lørdag 16. juni 2018

Halvveis i ferien


Da er det på tide å knytte beinhaugen til kvelds.


Halve ferien har gått og jeg synes egentlig den har vært lang. Jeg har gjort masse og ingenting på en måte. Neste uke skal Patran på skolen mandag og ha avslutning på kvelden onsdag, men ellers så kan jeg legge planer.


Merethe og Marius er hjemme i helga, så i dag har det blitt mye verandakos. Hundene fikk en runde om hengebrua før det ble avkjøling i bassenget. Jeg fikk tørket et par klesvask og klippet plenen, så nå er jeg klar til regnværet som er spådd i morgen.


Kom over en sommerspådom i en nettavis som påsto av vi ville få det tørt og varmt i både juli og august også. Da blir det en skikkelig lang og god sommer. I dag var det virkelig varmt når sola var framme, men det har vært endel skyer og vind, så det har vært vekslende med korte og lange ermer på genseren. 


Det ble en lettvint middag i dag, ovnsbakte grønsaker og marinarte svinefileer. Knallgodt og lager seg nesten selv. Litt jobb å skrelle alle grønnsakene og kutte dem opp, men i ovnen klarer de seg selv uten å måtte passes på og snus. 


Siden jeg glemte å kjøpe mer is når jeg handlet i går, så får det bli uten dessert i kveld. Men det går vel det også.


Jeg har veldig lyst til å spa opp noen avleggere fra nyperoser, både disse med små nyper og de andre med store nyper. De er sikkert veldig villige å få til, for de vokser i alle grøftekantene. Men jeg med min flaks så kommer de sikkert ikke igjen til neste år.


Til tross for at det har vært tørt så er det blomster som klarer seg som ikke er så kravstore. Frisker opp med litt vegetasjon med farger på.

* *

Fugleungene i kassa har blitt riktig så store etterhvert. Meisemor og meisefar har nok å gjøre med å finne nok mat til alle sammen og seg selv. Så når jeg var å handlet i går kjøpte jeg med litt fuglemat som jeg fylte opp. Man kan jo lage det litt enkelt til dem når de har så mange.


2 kommentarer:

  1. Hej, på första fotot förstod jag inte att det var en svan! Hur kan den böja den långa nacken så mycket? Så fint att kunna titta in i fågelboet! Jag har följt sälar i Finland via webbkamera denna försommar. Det finns en egen art som heter Saimensäl, finns bara i den stora sjön. Man har riggat kamera uppe på en klipphäll där de brukar ligga och sola. Det är så roligt att följa djuren på nära håll.Ha en riktig skön midsommar, nu har värmen vikit undan och det normala sommarvädret är här liksom mygg och knott och allehanda flygfän

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må være fasinerende å kunne følge de tett.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...