Viser innlegg med etiketten Bredt dunkjevle. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Bredt dunkjevle. Vis alle innlegg

tirsdag 23. juni 2026

Bestemorkos

 bestemorkos

Jeg skjønner ikke helt de som nedprioriterer barnebarna sine. Det er ikke lange tiden som skal til før de er store og knapt nok har tid til å stikke innom bestemor. Ludvig er 3 måneder om noen dager da bilden ble tatt. Sofie er 3 år 7 måneder. Om to øyeblikk så er de tenåringer som utforsker starten på voksenlivet.

bestemorkos

De er egentlig ganske like disse to og de koser seg virkelig i hverandres selskap.

bestemorkos

Han er så blid og når han er i riktig humør så ler han skikkelig.

bestemorkos

Man er jo nødt til å bli i godt humør av å tilbringe tid med disse to. 

sangthansblomst

Å plukke sju forskjellige markblomster og legge dem under puta natt til sankthans (midtsommer) er en gammel tradisjon og et kjærlighetsvarsel. Ifølge overtroen vil du i løpet av natten drømme om den du skal gifte deg med. Tradisjonen krever at du må plukke blomstene i stillhet, gjerne i et veikryss eller over et gjerde, og gå baklengs hjem.

sangthans

I slutten av juni, når nettene er på sitt lyseste, pleier feiringen av midtsommer i Sverige å finne sted. Rettere sagt foregår feiringen på første fredagen som faller mellom 19.-26. juni. I Dalarna i Midt-Sverige finner du den mest tradisjonsrike midtsommerfeiringen – den som går for å være den opprinnelige.

dunkjegle

Midtsommer er en tradisjonsrik høytid i Sverige med røtter i urgamle ritualer og skikker. Blomsterkranser bindes, maistenger heises og det spises og danses inn i de sene nattetimer. I folketroen ansås midtsommernatten for å være en av årets mest magiske netter. 

sogna

Denne natten sklir grensen mellom det overnaturlige og menneskenes verden over i hverandre. Det finnes sagn om skatter som plutselig blir synlige for menneskeøyne, og at vann i kilder og medisinske vekster er ekstra næringsrike. Noe annet som også sies å gi styrke og god helse resten av året er midtsommernattens dugg. Det gjelder å gå barbeint eller rulle seg i duggen, selvfølgelig i total stillhet for at magien ikke skal brytes.

hengebru

Det folk som skal dø angrer mest på er alt det de ikke gjorde, alle mulighetene de ikke greip. Alt som bare seilte forbi her i livet. Jeg skal ikke ha slik anger når jeg ligger på mine siste timer i livet.

prestekrage

Jeg har nå hatt noen få kvelder på verandaen i det siste, men så fort sola går ned så blir det forholdsvis iskaldt. Da er det bare å trekke inn og lukke verandadøra. Det er vel bare å vende seg til kald kveldsluft, da en har bestilt seg en kald sommerferie til fjells ene uka og ute på havet den andre. Jeg gleder meg til begge ukene, for det kommer til å bli tatt bilder i all mass.

lupiner

Vegvesenet har gjort en god innsats for å bli kvitt lupinene langs veikantene de siste årene. Disse blomstene tar helt overhånd når de først har slått rot. Men her ser det ut til at de får vokse fritt.

iris

Iriskjerrene mine har slått ut i full blomst, så nå er det blå tugger flere steder på plenen. Bonden som leier jorda har slått graset, så nå kan hundene løpe der igjen. Jeg burde vært oppe i havna for å bytte kortet i viltkamera, der er det en elg som stikker innom fra tid til annen.

hvit gjeterhund

Når jeg begynner med noe ute, da er Varga veldig ivrig. Hun vil aller helst hjelpe til med alt, særlig der hun ikke egner seg.

leonberger hvit gjeterhund golden retriever

Resten av gjengen er ikke helt upåvirket av gartneryrket de heller.

leonberger

De ligger ikke igjen på verandaen om jeg begynner med noe på plenen. Nå venter jeg bare på dager med sol og nyslått plen, så skal jeg sette ut denne nissebyen min. Så får jeg se om den får stå i fred.

akeleie

Akeleiene kommer igjen år etter år i den gryta jeg har ved hundegården. Jeg sådde til noen flere, men det ser dårlig ut at de spirer i hopetall.

akeleie

Kanskje det har vært både for lite sol og for kaldt for dem i skyggen av bjørka.

akeleie

Vekta går det nedover med, så nå må jeg bare ta meg sammen og trene resten av kroppen også før turen i august. Romaskin, styrke og jogging står for tur. Jeg har bare to måneder på meg...


