torsdag 16. mai 2019

Brøgåsen 396 MOH

Avtalen var å møte Hilde ved skytebanen klokka fem. Da hadde jeg rekt å vaske verandaen og sette ut hagemøblene før jeg dro. En liten snartur innom butikken måtte jeg huske om jeg skulle på tur i morgen. En sjekk av 17. maiprogrammet viser at jeg må avgårde før halv elleve eller vente til etter klokka tolv i morgen. Jeg må nemlig kjøre der toget går og da er det liksom greit å unngå det. Det er dårlig med bakveier til Bukollen.

Ingen av oss hadde vært oppe på Brøgåsen tidligere, så da hadde Hilde sjekket kartet og kompasset lå i lomma. Vi fulgte veien til den stoppet, så var planen og bushe litt til vi kom til stien som førte oss ned til veien igjen. Da ble det en runde.

Det var varmt nok for både to og firbeinte oppover i lia der. Etter kartet skulle vi gått rundt Brøgåsen for å komme til der stien startet eller stoppet, avhengig av hvilken vei vi kom. Men de hadde hogget der, så vi fulgte sporene til lastebærer rett opp omtrent. Så isteden for rundt ble det rett over.

Samma det, tur er tur og en runde blei det.

På toppen blei det en hvil for å nyte utsikten, tørke svette og bare la hverdagen suse.

Vi gikk ut til kanten for kanskje å se litt mot Sokna igjen, men det var endel busker som skygget for utsikten.

Men langt i det fjerne er Sokna og Soknabruket. Brøgåsen er ett av de høyeste punktene så en ser liksom til nesten alle kanter.

Mounty, Tessy og Hailey synes det var greit med en liten stopp.

Soknedalen er ganske flat i bunnen, men omgitt av åser på alle kanter.

Myggen stakk innom til tider, tipper vi var ganske fristende når vi var gode og svette.

Takk for turen, reprise på neste ukjente terreng neste helg Hilde.