torsdag 30. mai 2019

Gammelnorsk spælsau


Jeg rakk ikke innom fjøset på Øvre Johnsrud under lamminga i år. Planen var der, men vips så hadde det gått så lang tid at de små var sluppet ut på beite. Siden jeg har det nye kamera i bilen kjørte jeg forbi der en dag etter jobb. 


Det var dystre utsikter når jeg dro fra Hønefoss, da bøttet regnet ned. Men etterhvert som jeg nærmet meg hjemme så ble det opphold og sprekker i de mørke tunge regnskyene.


Innen jeg var framme så skein sola. Om ikke fra skyfri himmel, for det var det på langt nær. Men nok til at jeg kunne knipse ivei og forevige idyllen på jordet.


Noen som virkelig koset seg. Nå er de blitt så store at de ikke er så nøye på hvor mamman er, så de kan slappe av eller leike på egenhånd.


Lettere nonchalant


Mens andre ikke tenkte på stort annet enn å spise mat.


Viktig å beholde næringsvettet til de skal ut på egenhånd i skauen.


De har noen vanlige hvite sauer også. 


Se så stort dette lammet har blitt allerede, det er jo ikke så mange ukene siden det ble født.


Litt drikke må man ha selv om graset er veldig saftig ennå.


Så må man sove litt. Må spare på kruttet til kveldsjoggen.


Minner meg vel på at jeg skal ta meg en tur innom beite på Veme også, før de blir kjørt til fjells for sommeren.


Denne søya ser nesten ut som hun har et lam til i magen. Ikke direkte tynn denne her.


Noen var mer vaktsomme enn andre. Ingen sjanse for å få klappet noen av disse nei.


Når en var litt skeptisk å begynte å løpe, så gikk det ikke mange sekundene før jeg bare så rumpa på hele flokken oppover jordet.


Sjarmør i pels, litt overlegen i blikket.


Takk for titten Guro og Odd Andreas. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...