Nå ser det ut som sommervarmen kommer også, så det er bare å nyte dagene som kommer.


For en utvikling det har vært på bloggen min siste året. Det er bare å takke for oppmerksomheten!




fredag 16. september 2022

Hagen høstes

 tomat sukkererter

Årets første røde tomat er et faktum. Den har jeg ventet lenge på skal jeg si deg. Mener jeg hadde røde tomater langt tidligere enn september i fjor. Dette er nok siste rest av sukkererter. De har jeg spist jevnt og trutt i hele sommer egentlig. Har ikke blitt noe sukkerertstuing, for de har blitt spist på vei inn til kjøkkenet.

blomst

Endelig så ser det ut til at disse skal finne det for godt å blomstre også. Disse sådde jeg i mai, så det er jammen på tide at de viser seg før frosten kommer. Tipper det går mange dager før de er i full blomst. Hva jeg har sådd er jeg ikke så sikker på egentlig. Jeg hadde skrinlagt det prosjektet for de spirte jo "aldri".


Disse her er enda lenger bak i utviklingen. Men jeg skal holde dere oppdatert på utviklingen. Men dere veit sikkert hvordan de ser ut allerede kanskje... 

blomst

Noen dager seinere ble det litt farge på dem i det minste.

blomst

Så spørs det om det dukker opp flere enn disse to fargene etterhvert da.

slangeagurk tomat

Nå er det ikke mange slangeagurker igjen som skal modnes. Det er tre små som jeg ser, men det kan være et par stykker som tomatplantene dekker over. Må nok sjekke bakveggen fra utsiden en dag.

potterose

Potterosa har blomstret inne med en enslig knopp. Den ville ikke blomstre på verandaen i sommer, men når den havnet i vinduskarmen igjen så kom det både knopp og blomst. Så jeg satser på rosas andre vinter i heimen. Jeg vil jo tro at når jeg klarte å få den til å leve gjennom forrige vinter, så skulle jeg klare det en vinter til også. Jeg har trua!

geiterams

Nå er vi halvveis i første høstmåned allerede og snart er det bare tre måneder til jul. Det eneste positive er jo at når det er jul, så snur det igjen og det blir lysere tider. Det er fremdeles dårlig med høstfarger, men det begynner å dra seg litt til i fjellet. 

spindelvev

Noe annet enn høstfarger som er vanlig i september, er all spindelveven som er full av dugg. Da kan det nok ikke bli den største fangsten. 

spindelvev

Men det er litt pent da.

sopp

Soppen har så smått begynt å titte fram, men noen kantareller har jeg ikke sett i år.

sopp

Spiselig eller ei, snilespist eller ei, flotte bilder blir det jo uansett.

humle

Noen andre som ikke har gitt opp i høst er humlene, de samler iherdig videre. 

humle

De må vel kanskje samle så de skal klare seg gjennom vinteren, eller bare sover de få som overlever? Humler er vel ikke akkurat min sterke side,

humle

Gode venner eller venter på tur?

strå bredt dunkjevle

Jeg har trålet grøftekant også denne uka. For å plukke Bredt dunkjevle til å pynte opp inne. Jeg har noen som er mange år gamle, de er ikke like fine lenger kan man si, så jeg tenkte å bytte de ut.

bredt dunkjevle

De er forholdsvis tunge når de er ferske, så det ble noen lange og noen korte. Når jeg kom hjem så fant jeg ut at de korte ikke ville være der jeg hadde tenkt de skulle være, De ble alt for topptunge så de tippet over kanten. Så dermed havnet de på et fat så lenge.

Bredt dunkjevle

De lange havnet på pipa til tørk, noen ledlyspærer gjør det litt stemningsfylt når høstmørket kommer sigende om kvelden.

hveite

Når alt kornet er i hus på alle gårdene, da er det høst da.

hveite

Nyt høsten videre!