Viser innlegg med etiketten Kino/Teater. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kino/Teater. Vis alle innlegg

fredag 12. juni 2026

En lørdag i godt selskap

nisseby

Jeg gikk på en liten Temu-smell, så nå har jeg brått store planer. På lørdag hentet jeg pakke på posten og siden gikk dagen slag i slag. Vet ikke helt om jeg skal lage denne Nissebyen ute eller inne. Om jeg lager den inne så kan den stå hele året, om jeg lager den ute så er det ikke sikkert disse husene tåler alt regnet... Men den må ha nok lys også, ellers forblir husene mørke hele kvelden.

ammekuer hereford okse

Før frokost så ble det en tur ut på Veme for å fore disse som fremdeles står inne. Koppelammene fikk påfyll i melkeautomaten og jammen rakk jeg innom de som går i utmark også. De tuslet nemlig nesten ved grinda og langs veien innover. Man må passe på når de er i nærheten.

lykkeliten

Siden Ludvig og Sofie skulle dra i dyreparken i Kristiansand på mandag så hadde jeg invitert meg selv på trilletur med dem på lørdag formiddag. Jeg hadde nemlig turplaner på søndag og da kunne det brått bli seint før jeg var hjemme igjen.

blystadrunden

Vi dannet lang lang rekke bortover mot Lundesgården. Sofie hadde med vogn hun også, for den er litt i lengste laget på at hun orker å gå hele selv. Litt sliten etter Bergensturen var hun også. så da er det greit å ha med vogn enn å bære henne. Hun er blitt ganske tung om man skal bære henne et stykke.

trilletur

Etter en halvtimes tid i vogna over jordene, så var hun klar for å trille Ludvig litt. Det er kjempestas å få lov til å hjelpe til.

trilletur

Ludvig sov hele runden, så da fikk Ingrid halvannen time for seg selv når vi andre trillet tur. Det er godt å ikke tenke på ungene, men prioritere seg selv litt også.


På ettermiddagen ble jeg plukket opp av Wenche Lill og Bjørn Øyvind i kabriolet for vi skulle til Toten for å se det siste showet til Urbane totninger på Kapp. Dette er siste sommeren de har show, det er veldig synd. For jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett på dem siden de startet opp i 2007.

evjua camping

Første stopp ble Evjua camping for å spise en bedre middag før forestillingen.

biffmiddag

Med bod helt i vannkanten på lekteren, så smakte det godt med biff og bakt potet med peppersaus.

dessert

Litt dårlig utvalg av desserter, så endte jeg opp med sjokoladefondant og vaniljeis med bær, i følge menyen.

mjøsa

Vi hadde ikke billetter før klokka 21, så da ble det tid til litt stolpejakt før vi dro videre til Kapp der showet skulle være.

kapp melkefabrikken

Vi parkerte ved Melkefabrikken litt før det det tidlige showet var ferdig, så da ble det et par stolper der også. Alle båtene var ikke satt ut ennå, de ventet nok på kranbil for å få heiset de på sjøen.

stein

I vannkanten der var det mye flakstein.

mjøsa

Jeg måtte jo sjekke om det var badetemperatur snart. Og det kunne nok gått ann, jeg har badet i kaldere vann enn dette her.

kapp mjøsa

Forholdsvis varm kveld, så en fikk litt sommerfølelse

urbane totninger

Du skjønner at du er på landet når ting foregår i telt og det er ei plastikk ku utenfor inngangen.

urbane totninger

Når de til og med hadde satt opp skilt om at en ikke måtte mate kua.

urbane totninger

Eller at man ikke må tisse i gresset utenfor teltduken.

urbane totninger

Så var de i gang og det ble halv annen time med veldig mye latter. Et utrolig bra showm ett av de beste de har satt opp.

urbane totninger

Om det er noen som starter opp igjen, så har de store sko og fylle. Det er synd om ikke noen tar opp tråden og setter opp et sommershow. Takk for en utrolig hyggelig kveld Wenche Lill og Bjørn Øyvind.

