fredag 8. november 2019

Kalvekos på Hjelmerud


Jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet når jeg tittet inn i fjøset hos Sara og Fredrik etter jobb i går. Alle sammen lå på plassen sin og koset seg med siste rest av maten sin. Jeg listet meg fram til kalvene og den første jeg møtte var ikke veldig gammel. Den var så ung at den hadde ikke fått ørepynten sin ennå.


Den var så kosete at når jeg hadde tenkt å gå litt videre så stakk den hodet ut av sprinklene for å se hvor jeg hadde tenkt meg.


Så da måtte jeg kose litt til med den da. Det er trivelig når den begynte å suge på hånda, men den blir jo skuffet når det ikke kommer noe melk der.


En etter en så reiser kuene seg, de forventer halvveis at jeg skal starte melkingen ser det ut til. Men det var vel en time eller to for tidlig ute til det. Noen lå veldig lenge og reiste seg ikke når jeg gikk ut igjen heller.


Disse to lå og småplukket på hverandre etter tur.


Men det var flere kalver som ventet på litt oppmerksomhet. 


Siden jeg jobber på et sted som produserer dyremat så har vi noen brosjyrer som gjør seg best med noen bilder. Mange av bilder som bedrifter får kjøpt så er det av utenlandske dyr slik at de har feil øremerking eller ikke merker i det hele tatt. Så da var det en forespørsel om jeg kunne stikke innom for å ta noen bilder av kalver. 


Jeg er ikke veldig vond og be når noen lurer på om jeg kan ta bilder. 


Oppdraget var jo yngre jo bedre.


Fagansvarlig på jobb hadde noen retningslinjer over hva han kunne tenke seg, så jeg prøvde etter beste evne på ører fremover, mest mulig hode, nesten så de skulle smile også...


Men jeg kunne jo ikke bare ta slike bilder, nei det endte vel med 79 bilder før jeg dro igjen.


Det er så trivelig i fjøset, særlig med kalver som skal sutte litt på fingrene. En må passe seg litt når de er blitt litt større, for de har tenner i nedkjeven og de suger rimelig hardt. Fort gjort å miste en ring da.


Da har en litt mer kontroll med håndbaken synes jeg. Ja du blir klissete på fingrene.


Klø i panna er også noe de setter pris på.


Meeeeeereeeee...


Etter hvert så hadde endel av kuene reist seg opp, og tittet med store øyne etter meg.


Klart da måtte jo de få litt kos også. Denne kua fikk aldri nok, den strakte hals for å få klødd seg under haka også.


Kalvene som var litt større koset seg med høy, men når de skjønte de kunne få kos så var ikke maten fult så interessant lenger.


Jeg kunne vel blitt der et par timer til, men jeg hadde litt å gjøre hjemme før nest siste kurskveld med Bella i Hønefoss på kvelden.


Alle dyreunger har sjarm


Det var ikke mye igjen i automaten, så det ble nok godt med påfyll.


Når en prøvde seg så kom de andre også, det kunne jo hende at det var blitt fylt opp uten at de hadde fått det med seg.


Kose seg, lukker øynene


Nesten så den sovnet


Takk for titten Sara og Fredrik, nå er det bare å vente på snøen så det blir julekortstemning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...