Viser innlegg med etiketten smørblomst. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten smørblomst. Vis alle innlegg

torsdag 18. juni 2026

Livet på landet

 blåmeis

Det er faktisk ikke bare blomster i min hage. Det er noen fugler også som har et iherdig liv for å skaffe ungene sine nok mat. Og ikke minst fort nok, for det er et svare leven bare foreldrene er ute av kassa noen sekunder.

pilfink

Jeg er litt usikker på om pilfinken har rede både i fuglekassa og under takmønet på huset. Det høres ut som det er unger begge steder.

iris

Den ene tua med iris har begynt å blomstre, snart følger alle de andre etter regner jeg med.

prestekrage

Prestekragene står i utkanten og bølger i takt med vinden. Ja for vind har det vært mye av hittil i år. Vind og regnbyger. Jeg har hatt litt eksponeringsterapi med tur i regnvær for å si det sånn. Må vel gå seg til litt, for jeg har planlagt tur til ei øy med 250 til 300 regndager i året og opp mot 1300 mm nedbør i året. 

prestekrage

Du husker sikkert sommerferien på Island for noen år siden? 2023 dro jeg og Patran til øya langt ute i havet og fikk en god slump med regn. Når de to eldste ungene var små var jeg noen dager på Svalbard, da var det faktisk oppholdsvær så vidt jeg husker. Det var før jeg hadde startet med blogging. Så i august går jeg for ei ny øy ute i havet.

prestekrage

August blir en travel måned, så jeg får lade opp i juli. Da skal jeg bare se etter kuer og sauer noen uker. Så da blir det nok en god håndfull bilder av dyrene. 

hvit gjeterhund

Jeg hadde ikke noe planer om noe aktivt liv i 2026, men jeg ble vel litt trigget av å måtte være i ro i starten av året. Så jeg får vel "ta igjen litt aktivitet" på slutten av året.

løytnatshjerte

Så sånn sett så må jeg ha stauder i min hage. Stauder som klarer seg mye selv. Med så mye regn som har kommet så er ikke det noe problem ser det ut til. Det er verre med plen klipping. Det tørker seint opp i graset når er langt og tjukt.

lavendel

De siste dagene har det kommet flere insekter på blomstene. Både humler og sommerfugler koser seg på lavendelen.

morellkart

Mange av disse bildene er testing av ny linse til kamera, men de skaper jo litt stemning, og bilder av naturens små undre skal man ikke kimse av. Håper frukt og bær får modnes, så ikke alt blir fuglemat til trosten.

smørblomst

Det må være enorme mengder med smørblomst i år. Jeg har fått hele skråningen full, så de må virkelig ha frød seg siden i fjor.

tomater

Tomatene kommer med store klaser med blomster også, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på solmodne varme tomater som man kan spise rett fra planta.

squash

I år ser det jammen ut til å bli squash også. Sist jeg hadde det var det bare blomster, men det kom aldri frukt etterpå. De ble bare avblomstret.

drue

Drueranken hadde ikke dødd av frosten som tok de første skuddene i vår. Jeg så 4 klaser som hadde kommet. Kanskje det kommer flere de neste ukene.

agurk

Agurker har jeg spist av allerede. Knaskeagurker tror jeg de het. På størrelse med sylteagurker, men smaker som slangeagurk egentlig.

jordbær

Jeg hadde vel egentlig ikke trengt å kjøpt flere jordbærplanter i vår. Jeg synes de så så pjuskete ut og glissent mellom plantene, men nå kommer det så mye blomster og kart at jeg kan nok få problemer med å spise opp alle sammen utover sommeren.



mandag 15. juni 2026

Blomstring i hagen

squash

Rett før vi dro til Bergen så fikk jeg den nye linsa til kamera mitt. Så da var det enklest å bare gå ut i hagen for å ta noen testbilder. Konklusjonen er at jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på bildene igjen. Nå er det bare moro å knipse løs og kanskje til og med dra på en liten utflukt eller to for å ta bilder av ting.

