torsdag 21. juni 2018

Pusekatt eller ei?


Det man ikke vet, må man finne ut av...


Hver tiende nordmann er allergisk mot katter, noe som betyr at katteallergi er den vanligste formen for pelsdyrallergi i Norge. Katteallergi utvikles ofte i barndommen, og kommer av at kroppens immunforsvar overreagerer mot eggehvitestoffer som utsondres fra kattens urin, spytt, talgkjertler og tråputer. Forskerne vet ikke sikkert hvorfor visse personer utvikler katteallergi mens andre ikke gjør det, men dette handler trolig om en kombinasjon av arv og miljø. En del kan være allergiske mot katter lenge uten å vite om det. 


Alle katter gir fra seg allergener - allergifremkallende stoffer. Hvis man er allergisk, er det best å unngå kontakt med katter. Å unngå katt helt kan derimot være vanskelig, siden allergenene lett fester seg til f.eks. klær og derfor kan spres langt utenfor kattens hjem. Hvis man er katteallergiker, er det godt å vite at det finnes medisiner som kan lindre symptomene. 


Katteallergenene spres lett i luften og gir plager når de fester seg i slimhinner i øyne, nese, huden eller lungene. Symptomer på katteallergi er de samme som for hundeallergi og annen pelsdyrallergi:


Tett nese
Rennende nese
Hovne, kløe, røde og rennende øyne
Nysing
Elveblest
Tørrhoste
Astma (vanskelig å puste, piping i brystet, unormalt trøtt)


Siden Patran har lyst på pusekatt og jeg også godt kunne tenke meg en pusekatt eller to, så fant jeg ut at jeg måtte gjøre noen tiltak og se om jeg var allergisk. Jeg hadde pusekatter gjennom oppveksten, men da var jeg heller ikke allergisk mot bjørkepollen som jeg har blitt etter at jeg fikk ungene. De senere årene har jeg kun vært allergisk når det har stormet som verst av pollen. I år varte det kun i to dager i pinsen. Da synes jeg det bare er rett og rimelig at en sjekker ut før en skaffer seg en. For har en skaffet seg katt, så er det for at den skal leve livet ut og ikke bli gitt videre eller avlivet som det passer eller ei.


Min første katt var helt svart hunnkatt. Så vidt jeg husker så fikk hun et kattungekull. Mener hun ble påkjørt nede ved postkassa.


Så hadde jeg en grå langhåret hannkatt Smutte. Smutte var med på det meste, akte akebrett og ble kledd på dukkekær og trillet dukkevogn. Så fikk jeg en svart hannkatt Charco. Da var jeg blitt eldre, men den fikk fremdeles være med på det meste. Han var flinkere til å gå i bånd og fikk være med på campingferie med campingvogn. Begge disse hannkattene ble bare borte, så vi vet ikke hva som skjedde med dem. 


Det ble endel år uten katt, men når Merethe ble to år fikk vi en langhåret svart og hvit hannkatt. Teddy. Det var liksom hennes katt og var med på samme sakene som tidligere katter.


Trille barnevogn og bli kledd på. Kjøre både kjelke og akebrett.


Han ble gammel og ble til slutt avlivet da han ikke spiste særlig eller hadde lyst til å lee på seg. Han var aldri lenge borte og kom stort sett hjem hver dag. Teddy elsket å kjøre bil, så om folk som var på besøk hadde dører eller vinduer oppe så hoppet han stort sett inn og la seg til å sove i bilen.



I går var jeg hos Lunner Katte og Hunde Pensjonat for å kose kattepuser.  De hadde ikke mange puser inne akkurat nå, men en som de hadde for Dyrebeskyttelsen var egen huskatt der og gikk løs. Den var fire år og skulle adopteres bort. Jeg var der en times tid pluss den stunden det tok å se på kenneldelen for hunder også, så litt eksponering fikk jeg da. Jeg klødde hverken i øyne eller snufsende nese. Katten likte ikke å bli løftet opp så "mosekosing" ble det ikke. Før det eventuelt blir noen pus her, så skal jeg prøve noen flere. Må jo være helt sikker før jeg går til anskaffelse. Lady må også få slippe først, men jeg liker alltid å være i forkant. For å finne noe optimalt så må man ha god tid og ikke forhaste seg. 

6 kommentarer:

  1. Fine bilder av katter.
    Eg synest katter er fine, på avstand !
    Blir tett i nase og hals når dei kjem meg for nær......
    Takk for koseleg innlegg hos meg.

    SvarSlett
  2. Jag kan inte tänka mig ett liv utan katt. Blir det för mycket hår och dåligt städat kan jag känna av det, men hellre lite allergimedicin än utan katt.
    Fina bilder du har!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er mye en finner seg i for å ha dyr inærheten av seg.

      Slett
  3. Hej, jag har valt att ha katt fast mitt barnbarn är astmatisk och inte kan vara hemma hos mig. För det är så att vi träffas nästan alltid hemma hos henne och min dotter. Jag resonerar som så, att jag inte vill undvara katt för att hon ska kunna vara hos mig kanske en två gånger om året. Jag förstår att man kanske tycker att det är konstigt men jag är realist och jag måste kunna trivas med mitt liv varje dag. Jag har varit utan katt några år men saknade dem mycket. Helst har jag två som nu, de är syskon. om jag klappar katt och sedan för händerna nära ansiktet eller gnuggar ögonen då blir jag irriterad i ögonen, annars har jag inte problem. Lycka till med kattfunderingarna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det holder jeg med deg i. Man skal trives hos seg selv, så får en tekkes andre hos dem.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...