fredag 3. mai 2019

Lagmannskollen 561 MOH

Det er herlig framover nå som det så si er bart alle steder og det er bare å legge ivei oppover lia. Årets første orm ble observert, rimelig sikker på at det var en stålorm.

Stålorm er en øgleart . Den kan bli drøyt 40 cm lang, er stålgrå eller kobberbrun med en skjør hale, som lett kastes av. Mangler lemmer og tas derfor ofte for være en slange. Lever av meitemark og snegler og er hovedsakelig et skumringsdyr. Stålormen er helt ufarlig. Ungene fødes i en hinne som de kort tid etter fødselen kryper ut av. I Norge mest kjent fra Sør- og Østlandet, men kan muligens finnes så langt nord som til Trøndelag.

Det er ikke første gangen jeg er på Lagmannskollen, men jeg har vel aldri gått samme stien hele veien både opp og ned. Jeg hadde egentlig ikke tenkt meg dit heller, det ble litt bråbestemt når jeg kjørte forbi parkeringen. Det er ikke så langt i avstand, men bratt.

Jeg skulle teste de nye joggeskoene hvordan de egentlig er i terrenget. Det viste seg at de var rimelig glatte her som det var såpass bratt. Jeg gikk sporet til venstre på veien opp, og i etterkant så skulle jeg gått der ned igjen også. Det er rimelig ulent til tider på det bratteste. Men egentlig så har jeg ikke tenkt å gå til et sted to ganger i år, så jeg må vel bevege meg på noen ukjente steder i år også regner jeg med.

Når vi kom opp så ble de obligatoriske bildene tatt med mobilen for anledningen. Det blås ganske bra på toppen, så da var jeg glad for at jeg hadde tatt med meg jakke. Fra bilen hadde jeg den på meg, men den ble raskt knytt rundt livet når oppoverbakken startet ved parkeringen og varte helt til toppen. 2 kilometer oppover.

Når det er bok i postkasse på toppen så må en jo signere at en har vært der. Det viste seg at det hadde vært noen andre der også i går. Fra toppen er det god utsikt til flere forskjellige fjell og ikke minst rett ned på Sognevannet. Hundene satte pris på en hvil på toppen, for det gikk ganske jevnt oppover.

Jeg satte meg ned litt for å nyte utsikten, så om du ikke har vært der kan du jo ta en liten tur. Det er jo ikke lange biten fra veien, så det er greit etter jobben.

Sognevannet

Så er det bare å lade opp til sommeren kommer nå som årets første filoler er observert.