snacksagurk

Både snachsagurk og squashen forandrer seg fra dag til dag.

jordbær

Jordbærplantene står fulle av blomster alle sammen.

hageliv

Det blir litt mer dybde i bildene nå

hageliv

Håper denne klarer seg i gryta fram til neste år. Siden det er en staude så har jeg trua på at det skal gå veldig bra.

hageliv

Ganske mange av de jeg kjøpte i vår var slike som var merket som bievennlige, eller hva det nå sto på dem.

hageliv peon

Den tidlige peonen min synger snart på siste verset. Den er godt ut i siste refreng i alle fall.

hageliv peon humle

Det må være litt pollen igjen inne der, for humlene er fremdeles ganske ivrige.

peon

Årets siste knopp holder på å åpne seg.

hageliv humler

Humler er like trivelige som sommerfugler synes jeg

hageliv humler peon

De har et iherdig liv, tror du insektene nyter sommeren?

hageliv klematris

Den hvite klematrisen blomstrer fremdeles, men den røde ser ut til å ha fått litt mye regn på seg. Kvelden 9. juni hadde jeg til sammen tømt ut 63 millimeter med regn i juni. Nå vil jeg snart ha skikkelig sommer altså.

brennesle stemorsblomst hageliv

Stemorsblomstene pynter opp i brennesla. Nå venter vi bare å larvene til neslesommerfuglen. Håper den finner fram hit i år også.

løvetann

Man får nyte de blomstene som finnes, avblomstret løvetann er vel kanskje ikke den fineste.

hageliv klematris edderkopp

Edderkoppene er ivrige når det er oppholdsvær

hageliv

De blå blomstene som jeg spadde opp, var ikke sånne blå som jeg tenkte på når jeg tok de med meg.

hageliv stemorsblomster

Stemorsblomstene som står i ei krukke på steinbordet under bjørka ser virkelig ut til å trives

smørblomst

Det er tykke tepper her av smørblomster, blir nok ikke klippet ned så lenge de er fine.


Den nye blåbærplanta som skulle komme med bær i fire måneder har fått seg mye kart og flere blomster, så får vi se på resultatet utover sommeren.

lavendel

Jeg håper lavendelen sprer seg utover sommeren.

løytnantshjerte

Løytnantshjerte har så vidt begynt å blomstre. De finnes i hvit og i rød variant også. Det har jeg hatt tidligere, men tror hundene har gravd opp de for et par år siden. De sto i skyggen av drivhuset, så de trivdes nok ikke så godt.

markjordbær

Ved garasjeveggen vokser det mye markjordbær


Noen dager nå så blomstrer akeleiene. Jeg sådde noen flere ved siden av, men der er det ikke akkurat overflod som kommer opp igjen.

sjasmin

En gledelig nyhet er sjasminen min som kommer med blomster for første gang i år! Det er sikkert en 5-6 år siden jeg kjøpte den. I fjor kjøpte jeg en annen som jeg satte på plenen. Spørs når den begynner å blomstre. Gleder meg til lukta brer seg rundt veggene.

hageliv

Her er beviset på at den nye blomsten må ha sol for å få mørke blader.

hageliv

Sånn går no dagan, det er liksom ikke en dag uten at det er spådd utrykt for regn eller at regnet bøtter ned.

ringblomst

Ringblomstene kommer litt i tetteste laget i verandakassene ser det ut til. Spørs om frøene har flyti litt rundt når jeg vannet til å begynne med.


