Viser innlegg med etiketten Hagelivet 2026. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Hagelivet 2026. Vis alle innlegg

torsdag 18. juni 2026

Livet på landet

 blåmeis

Det er faktisk ikke bare blomster i min hage. Det er noen fugler også som har et iherdig liv for å skaffe ungene sine nok mat. Og ikke minst fort nok, for det er et svare leven bare foreldrene er ute av kassa noen sekunder.

pilfink

Jeg er litt usikker på om pilfinken har rede både i fuglekassa og under takmønet på huset. Det høres ut som det er unger begge steder.

iris

Den ene tua med iris har begynt å blomstre, snart følger alle de andre etter regner jeg med.

prestekrage

Prestekragene står i utkanten og bølger i takt med vinden. Ja for vind har det vært mye av hittil i år. Vind og regnbyger. Jeg har hatt litt eksponeringsterapi med tur i regnvær for å si det sånn. Må vel gå seg til litt, for jeg har planlagt tur til ei øy med 250 til 300 regndager i året og opp mot 1300 mm nedbør i året. 

prestekrage

Du husker sikkert sommerferien på Island for noen år siden? 2023 dro jeg og Patran til øya langt ute i havet og fikk en god slump med regn. Når de to eldste ungene var små var jeg noen dager på Svalbard, da var det faktisk oppholdsvær så vidt jeg husker. Det var før jeg hadde startet med blogging. Så i august går jeg for ei ny øy ute i havet.

prestekrage

August blir en travel måned, så jeg får lade opp i juli. Da skal jeg bare se etter kuer og sauer noen uker. Så da blir det nok en god håndfull bilder av dyrene. 

hvit gjeterhund

Jeg hadde ikke noe planer om noe aktivt liv i 2026, men jeg ble vel litt trigget av å måtte være i ro i starten av året. Så jeg får vel "ta igjen litt aktivitet" på slutten av året.

løytnatshjerte

Så sånn sett så må jeg ha stauder i min hage. Stauder som klarer seg mye selv. Med så mye regn som har kommet så er ikke det noe problem ser det ut til. Det er verre med plen klipping. Det tørker seint opp i graset når er langt og tjukt.

lavendel

De siste dagene har det kommet flere insekter på blomstene. Både humler og sommerfugler koser seg på lavendelen.

morellkart

Mange av disse bildene er testing av ny linse til kamera, men de skaper jo litt stemning, og bilder av naturens små undre skal man ikke kimse av. Håper frukt og bær får modnes, så ikke alt blir fuglemat til trosten.

smørblomst

Det må være enorme mengder med smørblomst i år. Jeg har fått hele skråningen full, så de må virkelig ha frød seg siden i fjor.

tomater

Tomatene kommer med store klaser med blomster også, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på solmodne varme tomater som man kan spise rett fra planta.

squash

I år ser det jammen ut til å bli squash også. Sist jeg hadde det var det bare blomster, men det kom aldri frukt etterpå. De ble bare avblomstret.

drue

Drueranken hadde ikke dødd av frosten som tok de første skuddene i vår. Jeg så 4 klaser som hadde kommet. Kanskje det kommer flere de neste ukene.

agurk

Agurker har jeg spist av allerede. Knaskeagurker tror jeg de het. På størrelse med sylteagurker, men smaker som slangeagurk egentlig.

jordbær

Jeg hadde vel egentlig ikke trengt å kjøpt flere jordbærplanter i vår. Jeg synes de så så pjuskete ut og glissent mellom plantene, men nå kommer det så mye blomster og kart at jeg kan nok få problemer med å spise opp alle sammen utover sommeren.



mandag 15. juni 2026

Blomstring i hagen

squash

Rett før vi dro til Bergen så fikk jeg den nye linsa til kamera mitt. Så da var det enklest å bare gå ut i hagen for å ta noen testbilder. Konklusjonen er at jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på bildene igjen. Nå er det bare moro å knipse løs og kanskje til og med dra på en liten utflukt eller to for å ta bilder av ting.

snacksagurk

Både snachsagurk og squashen forandrer seg fra dag til dag.

jordbær

Jordbærplantene står fulle av blomster alle sammen.

hageliv

Det blir litt mer dybde i bildene nå

hageliv

Håper denne klarer seg i gryta fram til neste år. Siden det er en staude så har jeg trua på at det skal gå veldig bra.

hageliv

Ganske mange av de jeg kjøpte i vår var slike som var merket som bievennlige, eller hva det nå sto på dem.

hageliv peon

Den tidlige peonen min synger snart på siste verset. Den er godt ut i siste refreng i alle fall.

hageliv peon humle

Det må være litt pollen igjen inne der, for humlene er fremdeles ganske ivrige.

peon

Årets siste knopp holder på å åpne seg.

hageliv humler

Humler er like trivelige som sommerfugler synes jeg

hageliv humler peon

De har et iherdig liv, tror du insektene nyter sommeren?

hageliv klematris

Den hvite klematrisen blomstrer fremdeles, men den røde ser ut til å ha fått litt mye regn på seg. Kvelden 9. juni hadde jeg til sammen tømt ut 63 millimeter med regn i juni. Nå vil jeg snart ha skikkelig sommer altså.

brennesle stemorsblomst hageliv

Stemorsblomstene pynter opp i brennesla. Nå venter vi bare å larvene til neslesommerfuglen. Håper den finner fram hit i år også.

løvetann

Man får nyte de blomstene som finnes, avblomstret løvetann er vel kanskje ikke den fineste.

hageliv klematris edderkopp

Edderkoppene er ivrige når det er oppholdsvær

hageliv

De blå blomstene som jeg spadde opp, var ikke sånne blå som jeg tenkte på når jeg tok de med meg.

hageliv stemorsblomster

Stemorsblomstene som står i ei krukke på steinbordet under bjørka ser virkelig ut til å trives

smørblomst

Det er tykke tepper her av smørblomster, blir nok ikke klippet ned så lenge de er fine.