*

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter
*





søndag 3. mai 2026

Standup Aid 2026

 oslo

Jeg var så heldig å få låne bilen til Kenneth og Ingrid da jeg ennå ikke har fått tilbake bilen min. Det er helt vanvittig at det skal et en hel måned og vel så det på å reparere en skarve forskjerm og lykt. Greit at det var en påske innimellom, men nå synes jeg faktisk de har tatt seg i overkant mye tid. 

oslo slottet

Jeg parkerte ved slottet som jeg pleier, fant fram stolpekartet og siktet meg inn på en liten runde i Oslo som jeg ville rekke før jeg skulle på Latter.

oslo slottet

Jeg hadde kjøpt meg en billett til Standup Aid 2026 og skulle kose meg med alle blomstene rundt slottet. Det er nydelig i Oslo om våren med alle blomstene som er der i forhold til i Hønefoss.

oslo slottet

Det er ikke så ofte jeg er på baksiden av slottet, for Dronningparken er stengt til det blir sommer.

oslo slottet

Det er så lett å ta bilde av det samme når man er på samme stedet, men det er mye pent i storbyen.

oslo slottet

Opp til inngangen på baksiden er det både alle og port.

oslo slottet

Rundet hjørnet på slottet og fikk tilsnakk av gardemannen. Jeg tråkket visst på en helle på bakken utenfor gjerdet der. Trodde det holdt å holde seg utenfor gjerdet jeg. For å være ærlig så hadde jeg ikke sett disse hellene heller.

oslo slottet

Jeg regnet med at krokusene var avblomstret, men regnet med at pinseliljene blomstrer fremdeles.

oslo slottet

Det var litt tidlig ute for tulipanene her

oslo slottet

Pinselinljene var i full blomst, lenge før det var pinse på kalenderen.

oslo slottet

Men bedet langs gjerdet var fult av blomstrende tulipaner

oslo slottet

Det var også en annen klokkelignende blomst som jeg også har sett ved rådhuset i Hønefoss i vår

oslo

Jeg fant ut at jeg rakk en tur nedover Karl Johan og ned til Stortinget og scanne stolpen der.

oslo nationaltheateret

Forbi denne gjengen her som står utenfor Nasjonalteateret.

oslo

Der var det et hav av påskeliljer

oslo stortinget

Stortinget er et flott bygg.

oslo rådhuskaia rådhusbrygga

Bommet med ei gate, så det ble litt omvei for å scanne stolpen ved rådhuset. Da ble det trappa ned mot rådhuskaia.

oslo skultur

Det er mange flotte skulpturer rundt om i Oslo. Jeg liker best kunstverk som man kan se hva er og aller best skulpturer.

oslo slottet

De roper liksom etter å bli tatt bilde av

oslo skulptur

Er det den til høyre eller venstre som er taperen i dette forholdet? Kanskje det er dama i midten som ender opp med det største tapet?

oslo rådhus

Rådhusplassen er stort sett folketom. Det kan jo hende det kommer av at jeg stort sett er i Oslo på ettermiddagene. Eller kvelden. 

oslo rådhus

Så ble klokka så mye at jeg måtte komme meg til Latter for å rekke showet jeg hadde billett til.

latter oslo

Det var to stykker som var morsomme Jonis Josef som var konferansier og Halvor Johansen. Resten av gjengen holdt barnehage humor med tiss og prump med innslag av sex. Da ler ikke jeg, det er dårlig fantasi bare.

latter

Sabona er en bistandsorganisasjon som jobber for en bedre fremtid for menneskene i Zimbabwe, et konfliktfylt og dessverre ofte glemt land, langt sør i Afrika. Standup Aid er en av grunnpilarene i Sabona for å reise penger til det viktige arbeidet, og Latter har siden starten satt opp en årlig kremforestilling, hvor flere av Norges beste komikere stiller opp gratis og byr på en knallkveld! Inntektene går uavkortet til Sabona, og Latter er stolte bidragsytere slik at Sabona kan fortsette med sitt arbeid i å gi barn i Zimbabwe en fremtid.

oslo

Så var det bare å sette kursen mot bilen igjen for å komme seg hjem.