 Når jeg fikk den nye linsa til kamera så ble det litt testing på forskjellige motiver. Dette bildet ble tatt før vi dro til Bergen. 


fredag 16. juni 2023

Elsker, elsker ikke

prestekrage

Jeg lurer på hvor mange prestekrager som har blitt nappet kronbladene av opp gjennom tidene, mens ungjentene messet på elsker-elsker ikke-elsker-elsker ikke-elsker. Hvor mange som har plukket seg en bukett med sju forskjellige blomster under puta, natt til sankthansaften? Tenk å vært bitte litte granne synsk, så en fikk vite bitte litt på forhånd. 

prestekrage

Men om man hadde visst, så hadde en jo ikke hatt håpet om at kanskje... nei da hadde det vært full klaff eller rett i kjelleren fra første dag. Ja for noe i mellom finnes ikke i ei ungjentes hjerte. Gjennom tidene har mennesket benyttet seg av blomster og planters legende kraft, men de er også blitt brukt til spådommer. De aller fleste av disse spådommene har gått i glemmeboka, men noen er stadig i bruk, selv om det nå blir sett på som barneregler.

prestekrage

Si det med en prestekrage – elsker, elsker ikke ...Denne tradisjonen finnes i svært mange europeiske land. Prestekragen er en svært hardfør og lettdyrket staude som vokser over så godt som hele landet, først og fremst i vill tilstand. 

prestekrage

Jeg har litt nedtelling til ferien. Jeg skal bare jobbe mandag og tirsdag til neste uke, så drar jeg og Patran til Island. Det gleder jeg meg vanvittig til. Jeg følger med på Hr Yr og det ser ut til at vi stort sett får sol. Enn så lenge i det minste.

tirilltunge

Forberedelsene til Merethe skal bo her ei uke, når vi er borte har startet. Jeg har badet hunder,  vasket tepper og filleryer. Nå skal jeg bare vaske golvene før vi drar, så er alt klart, Det blir mye å fikse på onsdag når jeg har fri.

tirilltunge

Jeg og hundene har badet noen ganger på Breivannet. På onsdag var shampoflaska med for å få ut noe pollen fra pelsen deres. De satte pris på litt avkjøling på kvelden nå som det er så varmt på dagtid. Godt det alltid er ett sted eller to med skygge i hundegården.

fuglevikke

Patran har vært her noen dager igjen. Da er de heldige. Da trenger de ikke å være i hundegården og om de er ekstra heldige så får de jammen ligge i senga hennes også, Tror ikke disse hundene har det så aller verst jeg, sånn summa sumarium,

løvetann

Klærne fra Ellos og skoa fra Stormberg har kommet, så nå kan jeg pynte meg. Jeg trodde kjolen hadde vært litt lenger, men det er ikke noen kjole å ha på jobb fant jeg ut. Fjellskoa var utrolig gode å ha på beina, så jeg gleder meg til neste fjelltur. Spørs om jeg skal ta de med på Island. Kan være greit å ha gode sko der som er vanntette og ikke fult så varme som de andre fjellstøvlene mine. De er skikkelig høststøvler.

kløver

Det er et utrolig myggår i år. Her som det aldri er mygg, så står de formelig i kø i år om kveldene. Litt rart egentlig når det er så tørt og varmt som det er nå om dagen. Jeg får klippe  plenen en dag også og håpe på regn. Det er så stusselig med brune plener. Det holder å vanne blomsterbedene. om man ikke skal vanne hele plenen i tillegg-

lupin

Et sted som ikke trenger vanning er grøftekantene både hjemme og på jobb. Der blomstrer det villig vekk om de er ønsket eller ei. Jeg får finne på ett eller annet i morgen, hva det blir er lettere usagt. Kanskje jeg sjekker ut et sted med stolper og vann i fjellterreng. Det blir levelig for både meg og hundene. På søndag skal Patran og Marius være med på tut i Lillomarka, forhåpentligvis til Lilloseter. Marius påstår det er flott terreng der, så satser vi på at vi får en flott dag der på søndag. 

lupin

Lilloseter er en turisthytte og et serveringssted i Lillomarka i Nittedal. Selve hytta ligger på en høyde mellom Aurevann og Langevann. Lilloseter et populært utfartssted for beboerne i Groruddalen, og ligger bare fire og en halv kilometer fra parkeringsplassen til Steinbruvann ved Grorud. 

sankthansblomst

Nyt sommeren, nyt helga, nyt turer, nyt fredelige kvelder. Rett og slett bare nyt livet! Det gjør jeg...

smørblomst