tirsdag 31. desember 2019

Årets lykkeligste stunder Liste #52


Årets lykkeligste stunder... Ja i år har det vært høye topper og dype daler. De lykkeligste stundene jeg har opplevd har jeg ingen bilder av, men jeg håper jeg får tatt noen av dem i 2020. Det har blitt mye fotografering i år. Det har blitt investert i nytt kamera som det tok en stund å venne seg til å bruke, men det er nå noe eget med en speilrefleks da.


Når en sitter nå på slutten av året og tenker tilbake på et år som har gitt både opp og nedturer. Men det er vel sånn når en skal oppsummere et år som har gått, det er sjelden det bare er en eneste vei det går. Det glimter til litt andre veien også til tider. Man må bare kjenne etter... Ta deg tid til å klikke på linkene så får du turopplevelsene en gang til om du har fulgt med hele året, eller du får se dem for første gang...

For at du enklere kan følge vår hverdag kan du like siden på Facebook i 2020



Jeg begynte med å bruke stativ og endel manuelle innstillinger på kamera. Til tider fikk jeg knallbra bilder, som jeg var virkelig fornøyd med, andre sleit jeg litt med å få til i det hele tatt.


I januar verserte det en 10-års utfordring rundt om i sosiale medier. 10 år er egentlig ikke så lenge, men når en tenker tilbake så er det mye som har skjedd på de siste 10 årene. HER er 10-års innlegget mitt. Det nye året startet ikke så bra, blir litt tanker på en nyttårsaften når en egentlig skulle hatt 15 års bryllupsdag. Så 2019 ble for meg et år hvor jeg måtte finne ut hva jeg ville og gå inn for at jeg skulle få et LYKKELIG år, eller resten av livet forhåpentligvis. For vil man bli glad så må man gå inn for det. Man kan ikke synes synd på seg selv og forvente at alle andre også skal synes synd på deg. Nei man må ta tak i livet sitt og hva man vil med det. Sette seg mål som en jobber tålmodig mot.


Det ble mange flotte fototurer gjennom januar. Hønefoss på vinterstid kan være ganske flott. Om du klikker deg inn i arkivet på høyre siden så får du mange bilder fra flotte opplevelser i januar. Jeg var på Naturhistorisk museum på foredrag om Ubudne gjester i kroppen. Lærerik, men guffen opplevelse. En får holde seg unna usosialiserte strøk i verden.


Vigelandsparken på vinteren er også en ny opplevelse. Mye folk er det der sommer som vinter. Dagen ble avsluttet med pizza på Peppes sammen med alle ungene med partnere. De hadde nemlig innkassert jule/bursdagsgavene sine, Escaperoom i Oslo.


I starten av året ble det noen EFIT, men det ga ikke så mye glede eller nye lesere. Det ble mest som en variasjon.


Haileys eneste utstilling i år ble NKK Bø. Ikke den helt store plasseringen da hun var litt drug. Kom vel til den konklusjonen at jeg ikke skal stille henne mer da jeg ikke kan ha valper på henne på grunn av røntgen av beina. Helt tragisk for en så flott hund, så jeg må bare la være å tenke på det.


Vinteren i år bød på mye snø så det ble mange skiturer på jordet. Ulempen var at det stadig kom ny snø så det var stadig brøyting av både veien og skiløypa.


Jeg og Lita dro til Oslo for å spise og gå i teater på Nationalteateret. Vi laget til i garasjen så nå har begge hundegårdene varme hus så Ronja kan være ute hun også når jeg er på jobb. Da slipper mamma å lufte henne midt på dagen. Både hun og pappa er hjemme stort sett, men det er forskjell på å være hjemme og måtte være hjemme for å lufte noen.


Med påsken så ble det vår på ordentlig. Det ble ikke bare to sifrede tall som var røde, men helt opp på tjue tallet. Jeg lå flere dager i bare undertøyet i sola og ble riktig så brun på hele kroppen. Planen var å vaske ned kjøkkenet i påsken så jeg kunne få malt det. Men med knallsol hele påsken så ble det utsatt uten nevneverdige tanker. Tekkfuglene kom tilbake og tranesangen ljomet i skauen.


Etterhvert som våren ble mer og mer sommer så ble det flere og flere turer, både i kjente og litt mindre kjente omgivelser.


Det er herlig på Lagmannskollen, passe ettermiddagstur etter jobb. Utover sommeren ble det stadig noe klatring oppover fjellsider. Mange flotte bilder i litt variabelt vær. Tungehøgda ble trasket, om ikke helt til endes, men en flott tur i solskinn. En ettermiddagstur til Brøgåsen med Hilde.


Jeg var meg på kuslipp på Hjelmerud. Bildene ble fordelt over flere dager i bloggen. En tur til Lauskardfjell som vi måtte gi opp i fjor høst ble til gjennomført i mai. Tjuvenborgen og over Hestebrenna har jeg hatt noen år på rad nå. Nesten det samme som at en må på Bukollen hvert år.


Jeg og Patran dro til Sverige for å hilse på vårt nye håp, Bella Jeg gikk til Godly i pinsen, egentlig for å finne Venekollsetera.


Når det ble midtsommer startet den første ferieuka mi. Da hadde jeg og Patran planlagt kjøretur til Stavanger.