Den nye blåbærplanta som skulle komme med bær i fire måneder har fått seg mye kart og flere blomster, så får vi se på resultatet utover sommeren.

lavendel

Jeg håper lavendelen sprer seg utover sommeren.

løytnantshjerte

Løytnantshjerte har så vidt begynt å blomstre. De finnes i hvit og i rød variant også. Det har jeg hatt tidligere, men tror hundene har gravd opp de for et par år siden. De sto i skyggen av drivhuset, så de trivdes nok ikke så godt.

markjordbær

Ved garasjeveggen vokser det mye markjordbær


Noen dager nå så blomstrer akeleiene. Jeg sådde noen flere ved siden av, men der er det ikke akkurat overflod som kommer opp igjen.

sjasmin

En gledelig nyhet er sjasminen min som kommer med blomster for første gang i år! Det er sikkert en 5-6 år siden jeg kjøpte den. I fjor kjøpte jeg en annen som jeg satte på plenen. Spørs når den begynner å blomstre. Gleder meg til lukta brer seg rundt veggene.

hageliv

Her er beviset på at den nye blomsten må ha sol for å få mørke blader.

hageliv

Sånn går no dagan, det er liksom ikke en dag uten at det er spådd utrykt for regn eller at regnet bøtter ned.

ringblomst

Ringblomstene kommer litt i tetteste laget i verandakassene ser det ut til. Spørs om frøene har flyti litt rundt når jeg vannet til å begynne med.


 Når jeg fikk den nye linsa til kamera så ble det litt testing på forskjellige motiver. Dette bildet ble tatt før vi dro til Bergen. 


søndag 31. mai 2026

Nå er våren over

en dag i livet

 Nå lukkes grinda igjen og sommeren banker på. Dyra slippes ut på beite og fuglene flyr i skytteltrafikk for å fore ungene i fuglekassa.

en dag i livet

Det ble en litt annen rute enn vi pleier sist jeg gikk tur med Wenche Lill. Vi gikk opp midt på Blystadjordet og fant veien opp til Brøgåsen. Opp på den klatret vi ikke, men gikk veien bort før vi kom på stien som kommer igjen ved vanntårnet. 

en dag i livet

Stien er nok mye brukt for den var brei og det var nok å lukte på fant Varga ut, Det var nok ikke utenkelig at det var noen rådyr eller elg som hadde tråkket der før oss.

en dag i livet

Bella, Varga, Garm og Virre er fornøyde turkamerater. Garm storkoser seg når han får lov til å bli med på tur.

en dag i livet

Sola steika godt og jeg angret på at jeg ikke hadde tatt på meg noe annet enn olabukse når vi holdt god fart oppover bakka. Jeg hadde kort ermet genser i det minste. Det hadde ikke Wenche Lill og hun kledde av seg etterhvert som vi gikk.

en dag i livet

Når veien slutter så er det sti bort til den andre veien som går til vanntårnet. På det strekket er det noe som ligner på utsikt. Man kan skimte Sokna sentrum.

en dag i livet

Litt overrasket over at skiltene var satt opp igjen. Det var en periode som grunneier knakk alle skiltene og la de på bakken. Han ville ikke ha folk i skogen sin, til tross for at det er utmark. Spørs om det er noen som har kommet med litt smørning så det var greit at de sto og viste vei igjen.

en dag i livet

Vi tok kjerreveien ned mot bygda igjen og runden ble på 8 kilometer før vi var hjemme igjen.

en dag i livet

Variabelt vær om dagen, så er det regnbyger og så steiker sola. Om natta er det forholdsvis iskald, så det tar nok en stund før det blir noe badetemperaturer ute. Men nå er det Juni i morgen, da er det sommer etter kalenderen i det minste.

rosespirea

På kvelden når jeg kom hjem tok jeg med meg telefonen for å ta bilder av bjørkebladspirea som brått står i full blomst. Den blomster  en stund, men blomstene blir mer og mer gulskjær før de går over i brunt.

peon

Peonen står i full blomst nå.

peon

Denne er en enkel peon, den jeg har ved drivhuset som blomstrer seinere på sommeren er en stor tett blomst med mange lag.

hageliv

Både Bella og Varga er med rundt hver kveld når det skal vannes.

rosespirea bie

Noen bier hadde funnet veien. Honningbier flyr vanligvis i en radius på 1,5 til 3 kilometer fra kuben for å hente nektar og pollen. De kan presse seg til å fly opptil 5 kilometer hvis det er nødvendig, men de flyr aldri lenger enn de må for å spare energi. Med en flyradius på 3 kilometer dekker biene et enormt beiteområde på over 28 kvadratkilometer.

bie rosespirea

At folk ikke ser forskjell på bier og veps er bare vrangskap,