tirsdag 2. april 2024

Sosialiseringstur

 hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Sånn påskeferie er ganske kjekt dere. Da slipper jeg å være med på jobb, jeg kan løpe rundt i søla og nyte livet. Det har vært dårlig med sol, men jeg har fått turer hver dag. Jeg må visst trene på å gå i bånd sammen med de andre. Det har blitt sånn trening hver dag i påsken, så nå måtte vi visst snart planlegge en tur med bare meg igjen. Men det fikk vente til påsken hadde passert. 

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Det jobbes med å finne et bånd som er passe langt til meg når vi går sånn fellestur. Tenk av det utvalget som henger i gangen her, så er det ikke ett som egentlig er helt ypperlig. Det er litt vondt for meg å skjønne, men båndet på søndag var alt for langt visstnok. Om jeg har for langt bånd så bare kvemer jeg dit jeg ikke skal, er det for kort så drar jeg for å komme på høyde med de andre. 

sogna

Smeltevann og regnvann har gjort elva rimelig stor allerede. 

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Jeg er veldig dyktig på å sjekke grøftekanter, men jeg får ikke så mye ros da. Nei jeg får bare beskjed om å ikke plukke med meg absolutt alt jeg finner.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Tenk om det er en skatt da? Men det er visstnok noe som heter søppel, som egentlig ikke burde ligge der i det heletatt. Så om det egentlig ikke skulle vært der og jeg tar det med meg... så er det feil det også???

nergensbanen

Vi møtte toget til Bergen i dag også. Det er stort sett ett tog eller to når vi har vært ute på tur. Vi gikk før påsketrafikken ble for ille. Ikke det at den ble ille iløpet av dagen heller. Nesten ikke vanlig helgetrafikk engang.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

På søndag slapp jeg å bli overfalt av en løs lapphund. Det ble jeg tidligere i påsken. De andre har vært på tur med han tidligere, men de var ikke særlig begeistret for sånn voldsom aktivitet de heller. Det er derfor de ikke går tur med han lenger. Sist vi gikk der så gikk vi tilbake samme veien, for å se om han kanskje var borte. Men da ble jeg jammen overfalt igjen. 

golden retriever

Hailey tok litt SPA behandling i veigrøfta. Vann er vann sa hun, bare det er flytende.

hvit gjeterhund golden retriever

Jeg skjønte ikke helt vitsen med å legge seg der da.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Ja vi er jo tross alt ute på tur da. Og siden vi ikke går tur med energisluk og irritasjonsmomenter lenger, så var det best å få henne opp på beina igjen.

hvit gjeterhund leonberger rotvailer

Litt lenger uti veien så møtte vi på en veldig hyggelig rotwailer hanne. Vi koset oss lenge, Bella engasjerte seg også og da var det bare å skygge banen. Det var flott sosialisering fikk jeg høre. Ja at jeg fikk et hyggelig møte med en som kunne oppføre seg og ikke en villbass av en lapphund. Jeg klatret oppover han og beit han i øret, men jeg fikk ikke kjeft engang.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Jeg har gått runden om hengebrua noen ganger nå, så jeg henger veldig greit med der. Da sover vi godt når vi kommer hjem igjen, alle sammen. Vi må trene sånn langsomt når jeg er liten. For til høsten skal vi på skikkelig tur på fjellet. Kanskje med telt og greier. Vi skal teste en tur i nærheten med hengekøye først. I forfjor hadde de vært på Hølkollen ei natt. Men det er ikke sikkert det blir overnatting der på meg. Kanskje bare en kveldstur for å se på solnedgangen. Er litt dumt med overnatting når det ikke er vann i nærheten i det hele tatt. Da blir sekken så tung. Jeg er jo litt liten til å bære kløv i høst. Jeg må bare teste ut tom kløv jeg.

hvit gjeterhund golden retriever

Denne runden er fin sosialiseringsrunde for meg ser dem. Her er det stort potensiale for å møte på andre hunder og eierne deres. Da blir det både i pose og sekk på meg.

hvit gjeterhund golden retriever leonberger

Det er sjelden de samme er ute på tur, men noen møter vi hver gang.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Vi må forsere en gårdsplass, men der var det ingen ute i dag. Spørs om de var på påsketur alle sammen.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Vi fant mer vann vi, men jeg har ikke helt skjønt hvorfor det må bades hver eneste gang. Jeg kommer til å skjønne det etterhvert sier dem.

leonberger

Jeg burde avkjøle meg litt jeg også mente Bella.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Siden toget passerte lenger opp i veien, slapp vi å lure på om det kom når vi skulle gjennom undergangen.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Det var gloppe i påsketrafikken så vi slapp å vente på å komme oss over riksveien igjen.

hengebru

Det er spennende å gå over vann, da må jeg passe på å titte ned på det,

sogna

All isen er smeltet og elva er brun etter alt regnet.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Det er litt rart å gå på noe som vugger under beina mine, men jeg var ikke engstelig første gangen heller jeg.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Det er visst noen som gleder seg til det tørker opp langs veien... skjønner ikke hva de snakker om jeg.

hvit gjeterhund hest

Hesten var ute i dag også. Det var litt spennende altså.

hest

Onkel Ola som han heter var like nysgjerrig på meg.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Når vi har kommet så langt, så er det så si tørr vei helt hjem. Da er det bare søle fra postkassa og opp bakken.

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Vi møtte på nabo'n som skulle gå ut til Veme, men vi hadde allerede vært på langtur så vi fortsatte hjemover. Hadde jeg vært voksen så hadde vi blitt med på den turen også, men det var jeg litt liten til.

hvit gjeterhund

Vi går over en bekk også, men den er det skikkelig bru over som ikke leer seg i det heletatt.

leonberger

På jordet hjemme har det blitt bekk også,

hvit gjeterhund leonberger golden retriever

Nesten hjemme får vi komme løs fra bånda våre og vi kan leike.


Når vi kom hjem satte vi oss i sola på verandaen og ventet på at klesvasken skulle tørke på snora





9 kommentarer:

  1. Oh you´ve been on the road with your dog´s. Very nice. Still snow there. Have a good time and all the best
    Violetta

    SvarSlett
  2. Det är mycket en liten vovve måste lära sig och då är det ju bra att hon har så fina förebilder i de större kompisarna :D Men bad förstår hon inte riktigt än :D

    SvarSlett
  3. Ja, det er mye hun skal lære seg, men det virker som hun er både trygg og lærer fort.

    SvarSlett
  4. That was a good, long and happy walk! Thank you for taking us along and explaining things on the way.

    SvarSlett
  5. You sure do fit in with your pup family and the three of you are having such a fun time together!

    SvarSlett
  6. Socialization is so important. Bless you for knowing that. There are many that don't pay attention.

    Great shots of your precious furbabes.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  7. Fabulous photos and story.

    SvarSlett
  8. What a wonderful walk! Thank you dor letting us come with you.
    xoxo,
    Rosy & Sunny

    SvarSlett
  9. Thanks for joining Angel Brian's Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...