søndag 12. april 2026

"Hvorfor er jeg lykkelig? Og hvordan får jeg slutt på det?"

krokus oslo
 
Jeg og Helle hadde kjøpt oss billetter til show i Oslo og da må man jo slå til med middag før showet. Litt god tid, så vi tok en snartur innom Slottsparken for å sjekke opp krokusene i hagen hennes Sonja.

krokus oslo

Det var mange av dem i forskjellige farger.

oslo gorilla

Mellom slottet og Edderkoppen scene ligger MeiWei spiseri. Vi kom tilfeldig over dette når vi googlet litt i lunsjen i dag, for å finne et sted å spise middag. Det stedet er både billig og knallgod mat. Litt lite entusiastiske servitører, men det har jo ikke noe å si når maten er bra. 

middag oslo

Stedet hadde 3-retters egenkomponert middag for 439,- så da gikk vi for det. Forretten var bra. Jeg valgte gris inne i pastakladden.

middag oslo

Første gangen jeg har spist ribbe og ris med ovnsbakte rotgrønnsaker. Men det var virkelig godt. Vi ble skikkelig mette og spiste vel desserten bare for at vi allerede hadde bestilt den.

middag oslo

Det var vel ingen bombe at det ble is til dessert?

oslo

Vi hadde litt god tid etter maten før showet skulle starte, så da ruslet vi en liten runde og scannet to stolper. Alltid bedre når en får leet seg bitte litt når man har spist bitte litt for mye.

oslo

Nydelige gamle hus i denne delen av Oslo. Tenk om de kunne laget like flotte bygg i dag, som de gjorde i gamle dager.

oslo

Like ved domkirken var det også en stolpe, så vi tok med denne også før vi gikk tilbake til Edderkoppenscene. 

oslo

Uten for domkirken står St Olav

oslo

Jeg driver jo å kjøper meg taklamper som jeg ikke får hengt opp, så kanskje jeg bare skal ta bilder av dem i fortsettelsen? Veldig mye fine store taklamper, så jeg må nok ha meg større hus.

oslo

Adam Schjølberg er endelig klar med sitt tredje soloshow! Et show som tar for seg hvorfor det er så vanskelig å bare stå alene i det å være lykkelig. Adam har brukt livet på å perfeksjonere kunsten å skyte seg selv i foten – helst i high heels. Men nå har han faktisk klart det umulige: Han har blitt samboer og er lykkelig!
 
oslo

Nå må han bare finne ut av hvordan man slutter å sabotere sin egen lykke. Et show om å våge å stå alene når livet faktisk fungerer – og hvorfor det er det skumleste av alt. I dette showet utforsker Adam hvorfor det er så jævlig vanskelig å bare… være lykkelig. Hvorfor vi saboterer oss selv preventivt før noen andre får sjansen. Og hvordan man navigerer i et forhold når begge parter tror de er den ryddige.

oslo
 
Et show om bedragersyndrom, selvsabotasje og det å lære seg å stå i lykken – selv når hjernen din skriker: «DETTE ER EN FELLE!» Med en blanding av skarp observasjonshumor, rørende ærlighet og en god dose selvironi leverer Adam et show som er like mye hjerte som det er humor. For i bunn handler det om noe vi alle kan kjenne oss igjen i: Frykten for å faktisk få det vi ønsker oss – og finne motet som trengs for å si: «Kanskje jeg faktisk fortjener dette?»

Om Adam Schjølberg: Adam er for mange kjent fra TV-ruta og programmer som 71 grader team, 71 grader nord, Sofa og Homsepatruljen. Men for de fleste er han kjent fra standupscenen. Adam har med tiden blitt et veletablert navn på den norske standupscenen og er kjent for høyt tempo, hyppige punchlines og store latterbrøl fra salen. I sine høye hæler er han en energibombe med et skeivt blikk på livet.

 

Han hadde mange gullkorn gjennom kvelden og det var mye latter og applaus fra salen. Showet hadde mye fra hverdagen som homofil. Problemer fra fortiden og hvordan alt hadde løst seg til å bli veldig bra nå. Absolutt verdt å kjøpe en billett. Han byr virkelig på seg selv.