Men først rakk jeg en tur til både Gråfjell på Norefjell og Skardsvarden på Sørbølfjellet. Det ble noen høydemeter på forsommeren i år. Resten av sommeren besto i korte oppdagelses turer for Bella, for å få henne trygg i de fleste situasjoner. Siden det ble skikkelig varmt ble det badeturer både i elva og i Tyrifjorden på henne.


Det ble mange nydelige solnedganger fra verandaen, både når jeg hadde ferie og ukene i mellom feriene. Det gjelder å kose seg når man ikke skal noe som man må...


August ble innledet med prosjekt Ei hand å holde i. Jeg hadde liten lyst til ennå en vinter uten noen å finne på noe sammen med. Det ble mange bøker iløpet av året også. Mye lesing av mye forskjellig, ikke alle bøkene var like fine, men de ble nå lest.


Midt i august kom jeg igang med fjelltuer igjen. Tur inn til Ørneflag 1243 MOH var en grei oppstart. Det endte opp med 450 gram multer som Hilde fikk med seg for å redde julaftens dessert. September ble innledet med den største hundekarantene i Norge noen sinne. Grensa til både Sverige og Danmark ble stengt for hunder, alle arrangementer ble avlyst og saken fikk stor medie dekning både i inn og utland.


Men vi konkluderte raskt med at det ikke var så smittsomt. Vi holdt oss litt mer hjemelig ved, men tok nå runden rundt hengebrua innimellom. Vi lurte oss til noen fjellturer til både Likkistefjell og Blåfjell i september. Må passe på før snøen laver ned i fjellet. Midt i september var mange fjelloverganger stengt av snø allerede for de med sommerdekk.


Etterhvert som høsten kom startet jeg på valpekurs med Bella. Det ble ikke så mange utstillingene, men vi kommer sterkere tilbake neste år da det er tellende resultater. Jeg var mer sosial, for har man planer om å møte noen så må man faktisk ut, de kommer ikke hjem til deg i sofaen.


Høsten gikk over i vinter da den første snøen kom i midten av november. Bella var blitt stor jente og jeg var blitt kvitt mye frustrasjon som jeg hadde slitt med gjennom sommeren og høsten. Jeg satte stor pris på de firbeinte som trofast kom for å kose seg i sofaen på kveldene. En tur i fjøset på Hjelmerud fortsatte jeg med. Det er kos med større dyr også når de koser seg i fjøset.


Jula nærmet seg og det ble vel i overkant flere hundebilder med nisselue på enn det pleier. Noe hand og holde i ble det ikke dette året, så jeg får kanskje finne på noe annet i 2020. I hele 2019 så hadde jeg både håp og trua, sa ja til det meste og så det positive i det meste. Det hjalp ikke akkurat på noe, så i 2020 skal jeg si nei til alt og bare se negativt på ting. Så kanskje det løser seg i 2021?


2019 har vært et rart år på mange måter. Jeg har vel aldri vært så rolig noen gang som det jeg har vært i år. I sommer ble det mye sitting på verandaen i lange varme sommerkvelder, i jula har det blitt mye sitting i sofaen i lange mørke kvelder. Nå som året er over så burde jeg kanskje hatt noen nyttårsforsetter for det nye året. Men nei, jeg har egentlig ikke noen nye forsetter, jeg må liksom se tiden litt ann for å se hvilken retning det nye året tar før jeg bestemmer meg...

Innlegg med mer enn 100 visninger i 2019

Januars mest leste innlegg var:
Gems of my life
Godt nytt år
Om en tror på karma
Et foto i timen
Instagramkontoer
Walking on water
Vigelandsparken om vinteren

Februars mest leste innlegg var:
Gems of my life
Ikke helt fornøyd

Mars mest leste innlegg var:
Labradortur
Hva med å ikke bli med

Aprils mest leste innlegg var:
Ni søte små

Mais mest leste innlegg var:
Borgergrenda lykkeland

Junis mest leste innlegg var:
Første besøk hos Varga

Julis mest leste innlegg var:
Dyreparken i Kristiansand
Brev venner

Augusts mest leste innlegg var:
Liten plageånd

Septembers mest leste innlegg var:
Jeg har klart meg 11 år
Bella er en av gjengen

Oktobers mest leste innlegg var:
Ringerike Enduro

Novembers mest leste innlegg var:
Ingen er som deg
Kalvekos på Hjelmerud
Lade opp til julebord
Jobbe i økonomiavdelingen

Desembers mest leste innlegg var:
Kjærligheten


Oppsummering av 2018 finner du her

Oppsummering av 2017 finner du her

Oppsummering av 2016 finner du her


4 kommentarer:

  1. Vad fint att få läsa om ditt år, jag har ju bara följt dig en liten del av året. Hoppas att året 2020 blir ett fantastiskt år för dig och att du ska få må bra hela året! Kram på dig....

    SvarSlett
  2. Ett år innehåller aldrig bara kul och fina stunder. Men om man inte låter det jobbiga och trista ta för stor plats så finns det oftast tillräckligt av det som var bra för att helheten ska kännas positiv. Så försöker jag leva och tänka och jag lyckas oftast. Skuggorna finns där men när jag har låtit mig vara där ett tag brukar jag alltid ta mig ut i ljuset igen. Jag har uppfattningen att du gör likadant och därför kan vi båda gilla våra liv :)
    Underbara och vackra bilder från ditt år och det har varit kul att följa dig :D Jag önskar dig och alla i din flock ett riktigt gott nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for alle flotte kommentarer igjennom året. Det varmer at noen setter pris på det jeg prøver å formidle.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...