første årene var det mange erfaringer som skulle høstes. Det skulle skaffes fisk og dyr, og dyrene skulle stelles og tas vare på. Det var ikke alltid enkelt å finne den rette maten, og hva kunne gjøres hvis det oppstod sykdommer og parasitter? Den gang som nå var det vi som jobber med dyrene, som måtte finne løsninger. Bestanden på Akvariet økte gradvis, selv om det var dødelighet innimellom på grunn av feilfôring, vitaminmangel og parasitter. Dyrene kom i form av gaver fra fjern og nær, og mye skaffet Akvariets ansatte selv i samarbeid med Havforskningsinstituttet. Mange arter fisk og sjødyr har bodd hos oss opp gjennom årene. Noen i perioder, andre siden åpningen.


Noen likte seg best i mørket, for de akvariene hadde lysbrytere.

Kråkebolle


Dyr er avhengige av hverandre for å fungere.


Mange unike stilige vesener, hver og en med sin misjon i livet.


Kanskje det er perle her...


Anemoner


Gammel og grå?


Sitter å venter på mat.


Ser du "mannen" midt på krabba?


Laks


Sjøløve


Skikkelige hoggtenner på den der


Pingviner elsker å hoppe i "havet"


Steller seg


En gang i året skifter de fjær


Denne selungen er snøtt tre uker gammel og får mat av mamman sin.