mandag 18. november 2019

Flink pike


ISBN 9788281692824 på 473 sider.

Hvor godt kjenner du egentlig den du tror du elsker og blir elsket av? Dette spørsmålet må Dunne stille seg på sin femte bryllupsdag, da kona Amy plutselig blir sporløst borte. Politiet mistenker - nærmest av gammel vane - ektemannen. De undersøker datamaskinen hans og finner spor av suspekte søk, og venner av Amy forteller at hun den siste tiden har vært redd for han og holdt flere ting hemmelig for ham. Nick bedyrer at han er uskyldig, men kan ikke forklare stadige løgner og mistenkelige utflukter. Og hva med den tilsynelatende bekymringsløse oppførselen hans, den forhøyede livsforsikringen og - hvor er det blitt av Amy?

Boka har flere vendinger etterhvert som en leser seg fram. Men jo lenger en kommer ut i boka blir den mer og mer lik en kanllbra film jeg så for mange år siden på kino. Gone Girl fra 2014 med Ben Affleck. Så jeg visste  hvordan den ville ende for å si det sånn. Men når jeg leste bakerst i boka så er filmen bassert på denne boka her. Hadde jeg lest siste siden før jeg startet på boka så hadde jeg ikke lest den, så det var kanskje en mening med det. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...